Betere afwatering voor monumentaal station

donderdag 27 juni 2019
timer 2 min
Het Amstel Station in Amsterdam wordt gerestaureerd. Ook het gebied eromheen krijgt een opknapbeurt. De tram- en busstations krijgen nieuwe overkappingen, er komt meer ruimte om fietsen te parkeren en er komen meer voetpaden. Zo’n terrein moet natuurlijk ook beschikken over een adequaat afwateringssysteem, om wateroverlast te voorkomen.

Het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam heeft het terrein ontworpen met de nodige bochten en hoogteverschillen die flexibele gootoplossingen vergen. Aannemer BAM gebruikte ExoDrain-goten voor het aanleggen van het afwateringsysteem. Deze zijn flexibel in te passen en sterk genoeg om het dagelijkse busverkeer aan te kunnen. 


Uitvoerder Marco Nijman (BAM) kijkt tevreden terug. “Tijdens het bouwproces moesten wijzigingen aangebracht worden ten opzichte van het ontwerp. De lijnen met ACO waren kort; op korte termijn leverden ze nieuwe passtukken, zodat we volgens planning konden doorwerken.” De gebruikte
ExoDrain-goten zijn extra sterk omdat ze beschikken over een uitwendig skelet van CorTenstaal en aan de binnenkant voorzien zijn van een wapening met beton. Deze grote type-I-goten zijn zelfdragend; ze kunnen in de grond worden aangebracht zonder extra beton te hoeven toevoegen.  

Goten als legpuzzel 

De uitvoerder is ook goed te spreken over de vooraf mee gestorte hijsbanden. Deze maken dat de aannemer de roostergoten eenvoudig met een hijskraantje op de plaats kan aanbrengen. Om het nog makkelijker te maken en de verwerkingstijd te verkorten, leverde ACO de op maat gemaakte en genummerde goten steeds volgens een legplan af op de bouwplaats. Nijman daarover: “De onderdelen konden als een legpuzzel eenvoudig in elkaar gepast worden. BAM en ACO werkten plezierig samen, wat eraan bijdraagt dat het project volgens vooraf afgesproken planning kon worden uitgevoerd.” 


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 03/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

 

Meer artikelen met dit thema

aquaParker: de klimaatadaptieve parkeeroplossing

3 feb om 00:00 uurtimer2 min
Morssinkhof Infra presenteert aquaParker: de klimaatadaptieve parkeeroplossing voor het creëren van waterberging…
Lees verder »

Vriezenveen krijgt circulaire en klimaatadaptieve straat

14 okt 2020 timer2 min
Aan de Dunantstraat in Vriezenveen wordt hard gewerkt aan een straat waar duurzaamheid, circulariteit en…
Lees verder »

Klimaatadaptieve afwatering met bijzondere roosterafdekking

12 okt 2020 timer2 min
Door bebouwing wordt steeds meer oppervlak verhard waardoor regenwater niet kan infiltreren in de bodem. Hierdoor…
Lees verder »

Hoofdstraat Hoogeveen is toekomstbestendig en verblijfsvriendelijk

9 jul 2020 timer4 min
De Hoofdstraat van Hoogeveen is het winkelhart van het centrum. Onlangs is deze centrumstraat samen met het…
Lees verder »

Water in Balans moet in Meerssen zorgen voor droge voeten

18 mei 2020 timer4 min
Het Limburgse Meerssen kwam in 2012, 2014, 2016 en 2018 landelijk in het nieuws door ernstige wateroverlast. Ook…
Lees verder »

Van stresstest naar actieplan!

8 mei 2020 timer3 min
Het klimaat verandert. In een nationaal programma is omschreven welke gevolgen dit heeft en hoe we daar op in…
Lees verder »

Groningen moet in 2050 klimaatbestendig zijn

19 feb 2020 timer3 min
De effecten van een veranderend klimaat zijn steeds meer merkbaar, ook binnen de gemeente Groningen. Daarom is er…
Lees verder »

Elburg investeert in klimaatbestendigheid

23 jan 2020 timer2 min
Een gedeelte van de Veluwse stad Elburg wordt klimaatbestendig gemaakt. Het Rijk ondersteunt dit project met een…
Lees verder »