‘Je merkt dat steeds meer gemeenten over circulariteit nadenken’

maandag 24 januari 2022
timer 4 min
De inrichting van de openbare ruimte is aan het veranderen. Dat is de constatering van Marco Ekelmans, directeur van PUTkast techniek. Versteende pleinen veranderen in groene oases en gemeenten maken steeds meer werk van circulariteit en duurzaamheid.

Met Ekelmans kijken we naar de trends en ontwikkelingen in de openbare ruimte. Op de vraag welke trends hij waarneemt, zegt hij. “Eén van de dingen die ik de laatste jaren constateer is dat dorps- en stadspleinen zienderogen veranderen. In het verleden waren het stenen vlaktes waarbij vooral ruimte moest zijn voor parkeren en verschillende evenementen. Nu zie je dat pleinen in sneltreinvaart worden vergroend en autoluw worden gemaakt. Er komt steeds meer ruimte voor fietsers en voetgangers en het thema verblijven staat centraal. Daarnaast worden pleinen schaduwplekken voor centrumgebieden en zie je dat er steeds meer ruimte komt voor klimaatadaptatie”, aldus Ekelmans.  

Legere winkelstraten 

Daarnaast ziet Ekelmans dat de wekelijkse markten steeds kleiner worden qua omvang en dat winkelstraten steeds leger raken. “Je ziet steeds vaker lege panden in winkelstraten”, begint Ekelmans te vertellen. “Door corona heeft de detailhandel het nog moeilijker gekregen. Dat merken we ook bij de wekelijkse markten, die worden steeds kleiner. Dat vraagt ook andere voorzieningen in de openbare ruimte. De ondergrondse aansluitingen die wij aanleggen worden kleinschaliger en flexibeler. In het verleden plaatsen wij kasten met veel stopcontacten, nu zien we steeds vaker kleinere varianten. Daarnaast worden grotere evenementen ook steeds vaker aan de randen van een dorp of stad gehouden in plaats van in het centrum. Ook dat zorgt ervoor dat je minder aansluitingen nodig hebt. Aan de andere kant zie je wel dat de ambulante handel zoals foodtrucks een vlucht neemt. Daar horen andere voorzieningen en bedrijfsvoering bij. Ik merk dat gemeenten steeds vaker zoeken naar arbeidsarme oplossingen. Daarom zijn denk ik onze kasten voorzien van automatisering door SLIMME kast zo’n succes zijn. SLIMME kast  is inmiddels het grootste beheerplatform voor markten, evenementen en ambulante handel. We ontlasten gemeenten volledig door het slimme systeem. Gemeenten en gebruikers kunnen op afstand de kasten gericht aan- en uitzetten. Daarnaast worden gebruikerskosten op maat afgerekend.” 

Samenwerking 

Ekelmans constateert ook dat gemeenten vaker kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid. “Wil je dat goed doen dan moet je in onze optiek een goede samenwerking hebben met het bouwteam en het beheerteam, men kan namelijk veel leren van elkaars expertise. Dat zie ik nu soms te weinig. Wat een bouwteam ontwerpt, moet uiteindelijk ook beheerd worden. Je wil dat producten in de openbare ruimte zo lang mogelijk meegaan, zonder teveel extra kosten. Soms wordt er bijvoorbeeld alleen maar naar de aanschafprijs gekeken, zonder te kijken met welke partij er in zee wordt gegaan. Men weet vaak niet goed wat de sterke punten van een leverancier zijn of wat ze in het verleden allemaal hebben gedaan. Een gunstige aanschafprijs is mooi, maar onderhoud- en beheerskosten moeten ook meegenomen worden in een  opdracht.” 

Koopmansplein Assen

Circulariteit 

PUTkast techniek gaat ver als het gaat om duurzaamheid. Ekelmans: “We investeren in een lange levensduur voor onze producten. We ontwerpen kasten die zeker 30 jaar mee moeten gaan.” Daarnaast maakt PUTkast techniek veel werk van het thema circulariteit. “We halen steeds vaker onze kasten uit de grond om ze vervolgens op te knappen en opnieuw te gebruiken bij andere projecten. De behuizing krijgt dan een opknapbeurt, waarbij het hang- en sluitwerk wordt gereviseerd, de kast krijgt een nieuwe oppervlakte behandeling en de installatietechniek een upgrade. Dan heb je bijna een volwaardige nieuwe kast. We hoeven dan nauwelijks nog nieuwe grondstoffen te gebruiken. We bieden ook steeds vaker gebruikte kasten aan bij klanten. Je merkt dat dit steeds meer gemeenten aanspreekt omdat dit past bij het circulair nadenken.” 
 
Ekelmans zou in de toekomst graag nog een stapje verder gaan. “In onze ideale wereld sluiten wij met gemeenten een terugkoopgarantie af. Wij nemen dan de kasten weer terug na een bepaalde periode en de gemeente ontvangt dan een vergoeding. Ook zou je het concept van betalen voor gebruik in plaats van betalen voor bezit kunnen toepassen. Wij blijven eigenaar en zijn verantwoordelijk voor onderhoud en beheer. Dat is vanuit duurzaamheidsoogpunt interessant, omdat wij de kasten uit de grond halen en bij een ander project weer kunnen hergebruiken. Voor gemeenten is het interessant omdat de kosten veel lager zijn”, zo besluit Ekelmans.  
 
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 6, thema trends. Download hier het magazine.  

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »