Aantrekkelijk wonen in beperkte Rotterdamse ruimte
Het boekje is het resultaat van een prijsvraag onder bouwers, ontwikkelaars, architecten en bewoners zelf om het ideale stadsappartement te ontwerpen. Het bevat een rijkdom aan ideeën die aantonen dat gezinsvriendelijk wonen in de grote stad wel degelijk mogelijk is.
Gemakken van de stad
Het bieden van een plezierige woonomgeving aan gezinnen is een speerpunt in het Rotterdamse beleid. Draagkrachtige gezinnen kiezen steeds vaker voor de gemakken van de stad, maar willen daarnaast ook ruim kunnen wonen. Ouders willen dat hun kinderen naar een goede school kunnen en prettig kunnen buitenspelen in hun eigen buurt. Rotterdam speelt hier op in met het programma Kansrijke Wijken, waarin meer grote woningen, meer excellente scholen en meer groen en speelruimte in een aantal wijken rondom het centrum wordt gerealiseerd.
De Rotterdamse aanpak richt zich op wijken rondom het centrum: Middelland, Nieuwe Westen, Oude Noorden, Liskwartier, Nieuw-Crooswijk, Kralingen-West, Lloydkwartier, Katendrecht en Kop van Zuid-Entrepot. Er is een groeiende vraag naar grotere woningen in deze wijken. Daarom stimuleert de gemeente kleine projectontwikkelingen, het verbouwen van of verkoop van kluswoningen, meer ruimte voor zelfbouw en samenvoegen van kleine woningen. Om dat te bereiken werkt de gemeente nauw samen met bewoners, corporaties, investeerders en ondernemers.
Gezinswoningen
Een voorbeeld is de samenwerking bij de Zwaerdecroonstraat in Middelland. De corporatie heeft de opgeknapte, vergrote woningen verkocht aan gezinnen. De gemeente heeft de straat heringericht met meer groen en bredere stoepen. Ook nieuwbouw draagt bij aan de groei van het aanbod van grotere woningen. Bijvoorbeeld het Soetendaalseplein, Huis van Wensen en Kaap Belvedère 3. Maar ook de Kaapvaarder in Katendrecht en Prachtig Kralingen in Kralingen West. Al deze woningen waren binnen korte tijd verkocht.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…
Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge
21 mrt om 09:58 uurDe Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…
Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm
23 feb om 13:40 uurHoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?
Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen
15 feb om 13:08 uurOm een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…
Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen
30 jan om 09:58 uurOm te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…
Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?
25 jan om 14:54 uurEr zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer
8 jan om 13:51 uurEen succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…
Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda
5 jan om 16:13 uurLang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…