Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe installaties een nieuwe standaard. Mike de Lie vertelt hoe hun geavanceerde systemen niet alleen de veiligheid verhogen, maar ook waardevolle verkeersdata verzamelen.
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

Data over verkeersintensiteit is een hot item. Gemeenten hebben deze cijfers nodig om beleid te maken en de infrastructuur te verbeteren. Traffic Care heeft zich de afgelopen zestien jaar gespecialiseerd in het ontwikkelen en installeren van Zebra-Safe systemen, die voetgangers en fietsers veilig helpen oversteken. De vraag vanuit klanten om ook overige verkeersbewegingen te monitoren, heeft geleid tot verdere innovaties. “We wilden de lat hoger leggen”, zegt Mike de Lie. "Als we verkeersbewegingen kunnen monitoren, kunnen we een totaaloverzicht creëren van een bepaalde weg of locatie."
Een veelvoorkomend probleem is dat bewoners gevaarlijke oversteekplaatsen melden, maar dat gemeenten vaak geen harde gegevens hebben om deze claims te onderbouwen. “Het is interessant om op zulke punten permanent verkeer te monitoren, zelfs voor een paar weken”, legt De Lie uit. “We kunnen dan precies zien welke voertuigen er rijden, hoeveel fietsers en voetgangers oversteken, en op welke tijdstippen. We kunnen zelfs 'narrow escapes' detecteren, situaties waarin een fietser bijna in botsing komt met een auto. Dit soort gegevens zijn cruciaal voor het nemen van weloverwogen beslissingen.”
Permanent of tijdelijk
Met deze harde data kunnen gemeenten onderbouwde beslissingen nemen. De verkeersmonitorsystemen van Traffic Care kunnen permanent of tijdelijk worden ingezet, afhankelijk van de behoefte. “Permanent zodat de gemeente altijd inzicht heeft in de gegevens die door de camera’s geregistreerd worden”, aldus De Lie. “Maar het kan ook tijdelijk, om verkeersafwikkelingsgegevens te verzamelen en op basis daarvan beleid te maken.”
Een belangrijk aspect van deze systemen is de mogelijkheid om verkeersdeelnemers apart te categoriseren. “Onze intelligente software kan voetgangers van fietsers onderscheiden”, zegt De Lie. “We kunnen alle verkeersdeelnemers monitoren en apart categoriseren. Dit helpt bij het analyseren van de verkeersstromen en het identificeren van mogelijke verbeterpunten.”
Een voorbeeld van de effectiviteit van, en positieve ervaringen met de Zebra-Safe systemen is de gemeente Bloemendaal. “In de afgelopen vijftien jaar mochten we hier 22 Zebra-Safe installaties aanleggen, en dit jaar mogen we weer twee aanleggen, op twee oversteekplaatsen. Dankzij de Zebra-Safe installatie, voorzien van nieuwe ledverlichting, is de veiligheid er aanzienlijk verbeterd.”
Traffic-Care
Den Hout
016-243 41 31
traffic-care.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Actualisering roadmaps duurzame infra: focus, concreter, afspraken maken
21 jul om 08:00 uurOm als infrasector in 2030 en 2050 op de duurzame plek van bestemming aan te komen, zijn sinds 2020 door Rijk,…
Groningen zet vol in op Warm Mix Asfalt: ‘Het is geen rocket science’
10 jul om 12:32 uurWerken met Warm Mix Asfalt? ‘Ga het gewoon doen.’ Tot die conclusie komt de gemeente Groningen, dat Warm Mix…
Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne
10 jul om 10:29 uurIn deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…
Verkeersborden uit windturbineafval: revolutie in recycling
8 jul om 11:36 uurDe opwekking van duurzame energie groeit in hoog tempo, en dat is goed nieuws. Windmolens domineren steeds…
Eerste sessies MOVE24 bekend
30 jun om 10:54 uurSpelen, sporten, bewegen en ontmoeten zijn de pijlers van de tweede editie van MOVE24. Dit keer krijgt het…
Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres
25 jun om 14:28 uurTevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…
Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam
17 jun om 15:25 uurNaar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…