Handboek tijdelijke openbare ruimte

woensdag 16 maart 2011
timer 2 min
Handboek inrichting tijdelijke openbare ruimte Opdrachtgevers en opdrachtnemers kunnen in het handboek ‘Zo Werken wij in Amsterdam. Op straat.’ ideeën opdoen voor een goede tijdelijke inrichting van de openbare ruimte, om de hinder van werkzaamheden te minimaliseren.
Handboek tijdelijke openbare ruimte

 

Richtlijnen en eisen verbeeldt


Er zijn meer dan voldoende richtlijnen voor tijdelijke openbare ruimte, maar niet iedere uitvoerder heeft zin of tijd om zich daarin te verdiepen. Daarom introduceerde Bureau Stadsregie het handboek ‘Zo werken wij in Amsterdam, Op straat’ met veel beeldmateriaal. Het handboek benoemt en verbeeldt de richtlijnen voor de uitvoering van wegwerkzaamheden en de eisen die de gemeente stelt bij het werken in de openbare ruimte.

Doel van het handboek


Amsterdammers worden regelmatig geconfronteerd met tijdelijke openbare ruimten, zoals tijdens de aanleg van kabels en leidingen of herprofileringen. Tijdens de werkzaamheden gaan beleidsmakers vaak onterecht akkoord met een openbare ruimte van minimaal niveau. Winkelstraten en woonbuurten moeten ook tijdens werkzaamheden blijven functioneren, anders zullen schadeclaims en imagoschade toenemen. Opdrachtgevers en opdrachtnemers kunnen in het handboek ideeën opdoen voor maatregelen die zij kunnen treffen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden en met een goede tijdelijke inrichting van de openbare ruimte, om de hinder van deze werkzaamheden te minimaliseren.


Bruikbaarheid boek


Het boek is bedoeld voor vergunningverstrekkers,  handhavers, opdrachtgever, als opdrachtnemers en uitvoerders. In de betreffende vergunningen is opgenomen dat gewerkt moet worden volgens het handboek. Omdat de foto's direct helder maken wat wel en wat niet kan, is het een heel bruikbaar handboek. Niet alleen voor uitvoerders en opdrachtgevers, maar ook voor handhavers en bewoners van Amsterdam.

Oproep!


Een handboek is nooit af. Wilt u meedenken? Of heeft u voorbeelden van uitwerkingen die u graag aan het handboek wil toevoegen? Klik hier voor meer informatie over dit project en hoe u zich kunt aanmelden.

Gedrukte exemplaren van de eerste versie van het handboek zijn verkrijgbaar via coordinatiestelsel@ivv.amsterdam.nl.

Download hier de meest recente versie van het handboek en extra's.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop

22 sep om 10:57 uur

Rotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

REstart, dé complete tool voor hergebruik

20 sep om 13:48 uur

Kleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact

18 sep om 13:37 uur

Winkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden

18 sep om 10:54 uur

De fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »