Nieuws

'Machinaal straten niet verplicht'

'Niemand verplicht om machinaal te straten' Anne Fokke de Vries, directeur van de Ondernemersvereniging Bestratingsbedrijven (OBN), benadrukt in een artikel van Cobouw dat machinaal bestraten niet verplícht is sinds de Arbocatalogus en CROW-publicatie 282 van begin dit jaar. \"Bestraten is immers geen gestandaardiseerde industrie.\"

'Machinaal straten niet verplicht'


Straten onder de hamer gewoon mogelijk


Eind vorig jaar verscheen na lang onderhandelen de Arbocatalogus en sinds januari van dit jaar is er - als een direct uitvloeisel van die catalogus - de CROW-publicatie 282 over het 'mechanisch aanbrengen van elementenverharding'. Maar daar waar sommigen beweren dat die publicatie het mechanisch bestraten in alle gevallen verplicht tenzij het echt niet anders kan, wil Anne Fokke de Vries in het interview met Cobouw toch een nuance aanbrengen: \"Publicatie 282 van het CROW is zeker geen verplichting tot machinaal straten. Niemand wordt verplicht om een klus machinaal uit te voeren. Straten onder de hamer blijft gewoon mogelijk. Maar net als bij ander handwerk: het heeft zijn prijs. Want het aantal uren dat een stratenmaker op zijn knieën mag zitten is beperkt. En het aantal kilo's dat hij mag tillen evenzo. En dus is de vierkantemeterprijs van handmatig straten waarschijnlijk hoger. Dat moet. Want we moeten op onze mensen letten.\"

Praktische handleiding


Veel meer dan een richtlijn is CROW 282 volgens De Vries een praktische handleiding van hoe het zou kunnen, niet hoe het zou moeten. \"Bovendien is het een communicatietool. Iets waarmee opdrachtgever en opdrachtnemer rond de tafel kunnen om afspraken te maken over het werk. Met als uiteindelijke doel dat de Arbeidsinspectie minder te doen heeft.\" Want wat de CROW-publicatie vooral beoogt is dat het werk centraal wordt gesteld en dat de opdrachtgever onderdeel wordt in het arbeidsomstandighedenproces. Die is net zo verantwoordelijk voor het welzijn van de stratenmakers als de leidinggevende en de inspectie.


Straatwerkplan


Sinds de introductie van de CROW-publicatie staat de telefoon bij de OBN roodgloeiend, vertelt De Vries. \"Wat velen niet beseffen is dat er voor elk werk een zogenoemd straatwerkplan moet worden opgesteld. Daar zal een architect of ontwerper zijn ontwerp aan moeten toetsen. Dat blijkt een crime voor opdrachtgevers.\" Om daar direct aan toe te voegen: \"En wat veel grote aannemers niet beseffen is dat zij steeds vaker opdrachtgever zijn, richting hun onderaannemers. En dus zijn zij verantwoordelijk voor dat straatwerkplan. Ik kan je vertellen dat dit voor onrust zorgt in de branche. Maar dat is niet erg. Zolang er maar gepraat wordt.\"


Onrust aanwakkeren


OBN wakkert de onrust in de aanloop naar de Technische Kontakt Dagen in Barneveld bewust een beetje aan. Op de uitnodiging voor het Straatwerkdebat dat op 3 juni plaatsvindt staan niet voor niets twee bekvechtende grote kerels. De Vries: \"We willen discussie. Want de ontwikkelingen gaan door. We willen weten wat de obstakels in de praktijk zijn. Horen wat de meningen in het veld zijn. Al die meningen zullen we gebruiken om de publicatie te vervolmaken. Zodat we aan het einde van dit jaar een nog beter middel kunnen maken waarmee de discussie over waarom, wanneer, waar en hoeveel we onder de hamer straten steeds minder lang hoeft te duren.\"

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

Deel dit artikel