Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe installaties een nieuwe standaard. Mike de Lie vertelt hoe hun geavanceerde systemen niet alleen de veiligheid verhogen, maar ook waardevolle verkeersdata verzamelen.
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

Data over verkeersintensiteit is een hot item. Gemeenten hebben deze cijfers nodig om beleid te maken en de infrastructuur te verbeteren. Traffic Care heeft zich de afgelopen zestien jaar gespecialiseerd in het ontwikkelen en installeren van Zebra-Safe systemen, die voetgangers en fietsers veilig helpen oversteken. De vraag vanuit klanten om ook overige verkeersbewegingen te monitoren, heeft geleid tot verdere innovaties. “We wilden de lat hoger leggen”, zegt Mike de Lie. "Als we verkeersbewegingen kunnen monitoren, kunnen we een totaaloverzicht creëren van een bepaalde weg of locatie."
Een veelvoorkomend probleem is dat bewoners gevaarlijke oversteekplaatsen melden, maar dat gemeenten vaak geen harde gegevens hebben om deze claims te onderbouwen. “Het is interessant om op zulke punten permanent verkeer te monitoren, zelfs voor een paar weken”, legt De Lie uit. “We kunnen dan precies zien welke voertuigen er rijden, hoeveel fietsers en voetgangers oversteken, en op welke tijdstippen. We kunnen zelfs 'narrow escapes' detecteren, situaties waarin een fietser bijna in botsing komt met een auto. Dit soort gegevens zijn cruciaal voor het nemen van weloverwogen beslissingen.”
Permanent of tijdelijk
Met deze harde data kunnen gemeenten onderbouwde beslissingen nemen. De verkeersmonitorsystemen van Traffic Care kunnen permanent of tijdelijk worden ingezet, afhankelijk van de behoefte. “Permanent zodat de gemeente altijd inzicht heeft in de gegevens die door de camera’s geregistreerd worden”, aldus De Lie. “Maar het kan ook tijdelijk, om verkeersafwikkelingsgegevens te verzamelen en op basis daarvan beleid te maken.”
Een belangrijk aspect van deze systemen is de mogelijkheid om verkeersdeelnemers apart te categoriseren. “Onze intelligente software kan voetgangers van fietsers onderscheiden”, zegt De Lie. “We kunnen alle verkeersdeelnemers monitoren en apart categoriseren. Dit helpt bij het analyseren van de verkeersstromen en het identificeren van mogelijke verbeterpunten.”
Een voorbeeld van de effectiviteit van, en positieve ervaringen met de Zebra-Safe systemen is de gemeente Bloemendaal. “In de afgelopen vijftien jaar mochten we hier 22 Zebra-Safe installaties aanleggen, en dit jaar mogen we weer twee aanleggen, op twee oversteekplaatsen. Dankzij de Zebra-Safe installatie, voorzien van nieuwe ledverlichting, is de veiligheid er aanzienlijk verbeterd.”
Traffic-Care
Den Hout
016-243 41 31
traffic-care.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton
21 mei om 08:32 uurHet aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…
Samen sterk voor duurzame buitenruimte
20 mei om 13:36 uurGroundLevel en MeierGuss slaan de handen ineen: vanaf nu is GroundLevel de officiële distributeur van de…
Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin
15 mei om 13:03 uurNa aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…
Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen
24 apr om 08:46 uurDiane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…
Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin
16 apr om 12:10 uurOldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…
Metamorfose Hofplein Rotterdam van start
11 apr om 13:51 uurMaandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…
Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving
10 apr om 09:19 uurBewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…