Duurzame en circulaire brugrenovaties met composietpanelen
SUREbridge versterkt de brug met composietpanelen die door betonmortel met de bestaande betonconstructie worden verbonden. Cruciaal in het systeem zijn de goede hechting van de composiet met het beton en het luchtvrij injecteren van de mortel. De prefab InfraCore Inside composietpanelen met lichtgewicht schuimkern maakt FiberCore Europe per toepassing op maat. FiberCore Europe ontwikkelde de InfraCore Inside composietpanelen die de basis vormen van SUREbridge (Sustainable Refurbishment of Existing Bridges).
Techniek
Het oude asfalt of de aanwezige slijtlaag op de brug wordt weggefreesd en het beton van de onderliggende constructie wordt gebouchardeerd om het de gewenste ruwheid te geven voor de hechting. Op locatie worden de composietpanelen met stelankers op de gewenste hoogte geplaatst, meestal zo’n 5 centimeter boven de onderliggende betonconstructie. Aangetoond is dat een met composiet gecombineerde betonbalk zo’n 2 tot 2,5 keer sterker is dan de betonbalk alleen. Na de uitstekende testresultaten zocht FiberCore een partner die openstond voor de innovatie en die over het vakmanschap beschikt om de projectintegratie en de uitvoering op zich te nemen, waarbij met name het injecteren van de betonmortel belangrijk is. Het ging met Strukton Civiel het partnerschap aan en samen zetten ze de stap naar de praktijk.

Van lab naar praktijk
De gemeente Hardenberg gaf ruimte aan het eerste pilotproject: de renovatie van de brug over de Radewijkerbeek in het buurtschap Loozen. FiberCore Europe en Strukton Civiel maakten deel uit van het bouwteam, met aannemer Van Heteren en ingenieursbureau Nepocon, om de innovatieve methode in te brengen. De partners hebben één composietpaneel van 4,8 bij 19,60 meter voor de hele brugconstructie geproduceerd en geplaatst. Via injectiepunten en ontluchtingspunten in het paneel is de betonmortel geïnjecteerd om de composiet aan het beton te laten hechten. De brug is tevens verbreed met het composietpaneel. De schampranden zijn hiervoor verwijderd, waardoor aan elke zijde zo’n 50 centimeter kon worden gewonnen. Na de uitvoering is een epoxy slijtlaag aangebracht, afgestrooid met gebroken grind voor de gewenste stroefheid. Met SUREbridge is de levensduur van de brug in Hardenberg in slechts in enkele weken met zo’n 50 jaar verlengd.
Waarde van SUREbridge
De kracht van SUREbridge is de significante verbetering van het draagvermogen van een brug die daardoor een langere levensduur krijgt, zonder de brug te slopen en te vernieuwen. Dat scheelt zo’n 50 procent in de kosten, is veel duurzamer, verkort de uitvoeringstijd aanzienlijk en beperkt de hinder voor de weggebruikers en de omgeving. In elke situatie wordt gekeken of en hoe een brug met SUREbridge kan worden versterkt. De hoogte van het oude brugdek wordt benaderd of zelfs geëvenaard, waardoor de aansluitende wegen en bestaande voorzieningen als leuningen vaak op de oude positie kunnen blijven. En of de brug nu wordt verbreed of niet, in alle gevallen blijft de beeldkwaliteit voor de omgeving behouden. SUREbridge is een interessante duurzame en circulaire oplossing. De bestaande brug wordt grotendeels gehandhaafd, waardoor nauwelijks nieuwe primaire materialen nodig zijn. Bovendien zijn voor de brugrenovatie lichtere kranen en minder transportbewegingen nodig dan bij nieuwbouw het geval zou zijn, waardoor de CO2-emissie veel lager is. De gunstige milieubelasting is een belangrijk winstpunt.

Toekomst
Met het eerste pilotproject heeft SUREbridge zich in de praktijk volledig bewezen, waardoor het vanaf nu een grote bijdrage kan leveren aan de enorme renovatieopgave van kunstwerken in ons land. De versterking met composiet is met name geschikt voor bruggen die vóór 1980 zonder voorspanning zijn gebouwd, en dat geldt voor zo’n 70 procent van de – grotendeels betonnen – bruggen in ons land.
FiBerCore Europe
Rotterdam
010 - 476 58 58
www.fibercore-europe.com

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen
12 sep om 13:00 uurAls strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…
Grijs en groen in harmonie? Het kan met NCB stenen van MBI
16 sep om 14:40 uurNCB (New City Basic) stenen zijn waterpasserende straatstenen met een open ruimte tot maar liefst 40 procent.…
Innovatieve, duurzame en betrouwbare aluminium masten
16 sep om 14:36 uurNedal aluminium is al meer dan 85 jaar dé specialist in het ontwikkelen en produceren van aluminium lichtmasten…
Slimmer graven met UNI-Machine
16 sep om 13:38 uurGraaf sneller, nauwkeuriger en zonder giswerk met UNI-Machine: een 3D GPS machinebesturingssysteem, ontwikkeld…
De rioolbeheerder bepaalt hoe circulair de openbare ruimte wordt
10 sep om 15:19 uurStaan er rioleringswerkzaamheden op de planning? Neem dan meteen circulariteit, de energietransitie en…
Roelofs Groep: 65 jaar bouwen aan de leefomgeving van morgen
10 sep om 08:18 uurDit jaar viert Roelofs Groep haar 65-jarig jubileum. Vanaf de eerste vrachtwagen van oprichter Herman Roelofs…
Panel: circulaire openbare ruimte - waar moeten we mee doorgaan, starten of stoppen?
9 sep om 12:46 uurHet Centraal Planbureau voor de Leefomgeving publiceerde in februari haar tweejaarlijkse Integrale Circulaire…
Circulaire placemaking op ‘plekken achter de hekken’
2 sep om 09:08 uurHet jaar 2030 nadert en circulair handelen is nog lang geen gemeengoed bij de inrichting van de openbare ruimte…