Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest Neele-Vat Logistics ervoor om twee groene patio’s op de eerste verdieping van het pand aan te laten leggen. De samenwerking tussen de architect, hovenier en leverancier zorgt voor een fraai resultaat. Mathijs van Haren van FURNS vertelt erover.
'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'
Tekst: Mark Bos
Op Port Park Pernis zit het in 2022 opgeleverde, markante hoofdkantoor van logistiek dienstverlener Neele-Vat ingeklemd tussen een containerterminal van de Eemhaven en de snelweg A15. Het pand bestaat op de begane grond uit een distributiecentrum van 32.000 vierkante meter. Op het dak bevinden zich een zonnepanelendek, een parkeerterrein voor 350 auto’s en het kantoorgedeelte van 5.500 vierkante meter. Het kantoorgebouw is als een blok gedraaid op de bedrijfshal is geplaatst en er deels over uitsteekt.
Voor de entree vanaf de parkeerplaats én voor de binnentuin in het midden van het kantoorgedeelte schakelt architect RoosRos hoveniersbedrijf Van der Tol in. De opdracht is om van die twee ruimtes patio’s te maken, die de groene longen van het gebouw te vormen en diep in het gebouw voor daglicht en een buitenbeleving zorgen. Van der Tol wendt zich tot Furns voor het meubilair, de plantenbakken en de cortenstalen keerwanden in de patio’s.
De uitvraag
“We werken vaker met Van der Tol samen en hebben ook veel ervaring met het aanleggen van daktuinen”, legt Mathijs van Haren, technical product manager bij FURNS uit. In 2019 ontvangt Furns al de eerste aanvraag voor het project. “Om eventuele uitdagingen te voorkomen, zitten we voor de uitvraag al met de architect om tafel. De uitvraag zelf kan dan vlotter verlopen.”
“De architect bepaalt het aangezicht en levert de lijnen aan in een 2D-tekening. Wij werken de constructie uit en bepalen hoe het staal eruit komt te zien. Die tekening en de calculatie sturen we terug ter goedkeuring, zodat de architect kan bepalen of het zo wordt als hij voor ogen heeft. In dit geval konden we een mooi verhaal op papier zetten. dat goed aansloot bij de wensen van de opdrachtgever. We weten dan dat we 99 procent van wat gevraagd wordt, kunnen realiseren. Alleen dat we mogelijk in de constructie nog wat moeten wijzigen.”
De uitdagingen
De entree en de binnentuin omvatten verschillende uitdagingen. Allereerst bevinden de patio’s zich niet op de begane grond, maar op de eerste verdieping. “Daar hebben we wel ervaring mee, we werken vaker op verdiepingen”, zegt Van Haren. “De moeilijkheid is dat je met puntbelasting moet werken, dingen niet vast kunt zetten, weinig ruimte onder het maaiveld hebt en rekening moet houden met waterretentie. En dat je alles naar boven moet krijgen.”
Het gaat daarbij om banken, cortenstalen plantenbakken en keerwanden, waarbij hoogteverschillen een rol spelen. De afstemming met de hovenier luistert daarom nauw. “Er liggen tegels, trappetjes en hellingbanen, dat moet allemaal precies op elkaar aansluiten en er uitzien zoals de architect en de opdrachtgever het voor ogen hebben. In die samenwerking moeten alle tandwielen draaien. Je bent zo sterk als je zwakste schakel: de tegels moeten kloppen, de koppelingen, de uitwerking. Dat is hier ook best een uitdaging, als je kijkt naar de hoeveelheid aansluitingen die in dit project zitten; het straatwerk moet aansluiten, de netvoedingen, de bakken, et cetera. Niets moet elkaar in de weg zitten.” De grootste uitdaging zit hem in de keerwanden, die soms 1,80 meter hoog zijn. “Daar zit een hoop gewicht achter, wat zich wil vrijmaken.”
De kantopsluitingen, de plantenbakken, de keerwanden, de bakken, die elementen zijn het dagelijks werk van Furns, vertelt Van Haren. “Het werk verliep daardoor prima, vanwege de ervaring, de vaste relatie en het daaruit onderlinge vertrouwen met Van der Tol. Het was snel duidelijk hoe zij het wilden, hoe het in het project moest worden geplaatst. Dat is het voordeel van het werken met een vast relatie die ook weet hoe de producten werken en in elkaar zitten.”
Het is ook de toegevoegde waarde die Furns biedt, vindt Van Haren, buiten de ervaring met het werken op hoogte. “We pakken echt die partnerrol in die tandwielen van de samenwerking. We zijn meer dan de olie, we zijn zelf ook een tandwiel. We weten wat er verwacht wordt, hoe we de klant kunnen ondersteunen. We zijn niet alleen een leverancier, maar met onze kennis en ervaring echt een partner in dit soort maatwerkprojecten.”
Hij is ook trots op wat er in Pernis is neergezet. “Die enorm hoge keerwanden, de hoogteverschillen die op elkaar moeten aansluiten, de grootte van de klus. Allemaal binnen budget. Als je ernaar kijkt, een complete daktuin waar cortenstaal prominent aanwezig is: het is echt een maatwerkproject waar we zoals altijd eigenaarschap over voelen. Als je hier over de snelweg rijdt en je kijkt naar het pand, voel je je ook trots over wat een gaaf project we hebben opgeleverd.”
FURNS
Uden
0413 395 262
furns.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Innovatieve oversteekplaatsen verbeteren verkeersveiligheid Etten-Leur
2 dec om 09:49 uurIn de strijd voor een veiliger straatbeeld heeft Etten-Leur een vooruitstrevende stap gezet. De gemeente heeft…
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov om 09:11 uurIn deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…