Wat is het gevolg van de 1,5 meter maatregel voor winkelstraten?
Goudappel Coffeng constateerde in een voetgangerssimulatiemodel dat de capaciteit daalt met zo'n 85 procent tot ongeveer 500 tot 550 voetgangers per uur per meter breedte. “Daarbij gaan we ervan uit dat mensen zich in twee richtingen verplaatsen en zich netjes aan de voorgeschreven afstand van anderhalve meter houden,” zegt expert Lieuwe Krol. “Natuurlijk moet je ook nog rekening houden met het bewegen in meerdere richtingen, mensen die stilstaan of winkels in- of uitgaan en dan zul je zien dat de beschikbare capaciteit nog verder daalt.”
Knelpunt
Tijdens de rustige periodes en in de ruimere opgezette winkelcentra hoeft dit niet tot problemen te leiden, maar op zaterdagmiddag kan dat wel tot een knelpunt leiden, zeker in drukke winkelstraten zoals de Kalverstraat in Amsterdam. Krol: “De Kalverstraat is ongeveer 8 meter breed, waardoor er maximaal 4.400 voetgangers per uur kunnen passeren, maar in werkelijkheid zal dit aantal dus nog veel lager liggen. Op een zaterdag passeerden, voor de Coronacrisis, ongeveer 40.000 mensen. Dat betekent dat je in de drukste uren bezoekers moet gaan tegenhouden of omleiden. Dan moet je dus van tevoren een goed plan maken met concrete maatregelen en de handhaving daarvan.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

