DRAIN Multipoint lijnkolk

maandag 15 februari 2010
timer 2 min
Met de introductie van de DRAIN Multipoint kolk, biedt ACO een “lijnkolk” die behalve voor goede afwatering tevens is ontworpen om een bijdrage te leveren aan verkeersveiligheid, estetica en reiniging.
DRAIN Multipoint lijnkolk

 

DRAIN Multipoint lijnkolk

DRAIN Multipoint lijnkolk

Met de introductie van de DRAIN Multipoint kolk, biedt ACO een “lijnkolk” die behalve voor goede afwatering tevens is ontworpen om een bijdrage te leveren aan verkeersveiligheid, estetica en reiniging.

Straatbeeld- en fietsbandvriendelijk

Door de beperkte breedte van 20cm komt de lijnkolk niet te ver van de straatband af te liggen of, in geval van plaatsing in een goot, is er slechts een smalle molgoot nodig wat het straatbeeld meestal ten goede komt. Voor situaties met een verkanting in de strek- of rollaag langs de straatband is de bovenzijde naar keuze recht of schuin leverbaar en dus altijd aansluitend in te bouwen. Met een lengte van 45 cm en met een speciaal inwaterend oppervlak voert de K200 het regenwater snel af. Het unieke roosterdesign is “fietsbandvriendelijk” door het ontbreken van de typische lange, bredere sleufopeningen. Hierdoor kunnen ook platgereden blikjes of ander groter afval niet in de kolk terechtkomen.

Innovatief in hoogte verstelbaar systeem


Het scharnierende rooster heeft een Drainlock bevestiging, en is voor een zuigbuis met een diameter tot 135mm toegankelijk. De K200 is voorzien van een 125mm aansluitspie met gietijzeren stankslotgarnituur en heeft 20 liter slibvang. De lijnkolk is tevens leverbaar in een 2-delige uitvoering, waarbij het gietijzeren rooster met rand in hoogte verstelbaar is om eventuele zettingen van het wegdek naar verloop van tijd op te kunnen vangen. Hiervoor worden bij plaatsing van de K200 lijnkolk 1 of meerdere PE nivelleringsplaten tussen de rand en onderbak geplaatst. Wanneer door zettingen van het straatwerk de kolk boven de bestrating uitkomt, kan de kolk gelicht worden, zonder dat hiervoor de bestrating hoeft te worden opgebroken. In dit geval worden 1 of meer nivelleringsplaten verwijdert, waarna de kop weer terug geplaatst wordt. Zo kunnen niveauverschillen in het wegdek die gevaarlijke verkeerssituaties kunnen opleveren, tijdig en zonder veel kosten worden vereffent.
 

Terug naar het overzicht >>>

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Young professional in de openbare ruimte: Thijs Ebbers

21 mrt om 14:53 uur

Ook in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…

Lees verder »
descriptionArtikel

Onderzoek naar de waterbergende weg: we volgen de druppel door het hele systeem

19 mrt om 09:03 uur

Met meer dan een meter neerslag was het recordnat in Nederland in het afgelopen jaar. Maar 2023 kende ook…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Luuk Postmes: Verwondering

14 mrt om 10:55 uur

Blijf je verwonderen, daar wordt de wereld beter van. En groener! Luuk Postmes van de gemeente Eindhoven  heeft…

Lees verder »
descriptionArtikel

‘Bij groen in de stad is één plus één zeven’

29 feb om 09:35 uur

Meer groen in de buitenruimte, het lijkt een inkoppertje in een tijd waarin we steeds regelmatiger kampen met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Miljardeninvestering nodig om steden aan groennormen te laten voldoen

9 feb om 17:14 uur

Er bestaat nog geen goede groennorm die we in Nederland kunnen gebruiken, een kwaliteitseis aan het groen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eerste resultaten Project Klimaatadaptatie en Gezondheid

6 feb om 10:09 uur

Hoe reduceer je gezondheidseffecten van klimaatverandering? En wat is de rol van de diverse GGD-afdelingen en…

Lees verder »