Bruggen van composiet: niet meer weg te denken

woensdag 5 januari 2022
timer 4 min
In 2007 plaatste FiberCore Europe ’s-werelds eerste prefab composietbrug in Dronten. Inmiddels zijn er 1200 bruggen gelegd. “Composiet heeft zich bewezen als sterk constructiemateriaal voor de infra”, zegt FiberCore-directeur Matthijs Raak.

Composiet bestaat uit glasvezels, en soms ook uit koolstofvezels, waaraan een thermo hardende hars is toegevoegd. FiberCore ontwikkelde de eigen InfraCore technology om robuuste en veilige bruggen van composiet te kunnen maken. “Het materiaal heeft veel voordelen”, zegt directeur Matthijs Raak. “Het is licht en sterk en het gaat - na toepassing van onze technologie - zeker 100 jaar mee. Dat weten we omdat we in laboratoria diverse testen hebben gedaan. Er zijn proeven gedaan om de belastbaarheid te kunnen meten, getest hoe het materiaal zich houdt onder invloed van uv-straling en van dooizouten en noem maar op. Op basis van al die testresultaten kunnen we zeggen dat de levensduur minimaal 100 jaar is.” 

Composiet op de kaart 

Composiet werd in de jaren ’50 en ’60 al gebruikt in de scheep- en luchtvaart. In de wereld van de bouw en infra was het materiaal nog relatief onbekend. FiberCore liet de sector kennismaken met de unieke eigenschappen van hun composietbruggen, brugdekken en sluisdeuren. Raak: “We hebben sinds 2007 composiet als constructiemateriaal in de infra op de kaart gezet. De prefab composietbrug niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Je ziet ze overal.” 

composieten brug
Zwaar verkeersbrug in Almelo, waar optimaal gebruik wordt gemaakt van de vormvrijheid van composiet 

Circulair en herplaatsbaar 

FiberCore Europe was het eerste bedrijf dat composietbruggen maakte, maar is inmiddels niet de enige meer. “Als ik een brug van een concurrent zie, denk ik aan de ene kant, jammer, die had van ons kunnen zijn. Maar aan de andere kant ben ik blij dat er concurrenten zijn, want dat betekent dat het materiaal ook door anderen erkend wordt en dat de markt voor composiet volwassen is geworden. Het wordt in de hele keten omarmd omdat de bruggen duurzaam en onderhoudsvrij zijn en helemaal passen in een circulaire economie. Verder zijn ze volledig en eenvoudig herplaatsbaar. Ten opzichte van bruggen van staal en beton is het aandeel composiet nog klein, maar het groeit gestaag. Je moet het eigenlijk zo zien; er is een nieuw constructiemateriaal voor bruggen bij gekomen. Vroeger werden bruggen uitsluitend van hout, staal en beton gemaakt, nu is er ook composiet. Toepassing van composiet is op dit moment mogelijk voor overspanningen tot zo’n 35 tot 40 meter. Maar we werken er hard aan om er - door middel van innovaties en onderzoeken - voor te zorgen dat die overspanningen groter worden”, aldus Raak.

brug composiet
Onderhoudsvrije composiet fietsbrug in Lelystad 

Mijlpaal 

Composiet kan een grote rol gaan spelen in de onderhoudsopgave die er momenteel ligt. Er zijn veel bruggen in Nederland die niet meer in optimale staat zijn. De staalconstructie is na een goede opknapbeurt wel weer in orde, maar een dek van hout is echt aan vervanging toe. Met composiet is dat snel te realiseren. Voor betonbruggen die gerenoveerd moeten worden is er de SUREbridge-methode, waarbij een brug wordt versterkt (en eventueel verbreedt) met een composiet dek en zo een tweede leven tegemoet gaat. Opdrachtgevers zoals gemeentes en provincies weten de weg naar FiberCore Europe prima te vinden. De composieten bruggen uit de Rotterdamse fabriek liggen inmiddels in heel Nederland én ver daarbuiten. Nummer 1000 werd vorig jaar geplaatst in het Zeeuwse Tholen. “Die 1000ste brug was echt een mijlpaal in ons bestaan. Op naar de 2000!”  

FiberCore Europe
Rotterdam
010 - 476 58 58
https://www.fibercore-europe.com/

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 6, thema trends. Download hier het magazine.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
flash_onNieuws

GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen

6 jun om 16:31 uur

Het GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het onderschatte potentieel van schoolpleinen

5 jun om 08:00 uur

Schoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »
descriptionArtikel

Circulair bouwen in praktijk bij brugvervanging in Gelderland

23 mei om 09:02 uur

De provincie Gelderland maakt werk van circulaire vervanging van bruggen. In Doornenburg is onlangs een fiets-…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton

21 mei om 08:32 uur

Het aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…

Lees verder »

Samen sterk voor duurzame buitenruimte

20 mei om 13:36 uur

GroundLevel en MeierGuss slaan de handen ineen: vanaf nu is GroundLevel de officiële distributeur van de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin

15 mei om 13:03 uur

Na aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…

Lees verder »