Column Chantal Verspaille: Laadpalen

vrijdag 19 januari 2024
Chantal Verspaille is schepen in een Vlaamse stad en schrijft regelmatig een column voor Straatbeeld. Dit keer gaat het over de inwoners van een straat met een gemiddelde huizenprijs 2.2 miljoen euro die al maanden met het stadhuis steggelen over het plaatsen van laadpalen.

De inwoners van de P. Delaruestraat (gemiddelde huizenprijs 2.2 miljoen euro) zijn al maanden in oorlog met het stadhuis. Vooral onze afdeling is de sigaar. Kijk, voor de gewone man is de aanschaf van een elektrieke fiets op dit moment gangbaar, en voor de gelukkigen met ietskes meer geld; een bakfiets met accu. Maar in de P. Delarue zijn Porsches, BMW’s en Bugatti’s de trend. Slagschepen op vier wielen waar, laten we eerlijk zijn, voor de vorm een stekkerke aan zit opdat ze trots kunnen snoeven op feeskes dat ze goed groen bezig zijn. 

Allemaal bezitten ze een oprit waar ge met gemak vier zorgwoningen op zoudt kunnen bouwen, maar god verhoede dat ze die zouden willen ontsieren met een laadpaal of een stekkerdoos! Neen! De gemeente is volgens hen verantwoordelijk voor het aanleggen van die laadpalen, en die moeten er dan dus ook stante pede komen.  

Burgerparticipatie betekent voor de P. Delarue-ers vooral: wij weten precies op welke knop wij moeten drukken om onze rechten te claimen. Goedschiks of kwaadschiks. De Kuifkanarie, - u zult het met bijnamen moeten doen vanwege de AVG-, staat dagelijks in de krant met dreigementen. Hij houdt mij persoonlijk verantwoordelijk voor het verstikken van zijn bloedjes van kinderen. Want, als de accu leeg is van zijn Aston Martin (kanariegeel…) dan schakelt dat ding automatisch terug naar de conventionele verbrandingsmotor en dan spuit hij die ongezonde uitlaatgassen op zijn prachtige kinderen! 

Dat zijn bloedjes ook allemaal een eigen auto hebben, evenals zijn vierde echtgenote, dat er een zwembad van 18 meter in de tuin ligt, een sauna en een hottub, een geklimatiseerde wijnkelder en een inpandige autolift; daar lijden de longetjes van zijn bloedjes natuurlijk niet onder. 

We hebben echt onze best gedaan, we hebben gekeken en gemeten, er is simpelweg geen plaats voor laadpalen: onze lantaarnpalen staan in de weg. Het zijn er ook behoorlijk wat, omdat de P. Delarue-ers in het verleden ook hun recht op het aantal Lumen zijn komen claimen. 

Daarnaast zijn de stoepen er smal. De enigen die daar last van hebben, zijn de hondenuitlaters en de huishoudelijke hulpen, verder loopt daar geen mens. “Die kunnen hun benen eigenlijk allemaal wel op marktplaats zetten”, grapte Zjef.  “Liever hun dikke nek”, mopperde Eddy, “en hun grote mond. Gratis af te halen.” 

De P. Delarue trekt ook op een andere manier onze aandacht. Van Georgette kreeg ik een alarmerend bericht over het energieverbruik van onze verlichting daar. Om onbekende redenen waren die ineens vertienvoudigd. Ik had mijn vermoedens. En omdat ik weet hoezeer Eddy en Zjef een hekel aan de P. Delarue-ers hebben, hoefde ik niet lang op hen in te praten om er eens een nachtje in het duister met een camera op de loer te gaan liggen.  

De ochtend erna had ik het bewijs al op mijn bureau; in pyjama en pantoffels sluit de Kuifkanarie zijn Aston Martin illegaal aan op onze lantaarnpaal. Die beelden lekken wij binnenkort natuurlijk ‘per ongeluk’ naar de pers. 

Dat is ook een trend. 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Duurzaamheid als bestaansrecht

27 jun om 10:59 uur

Als familieorganisatie is Schréder continu bezig met het overdragen naar de nieuwe generatie. Micha de Jong…

Lees verder »
descriptionArtikel

Toegankelijkheid door licht

20 jun om 10:29 uur

Voor mensen met een visuele beperking vormt de openbare ruimte een dagelijkse uitdaging. Slechtzienden, die nog…

Lees verder »
descriptionArtikel

Prominente rol verlichting bij herinrichting Vlaszak en Nieuwe Mark Breda

13 jun om 09:11 uur

Het historische groene karakter van de Vlaszak aan de oostkant, en het blauwe karakter van de Nieuwe Mark aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lichtvervuiling: span het paard niet achter de wagen

12 jun om 10:17 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De favoriete plek van: Nico Roelofs

4 jun om 11:25 uur

Nico Roelofs, ontwerper en adviseur openbare verlichting bij de gemeente Arnhem, heeft een bijzondere band met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Licht in lagen: over de noodzaak van een stadslichtmeester

2 jun om 08:00 uur

Terwijl steden vergroenen en verduurzamen, blijft één aspect onderbelicht: de kwaliteit van licht in de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Excentrieke lichtmasten met gemeentewapen in Winterswijk

27 mei om 08:00 uur

De Groenloseweg in Winterswijk is opnieuw ingericht en heeft naast fietspaden, nieuwe bomen en plantenvakken…

Lees verder »

Nieuw: Lightronics LED2WELL platform

26 mei om 12:05 uur

Gemeenten en provincies staan voor complexe keuzes op het gebied van de kwaliteit van de leefomgeving en…

Lees verder »