Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger

donderdag 28 november 2024

De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een gedeelte van de straat eenrichtingsverkeer te maken, is een veiligere situatie ontstaan én is tevens meer groen aangeplant om het geheel wat meer kleur te geven. Willo van der Eijk neemt ons mee in het hoe en wat van het project. Van der Eijk is in dit project betrokken als specialist werkvoorbereider.  

Tekst: Laura Vliek 
 
Veiligheid als aanleiding 

Om het kruispunt Westduinweg - Statenlaan - Van Bergenstraat veiliger te maken, besloot de gemeente Den Haag de Van Bergenstraat grondig te herzien. Het gedeelte rondom de Van Bergenstraat liet zich in de oude situatie samenvatten als een gebied met veel verkeersbewegingen op een klein stukje. “Dit veroorzaakte gevaarlijke situaties die tot ongelukken kunnen leiden, met soms zelfs ook ongelukken tot gevolg”, duidt Van der Eijk. “Het was daar dan ook al langer de wens om die locatie veiliger te maken.”  

Een deel van de aanleiding is tevens dat er nieuwbouw heeft plaatsgevonden en dat de rotonde verderop ook aangepast is, zodat het verkeer beter afgevoerd kan worden. Binnen het project van de herinrichting is daarom de rijbaan van zo’n zes meter versmald naar 3,5 meter. Een deel van de ruimte die hiermee vrijkwam, is ingericht met groen. Aan het stukje waar het fietspad komt, is een stuk groen gerealiseerd en is een zitbank geplaatst. De strook langs de naastgelegen Westduinweg, wordt ook verrijkt met groen.  

Oude situatie

Participatie 

Hoewel je er wellicht vanuit zou mogen gaan dat een straat die veiliger wordt, alleen maar toegejuicht kan worden, is het natuurlijk wel van belang om bewoners er vroegtijdig bij te betrekken. “Daarom is er vooraf aan de herinrichting overleg geweest met bewonersoverleg Havenkwartier. Zelf heb ik voor aanvang van de herinrichting gezeten met de winkeliers in de omgeving. Dit om te zorgen dat alles uitvoeringstechnisch niet voor problemen zou zorgen.”  

Verder vond er een bewonersavond plaats, waar mensen terecht konden met vragen en opmerkingen. “Zo bleek tijdens deze avond dat vooral de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden iets was waar mensen meer over wilden weten. De bewoners waren verder al langer bekend met de onveilige situatie rondom de Van Bergenstraat, dus die waren eigenlijk alleen maar blij dat het is opgepakt. Wel is het voor hen wennen dat ze, als gevolg van de nieuwe situatie na herinrichting, niet meer met hun auto rechtsaf kunnen, iets wat voorheen wel mogelijk was.”  

Sommige plaatselijke winkeliers waren nog wat huiverig of de nieuwe situatie niet tot gevolg zou hebben dat er minder bezoekers kwamen. “Maar dat valt gelukkig erg mee. We horen nu vooral terug dat er minder verkeersbeweging is en dat er vooral een veiligere, meer overzichtelijke situatie uit is gekomen.” 

Zitrand met groen  

Om te voorkomen dat auto’s na versmalling de herinrichting zomaar over de stoep rijden, moest er een oplossing worden bedacht. “In eerste instantie wilde men gewoon een rij paaltjes plaatsen, maar uiteindelijk is er een alternatief bedacht. Een wegbeheerder kwam met het idee om een zitrand aan te brengen, waar het groen in wordt aangebracht. Dit is een oplossing die op meerdere plekken in Den Haag is toegepast. Deze zitrand heeft in dit geval een dubbele functie: enerzijds voorkomt deze dat er auto’s gaan rijden en anderzijds wordt hiermee meer ruimte voor groen gecreëerd. Binnen in die randen gaan we nog helmgras aanbrengen. Dat is een groensoort die goed gedijt in wat zoutere lucht.” 

Eindresultaat  

Het fietspad van de Westduinweg is doorgetrokken de Van Bergenstraat in. Waar eerst de straat was, is dus een rode fietsstrook gekomen. Direct daarna zijn de zitelementen met groen gerealiseerd. “Het ziet er ook echt heel anders uit dan voorheen, dus je ziet in principe ook gelijk dat je niet meer rechtsaf kunt met de auto. Er is veel ruimte voor fietsers en voetgangers. Een deel van de Van Bergenstraat is nu van een brede tweerichtingsverkeersstraat, waar ook auto’s welkom waren, veranderd in een eenrichtingsweg waar enkel fietsers en voetgangers  mogen komen. Dit komt de verkeersveiligheid voor de zwakkere deelnemer dan ook echt ten goede, en daar zijn we natuurlijk trots op.” 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen

24 apr om 08:46 uur

Diane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…

Lees verder »
flash_onNieuws

Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin

16 apr om 12:10 uur

Oldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Metamorfose Hofplein Rotterdam van start

11 apr om 13:51 uur

Maandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…

Lees verder »
flash_onNieuws

Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving

10 apr om 09:19 uur

Bewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Een fontein als blikvanger op het Stadsforum in Tilburg

4 apr om 08:36 uur

Op het Stadsforum in Tilburg vormt een moderne fontein een levendig middelpunt van het vernieuwde plein. Het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom

31 mrt om 10:18 uur

Nieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe koppelen gemeente én bewoners in Deventer het regenwater van het riool af?

26 mrt om 08:57 uur

Ongeveer zestig procent van de binnenstedelijke ruimte in Deventer is in particuliere handen. Om de stad…

Lees verder »
descriptionArtikel

Beweegvriendelijke openbare ruimte: van visie naar praktijk

21 mrt om 08:00 uur

Een vader die met zijn kind een slingerpaadje neemt in plaats van de rechte stoep. Een groep jongeren die op…

Lees verder »