Artikel

Nieuwe marktkasten ontzorgen gemeente

Het beheer en onderhoud van markt- en evenementenkasten in de openbare ruimte levert gemeenten veel rompslomp op. De gemeente Nissewaard pakte het nu anders aan.

Aloys Bijl is opzichter buitenruimte bij Nissewaard. Hij beheert alle VRI-installaties, rioolgemalen, de openbare verlichting en vier markten, is havenmeester en besteedt daarnaast aandacht aan alle openbare stroom- en waterkasten. Hij merkt dat aandacht voor dat laatste hard nodig is. “Recentelijk hebben we een markt verplaatst en moesten we stroom- en watervoorzieningen volgens de laatste normen realiseren. Toen merkten we dat het beheer in de loop der jaren achter was gebleven en heb ik toestemming gekregen dat op te pakken. Temeer daar veiligheid altijd een prio is voor deze gemeente.” 

Gebruiksvriendelijkheid  

Bijl schetst wat er aan de ‘oude’ kasten mankeert. “Allereerst de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Nu moet elke kast geopend worden. Natuurlijk zijn daar voorwaarden aan verbonden. Zo heb je een gebruikers- en een beheerdersgedeelte. In de praktijk kwam het erop neer dat ik altijd aanwezig moest zijn bij het openen en sluiten van zo’n kast. Verder vragen we een gebruiksvergoeding. Dus moest ik de meterstanden bijhouden en me bezighouden met de facturatie en ook dat kostte veel tijd.


Ik ging daarom op zoek naar een systeem dat me zou helpen om de zaak te monitoren en dat ook de afhandeling van de betaling zou kunnen overnemen. Ik had al ervaring met het gemak van beheerprogramma’s voor rioolgemalen en VRI-installaties die ik online kon inzien en beheren. Ik dacht: waarom zou zoiets bij eenvoudige stroomkasten niet kunnen. De markt- en evenementenkasten van Orange Power Systems gaven antwoord op die vraag.” 
 


Bijl schetst zijn stip op de horizon. “Ik zou graag zien dat de stroom- en waterkasten op alle twintig locaties op straat in Nissewaard veilig zijn en voldoen aan de normen NEN 1010 (elektrotechniek) en 3140 (veilig werken aan laagspanningsinstallaties). De huidige kasten hebben als nadeel dat wanneer de kast open is, er op elke contactdoos spanning staat. Je moet de kasten dan, in verband met de veiligheid, volledig van de stroom afsluiten. Het voordeel van het systeem van OPS is dat er geen spanning op een contactdoos staat zolang deze niet in geactiveerd is.” 

Park Vogelenzang  

Een inventarisatie van de twintig locaties in Nissewaard, waarbij Bijl keek naar de status, maar ook naar het gebruik van de kasten, leverde op dat de eerste locatie die onderhanden moest worden genomen Park Vogelenzang was.Een evenemententerreindat onder meer wordt gebruikt voor kindervakantiespelen en door studentenverenigingen. “Op dat terrein stond een kast voor stroom en water die niet meer van deze tijd was en het hardst toe was aan vervanging. Daarom is daar in juli de eerste nieuwe kast geplaatst, op tijd voor de kindervakantiespelen en de studenten die er in augustus komen.”


De eerste ervaringen zijn positief. “De gebruiker kon zich via de app eenvoudig registreren en kreeg vervolgens na aanmelding ook meteen stroom en water.” Bovendien kunnen instellingen eenvoudig worden aangepast. “Na een poosje konden we geen water meer tappen. Er bleek een timer zo ingesteld te zijn dat het systeem na een half uur zonder waterafname zichzelf uitschakelde. Die instelling op afstand veranderen loste het probleem meteen op.” 

Zelfredzame eindgebruiker 

Sjors van de Zanden, technisch directeur van OPS, legt uit hoe het systeem werkt: “Het systeem bestaat uit een kast met elektra en/of water. De eindgebruiker is volledig zelfredzaam. Hij kan op elk moment inprikken en via de app transacties starten en stoppen. Vervolgens vindt de afrekening via automatische incasso geheel plaats via het internetplatform waarmee de kast is verbonden. De eindgebruiker betaalt daarbij aan OPS en OPS maakt het vervolgens over aan de gemeente. Op deze manier is de gemeente geheel ontzorgd.” En dat ontzorgen geldt op meerdere gebieden: “In de ‘oude’ situatie moest de gemeente een deskundige ter plaatse laten gaan als er een aardlekschakelaar uitviel. In de nieuwe situatie moet de eindgebruiker uiteraard eerst zelf kijken waar zijn storing zit. Vervolgens kan hij aan de buitenkant van de kast een knop indrukken om de aardlekschakelaar te resetten. Hij kan echter niet meer bij de elektrotechnische componenten. Daarom hoeft hij ook niet meer een Voldoende Onderricht Persoon te zijn.” Ook de inspectie kan eenvoudiger. “Bij de oude kasten was conform NEN 3140 jaarlijkse inspectie verplicht. Bij onze kasten, die volledig gesloten zijn, hoeft dit nog maar één keer per vijf jaar. 

Smart  

OPS noemt de kasten ‘Markt- en Evenementenkast 2.0’. Van de Zanden: “Met die 2.0 willen we aangeven dat de kast smart is.” Een bijkomend voordeel van het systeem is dat zowel het aan- en uitzetten per contactdoos geregeld is. Dat betekent facturatie op maat en tevens dat bij een storing bij één contactdoos, de stroom- en/of waterlevering aan andere partijen die van dezelfde kast gebruik maken, gewoon doorgang kan vinden.  


Het assortiment van OPS bevat overigens niet alleen de Markt- en Evenementenkast 2.0. Het bedrijf levert ook mobiele markt- en evenementenkasten, BDP-oplaadpaaltjes voor auto’s, walstroom- en waterkasten en trucker stroomzuilen. Van de Zanden: “We doen eigenlijk alles met een stekker in de openbare ruimte.”
 


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 04/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek
 

Deel dit artikel