Communicatie essentieel bij afhandelen storingen in openbare verlichting
Over het algemeen zijn storingen binnen de openbare verlichting in twee grote groepen te verdelen, aldus verlichtingsexpert en schrijver Bart van der Lugt. Er zijn bovengrondse en ondergrondse storingen. “Bij bovengrondse storingen gaat het bijvoorbeeld om lampen die voortijdig uitvallen of om masten die zijn omgereden. Ondergrondse (kabel)storingen leiden vooral tot het uitvallen van de energievoorziening. Hoe zo’n storing wordt opgelost kan per gemeente verschillen. Bij kleine gemeenten zie je vaak dat de storing hands on wordt afgehandeld door de persoon die de verlichtingsinstallatie op dat moment beheert. Bij grote gemeenten worden storingen vaak vrijwel helemaal geautomatiseerd afgehandeld. De melding wordt rechtstreeks doorgezet naar de partij die de gemeente heeft aangewezen voor het beheer en onderhoud van de openbare verlichting. De gemeente is hier dus veel minder rechtstreeks bij betrokken.”
Bovenstaand proces verloopt doorgaans goed, maar toch kan er vertraging ontstaan bij het afhandelen van storingen. “Een storing is bijvoorbeeld pas bekend bij de gemeente als die bij hen gemeld is, daar begint het mee. Zolang bewoners van een straat niet melden dat een lamp het niet meer doet, of dit niet op een andere manier wordt geconstateerd , kan er ook niets aan worden gedaan“.
Bellen
Een andere oorzaak kan zijn dat een extern bedrijf, dat verantwoordelijk is voor het afhandelen van storingen, om wat voor reden dan ook (volgens de burger althans) niet snel genoeg lijkt te werken. Dat kan bijvoorbeeld zijn door afspraken waar de burger geen weet van heeft. Vanuit zijn eigen praktijk heeft Van der Lugt bijvoorbeeld eens meegemaakt dat een mast was uitgevallen, maar dat dit niet echt voor een gevaarlijke situatie zorgde. Het onderhoudsbedrijf zou een week later in de nabijgelegen woonwijk lampen gaan vervangen, dus er was afgesproken dat die mast dan meteen meegenomen zou worden. Een ander voorbeeld was een ondergrondse storing, waar op de plek waar gegraven moest worden een steiger bleek te staan. De aannemer weigerde die steiger weg te halen. Vanuit hem gezien natuurlijk volkomen logisch geredeneerd. Het duurde dus langer voordat de storing kon worden opgelost. Op die momenten moet je eigenlijk alles uit je handen laten vallen behalve je mobiele telefoon en direct gaan bellen. Communicatie is immers van essentieel belang. Men vindt het over het algemeen niet erg om iets langer te moeten wachten, als men het maar weet.”
Handboek Openbare Verlichting
Het onderwerp ‘storingen’ is opgepakt door de Werkgroep Storings Estafette van het IGOV. Het doel van deze werkgroep is het verzamelen van informatie over storingen en het afhandelen daarvan. Tijdens de Week van de Openbare Ruimte leidt Van der Lugt een Werkatelier over dit onderwerp. Het is een eerste aanzet om te komen tot de informatieverzameling. “We verdelen daarbij de groep naar het aantal masten binnen een gemeente. We willen deze collectieve ervaringen beschikbaar maken zodat men eruit kan putten. De bedoeling is te komen tot een aantal ‘best practises’ die in de praktijk gebruikt kunnen worden. Het wordt geen handleiding ‘zo los je een storing op’, want elke storing is uniek.” Deze informatie zal uiteindelijk worden gepubliceerd in het nieuwe Handboek Openbare Verlichting; een online naslagwerk van het IGOV dat op termijn nog veel meer praktische informatie zal gaan bevatten.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Stijlvolle make-over in Breskens: gelijkmatig lichtbeeld zonder lichthinder
24 sep om 14:57 uurDertig PRUNUS V3 armaturen sieren de 'Boulevard' in Breskens, een woonstraat die een voet- en fietsverbinding…
Normec Rei-Lux blijft innoveren met meetdata van masten
23 sep om 08:35 uurWat is de staat van de lichtmasten en verkeerslichten en wanneer moeten zij vervangen worden? Rijksoverheid,…
Een weg door de jungle van duurzaamheidsinitiatieven en -certificeringen
13 sep om 14:36 uurIn een wereld waarin duurzaamheid steeds hoger op de agenda staat, groeit het aantal initiatieven en …
Openbare ruimte zo divers mogelijk inzetten
30 aug om 10:19 uurVakbeurs Openbare Ruimte bestaat alweer 20 jaar. Om hier aandacht aan te schenken, hebben we onze trouwe…
De favoriete plek van: Peter van Marle en Marco Nijhuis
9 aug om 10:51 uurVoor Peter van Marle en Marco Nijhuis is het geen eenvoudige vraag: de favoriete plek noemen in de openbare…
Goede openbare verlichting zorgt voor sfeer en veiligheid
7 aug om 06:49 uurIn opdracht van de gemeente Haarlem heeft Modernista dit jaar de openbare verlichting in het Haarlemse…
Kleurrijke OVL-monitor biedt boeiende resultaten
6 aug om 08:36 uurHet is alweer de achtste OVL-monitor. Ook dit keer leveren de enquêtes, ingevuld door zowel overheden als…
Zorg als overheid voor een efficiënte én juridisch juiste aanbesteding
5 aug om 08:01 uurDe één is specialist in het aanbestedingsproces. De ander is expert op het gebied van openbare verlichting.…