Werken met Warm Mix Asfalt? ‘Ga het gewoon doen.’ Tot die conclusie komt de gemeente Groningen, dat Warm Mix Asfalt (WMA) toepast in projecten bij de aanleg van wegen. Koudwatervrees blijkt helemaal niet nodig.
Groningen zet vol in op Warm Mix Asfalt: ‘Het is geen rocket science’

"De CO2-uitstoot terugbrengen en het productie- en aanlegproces van asfalt verduurzamen, is ook de ambitie in het Convenant Verduurzaming asfaltketen Noord-Nederland", zegt Ties Prins. Hij was als specialist Wegverharding bij de gemeente Groningen nauw betrokken bij de technische commissie die verschillende bestekteksten opstelde. "Die hebben we bij de gemeente sinds kort ook in ons moederbestek ingevoerd. De nieuwe eisen stellen WMA verplicht en sturen op hergebruik, zoals meer PR in het asfalt’, vertelt Prins. "In het project aan de Boumaboulevard in Groningen, bij station Europapark voor de deur, hebben we WMA toegepast op een kruispunt dat opnieuw werd ingericht."
Verschillende types WMA-mengsels
Er zijn inmiddels een groot aantal door het Asfaltkwaliteitsloket gecertificeerde WMA-mengsels beschikbaar. De aannemer en opdrachtgever maken hierin een keuze, waarbij vaak ook de lokale beschikbaarheid bij de asfaltcentrales een rol speelt. ‘Wij streven naar lokale, korte ketens en willen geen asfalt van beneden de rivieren. Dat proberen we te voorkomen, omdat dit scheelt in transport en dus ook in uitstoot en energieverbruik."
Groningen koos bij de Boumaboulevard voor een Warm Mix SMA (Steenmastiekasfalt), maar heeft ook zelf een WMA-mengsel ontwikkeld: GemGroReflection. Dit ligt bijvoorbeeld op de Goudlaan in Groningen. "GemGroReflection staat voor de combinatie van gemeente Groningen en reflection’, legt Prins uit. "Dit asfalt zorgt voor lichtreflectie en wordt minder warm door de witte stenen in het mengsel. Dit helpt goed tegen hittestress en je bespaart ermee op het energieverbruik van openbare verlichting. Daarnaast is dit asfalt minder gevoelig voor spoorvorming, dus gaat naar verwachting langer mee. Er bestond nog geen AC Surf-mengsel voor de deklaag met zo’n lichtreflecterende functie, dus hebben we dat samen met KWS ontwikkeld. Een mooie bijvangst is dat het een WMA-mengsel is. Het is overigens vrij verkrijgbaar voor alle gemeenten in Nederland."
'Geen rocketscience'
Prins onderschrijft dat het werken met WMA-mengsels in plaats van Hot Mix Asfalt-mengsels niet zo anders is dan vaak wordt gedacht. 'Ga het gewoon doen. het is echt geen rocket science. Zeker niet als je kiest voor een goedgekeurd mengsel uit de lijst met te accepteren WMA asfaltmengsels", zegt hij. ‘Er is soms alleen een andere walsinzet nodig om de verdichting van het asfalt binnen het verwerkingsvenster te halen. En handwerk is wat lastiger. Dit komt omdat WMA qua structuur iets stugger is. Een mogelijke oplossing is daarom om iets meer Lynpave olie toe te voegen. Dat maakt het mengsel wat soepeler voor de verwerking.’
Als WMA er eenmaal ligt, gedraagt het zich hetzelfde als HMA. is de ervaring van Prins. "In de tussen- en onderlagen gebruiken we al zo’n vijf jaar Lynpave WMA-mengsels en dat ligt er nog steeds goed bij. Hetzelfde geldt voor de deklagen met GemGroReflection die er nu zo’n twee jaar liggen. Het resultaat is netjes en we zien geen schades.’
Tips en aandachtspunten
De duur van het verwerkingsvenster bij WMA om het asfalt te verdichten is hetzelfde of soms net iets smaller dan bij HMA. "Daarom is een goed walsinzetplan maken belangrijk", zegt Prins. "En natuurlijk moet je er goed over blijven nadenken bij welke weersomstandigheden je het asfalt aanbrengt." Erg koud weer of een combinatie met harde wind of stortbuien is niet optimaal. Maar dat was het bij HMA ook niet, stelt Prins.
Hij benadrukt daarbij het belang van A-kwaliteit PR materiaal. "Dit betekent dat je het asfalt selectief gaat frezen en onderzoekt welk soort bitumen en steenslag er in de deklaag zit. Zodat de asfaltcentrale dit materiaal makkelijk kan terugnemen in het kader van hergebruik voor PR-mengsels."
"Bij het werken met WMA volgen we de CROW Richtlijn Warm Mix Asfalt. Deze hebben we ook van toepassing verklaard in de bestekken en contracten", geeft Prins aan. ‘Wat we in de praktijk wel hebben geleerd is dat we de tussenlaag 1 centimeter dikker maken, dus 50 in plaats van 40 millimeter. Dit zorgt ervoor dat we die laag goed kunnen verdichten voordat het mengsel te veel afkoelt", legt hij uit.
"We hebben landelijk met elkaar afgesproken dat we vanaf 1 januari 2025 de overgang maken naar Warm Mix Asfalt, dus het is belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Zowel opdrachtgevers, opdrachtnemers als marktpartijen. Anders komen we geen stap verder en hebben we straks helemaal geen asfalt meer omdat de uitstoot te hoog is", sluit Prins af.
bron: Ministerie van I&W
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Verkeersborden uit windturbineafval: revolutie in recycling
8 jul om 11:36 uurDe opwekking van duurzame energie groeit in hoog tempo, en dat is goed nieuws. Windmolens domineren steeds…
GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen
6 jun om 16:31 uurHet GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe
3 jun om 08:00 uurTraffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…
Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton
21 mei om 08:32 uurHet aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…
Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin
15 mei om 13:03 uurNa aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…
Metamorfose Hofplein Rotterdam van start
11 apr om 13:51 uurMaandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…
Het meest duurzame verkeersbord heeft u al in uw bezit
8 apr om 09:31 uurIn 2030 heeft de Rijksoverheid 50 procent circulaire inkoop als doel. Dit betekent dat producten en…
Waterberging in de wegfundering: ruimtebesparend en effectief
20 mrt om 08:45 uurDoor waterberging in de wegfundering te integreren, ontstaat er bovengronds meer ruimte voor andere functies.…