Duizendste laadpaal in Utrecht heeft ingebouwde AED

woensdag 3 november 2021
timer 2 min
Gemeente Utrecht heeft onlangs de duizendste laadpaal geplaatst, zo’n 10 jaar na de komst van de eerste laadpaal in de Domstad. De duizendste laadpaal is extra speciaal omdat er een AED bij is ingebouwd.

"Utrecht was in 2019 de eerste stad ter wereld met slimme terugleverende laadpalen", zegt verantwoordelijk wethouder Eelco Eerenberg. "En de innovatie gaat door. Inmiddels hebben we de mijlpaal van duizend laadpalen bereikt en staat de eerste laadpaal met ingebouwde AED in Utrecht. Dat geeft ons naast gezondere lucht ook nog eens een veilig gevoel. We gaan als gemeente voor zoveel mogelijk emissieloos vervoer. Daarom zorgen we voor voldoende openbare laadpalen die goed verspreid zijn over de stad. Zo kunnen elektrische rijders hun auto altijd ergens in de buurt opladen."

Sinds vorig jaar werkt de gemeente Utrecht samen met EQUANS (nieuwe naam ENGIE Services) voor het plaatsen van nieuwe laadpalen. Er komt een laadpaal bij zodra die nodig is. Daarvoor wordt gekeken naar hoe vaak bestaande laadpalen in een buurt bezet zijn. Door deze nieuwe manier van werken sluit het netwerk van laadpalen zo goed mogelijk aan op de behoefte van elektrische rijders. De gemeente verwacht dat er tot 2025 nog ongeveer 1000 tot 1500 extra laadpalen nodig zijn in de stad.    

Proef met AED 

De duizendste laadpaal is de tevens eerste openbare laadpaal in de provincie Utrecht met een ingebouwde AED. Met dit apparaat kun je via een elektrische schok het hartritme weer herstellen van iemand die een hartstilstand heeft. Het kastje waar de AED in zit krijgt stroom via de laadpaal, onder andere om de batterij te laden en de AED op de juiste temperatuur te houden. "De komende tijd onderzoekt de gemeente samen met EQUANS of de laadpaal met AED goed blijft werken. Als de proef succesvol is, volgen er mogelijk meer AED’s bij laadpalen", zo klinkt het vanuit de gemeente Utrecht.

Lees ook: ‘Als de bezettingsgraad hoog is, moeten er extra laadpunten komen’

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samen herstellen we de waterkringloop

8 apr om 09:25 uur
Hevige regenbuien en extreme droogte zorgen ervoor dat we steeds beter moeten nadenken over een klimaatbestendige…
Lees verder »

Klimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel

2 apr om 08:52 uur
Op de Nationale Klimaat Expo tonen weer verschillende exposanten hun innovaties om zo hun vakgenoten en -collega's…
Lees verder »
descriptionArtikel

Circulaire waterberging onder asfalt met duurzame keuzes in Oss

26 mrt om 08:49 uur

Het bedrijventerrein Moleneind in Oss ondergaat een opmerkelijke metamorfose richting duurzaamheid. De…

Lees verder »
flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Veilig oversteken door knipperende verlichting in wegdek

23 jan om 11:40 uur
Twee jaar geleden liep Traffic Care tegen een groot probleem aan bij hun oplossing voor het met ledverlichting…
Lees verder »

BUITENkast techniek neemt Metternich en Kienhuis over

23 jan om 08:50 uur
BUITENkast techniek, toonaangevend in technisch straatmeubilair, heeft recentelijk de aandelen van Metternich en…
Lees verder »

Greenline, de nieuwe generatie grasvoegensteen

23 okt 2023

De Greenline- Grasvoegensteen is ontwikkeld met het oog op een stedelijke omgeving waarin architecten en…

Lees verder »