De voors en tegens van mechanisch bestraten

vrijdag 28 maart 2014
timer 3 min
Meer dan twee eeuwen na de Industriële Revolutie bestaat voor bijna elke klus een machine. Een ontwikkeling die ons leven er een stuk makkelijker op heeft gemaakt dan dat van onze voorouders. Toch blijft men in sommige vakgebieden graag vasthouden aan handwerk, ondanks dat de techniek andere mogelijkheden biedt. Mechanisch bestraten is zo’n techniek. Waarom op de knieën blijven werken als het ook anders kan? Of ligt het niet zo simpel?

 

“Nederland loopt voorop wat betreft innovatie”, vertelt Ludolf Schouten van CROW. “De kracht ligt vooral bij het MKB. Bedrijven die in een loods aan de slag gaan met een lasapparaat en machines creëren.” CROW is uitgever van publicatie 324, die stap voor stap beschrijft welke knelpunten en oplossingen vanuit de praktijk zijn gevonden bij de eisen die de overheid stelt aan de verwerking van elementenverhardingen. “De fysieke overbelasting van stratenmakers is aanleiding geweest voor het mechanisatieproces”, vertelt Schouten. “De natuur heeft haar beperking.” Mechanisch bestraten kan hierbij een oplossing bieden, de rug en knieën worden veel minder belast dan bij handwerk. Toch komt ook vanuit de hoek van de stratenmakers een tegengeluid. “Vakmensen zijn vaak tegen mechanisch bestraten omdat het hun werk veel eentoniger maakt. Dat ze misschien een paar jaar langer kunnen werken omdat hun rug minder hard slijt weegt niet op tegen het vakwerk dat ze nu leveren. Er komt bij de echte vaklui zo veel emotie bij kijken, dat kan een leek zich niet voorstellen. Dat moeten we niet de nek willen omdraaien.”

 

Investering

Voorstanders van mechanisch bestraten vinden juist dat de ontwikkelingen stil blijven staan, dat het niet snel genoeg gaat. Dit heeft ten eerste  te maken met het feit dat niet alles mechanisch kan. Ten tweede is de manier waarop de keten is georganiseerd van invloed en bovendien is een machine voor een bedrijf een forse investering. “En als er geen vraag is naar nieuwe techniek, zal er ook niet mee gewerkt gaan worden. Zo blijven we stilstaan”, aldus Schouten. De publicaties van het CROW helpen gemeenten en andere opdrachtgevers bij het bepalen van hun verhardingswensen. "Je moet bijvoorbeeld kijken naar welk materiaal je kiest. Niet alle materialen zijn geschikt voor het mechanisch bestraten.”

 

Week van de Openbare Ruimte

Stilstand betekent achteruitgang, vindt Schouten, en daarom is het goed dat tijdens de Week van de Openbare Ruimte gediscussieerd zal worden over de mogelijkheden en problemen van mechanisch bestraten. “We zullen tijdens de sessie eerst het onderwerp introduceren aan de hand van uitdagingen en goede praktijkvoorbeelden. Daarna gaan de deelnemers in vier groepen aan de slag met stellingen op het gebied van ontwerp, financiën, techniek en de Arbowet.”

 

De sessie over het verantwoord aanbrengen van elementverhardingen vindt plaats tijdens de Themadag Verhardingen op de Week van de Openbare Ruimte en begint om 14.00 uur. De debatsessie staat onder leiding van Ludolf Schouten van CROW en Koos Dooremalen, Adviseur Stadsbeheer van de gemeente Rotterdam.

 

Kijk voor een uitgebreid programma en inschrijven op www.wvdor.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid

29 okt om 13:37 uur

Bij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel

27 okt om 09:55 uur

Hoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie

24 okt om 08:59 uur

Het gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »