Bruggen van composiet: niet meer weg te denken

woensdag 5 januari 2022
timer 4 min
In 2007 plaatste FiberCore Europe ’s-werelds eerste prefab composietbrug in Dronten. Inmiddels zijn er 1200 bruggen gelegd. “Composiet heeft zich bewezen als sterk constructiemateriaal voor de infra”, zegt FiberCore-directeur Matthijs Raak.

Composiet bestaat uit glasvezels, en soms ook uit koolstofvezels, waaraan een thermo hardende hars is toegevoegd. FiberCore ontwikkelde de eigen InfraCore technology om robuuste en veilige bruggen van composiet te kunnen maken. “Het materiaal heeft veel voordelen”, zegt directeur Matthijs Raak. “Het is licht en sterk en het gaat - na toepassing van onze technologie - zeker 100 jaar mee. Dat weten we omdat we in laboratoria diverse testen hebben gedaan. Er zijn proeven gedaan om de belastbaarheid te kunnen meten, getest hoe het materiaal zich houdt onder invloed van uv-straling en van dooizouten en noem maar op. Op basis van al die testresultaten kunnen we zeggen dat de levensduur minimaal 100 jaar is.” 

Composiet op de kaart 

Composiet werd in de jaren ’50 en ’60 al gebruikt in de scheep- en luchtvaart. In de wereld van de bouw en infra was het materiaal nog relatief onbekend. FiberCore liet de sector kennismaken met de unieke eigenschappen van hun composietbruggen, brugdekken en sluisdeuren. Raak: “We hebben sinds 2007 composiet als constructiemateriaal in de infra op de kaart gezet. De prefab composietbrug niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Je ziet ze overal.” 

composieten brug
Zwaar verkeersbrug in Almelo, waar optimaal gebruik wordt gemaakt van de vormvrijheid van composiet 

Circulair en herplaatsbaar 

FiberCore Europe was het eerste bedrijf dat composietbruggen maakte, maar is inmiddels niet de enige meer. “Als ik een brug van een concurrent zie, denk ik aan de ene kant, jammer, die had van ons kunnen zijn. Maar aan de andere kant ben ik blij dat er concurrenten zijn, want dat betekent dat het materiaal ook door anderen erkend wordt en dat de markt voor composiet volwassen is geworden. Het wordt in de hele keten omarmd omdat de bruggen duurzaam en onderhoudsvrij zijn en helemaal passen in een circulaire economie. Verder zijn ze volledig en eenvoudig herplaatsbaar. Ten opzichte van bruggen van staal en beton is het aandeel composiet nog klein, maar het groeit gestaag. Je moet het eigenlijk zo zien; er is een nieuw constructiemateriaal voor bruggen bij gekomen. Vroeger werden bruggen uitsluitend van hout, staal en beton gemaakt, nu is er ook composiet. Toepassing van composiet is op dit moment mogelijk voor overspanningen tot zo’n 35 tot 40 meter. Maar we werken er hard aan om er - door middel van innovaties en onderzoeken - voor te zorgen dat die overspanningen groter worden”, aldus Raak.

brug composiet
Onderhoudsvrije composiet fietsbrug in Lelystad 

Mijlpaal 

Composiet kan een grote rol gaan spelen in de onderhoudsopgave die er momenteel ligt. Er zijn veel bruggen in Nederland die niet meer in optimale staat zijn. De staalconstructie is na een goede opknapbeurt wel weer in orde, maar een dek van hout is echt aan vervanging toe. Met composiet is dat snel te realiseren. Voor betonbruggen die gerenoveerd moeten worden is er de SUREbridge-methode, waarbij een brug wordt versterkt (en eventueel verbreedt) met een composiet dek en zo een tweede leven tegemoet gaat. Opdrachtgevers zoals gemeentes en provincies weten de weg naar FiberCore Europe prima te vinden. De composieten bruggen uit de Rotterdamse fabriek liggen inmiddels in heel Nederland én ver daarbuiten. Nummer 1000 werd vorig jaar geplaatst in het Zeeuwse Tholen. “Die 1000ste brug was echt een mijlpaal in ons bestaan. Op naar de 2000!”  

FiberCore Europe
Rotterdam
010 - 476 58 58
https://www.fibercore-europe.com/

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 6, thema trends. Download hier het magazine.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van speeltoestel naar speelplek: hoe de openbare ruimte meer betekenis kan krijgen

4 nov om 11:49 uur

De inrichting van de openbare ruimte moet en kan echt beter, meent stedenbouwkundige Arie Stobbe van Speelplan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van losse initiatieven naar samen impact maken in circulaire openbare verlichting

3 nov om 09:00 uur

Circulariteit in de openbare verlichting krijgt steeds meer aandacht. Toch werken veel partijen in de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Geslaagde proef met warme asfaltrecyclingtrein in Almere

31 okt om 08:58 uur

Het ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid

29 okt om 13:37 uur

Bij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij begrijpen en verbeteren stadsbodem

20 okt om 09:34 uur

De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop

22 sep om 10:57 uur

Rotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…

Lees verder »