Hoofdentree Den Haag groener en veiliger

Verkeerssituatie overzichtelijker
"Wie eind volgend jaar de tunnel uitkomt, ziet meteen dat Den Haag een internationale stad van vrede en recht en een groene wereldstad aan zee is", zegt wethouder Boudewijn Revis (Stadsbeheer). De Utrechtsebaan wordt fraaier en tegelijkertijd verkeersveiliger gemaakt door het zoveel mogelijk vergroenen van de verkeersruimte. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door het verbreden en toevoegen van brede groene midden- en zijbermen. Ook worden de trottoirs verschoven en versmald, waardoor de fietspaden verder van de rijbanen komen te liggen en tussen de rijbanen en fietspaden groene bermen kunnen worden gemaakt. Dat maakt de verkeerssituatie overzichtelijker en de fietsroute aantrekkelijker.
Ophangsystemen voor verkeerslichten
Voor voetgangers wordt een wandelpad aangelegd dat tussen de bomen door kronkelt. Langs het Malieveld komen nieuwe bomen te staan in een groene, drie meter brede, middenberm om beter aan te sluiten bij het beeld van het Haagse Bos en de Koekamp. Het ontwerp is zodanig langs de rand van het Haagse bos ingepast dat zoveel mogelijk bestaande bomen kunnen blijven staan. Ook wordt het ‘palenwoud' flink uitgedund. Er komen ophangsystemen voor verkeerslichten en matrixborden. Daardoor verbetert het zicht op het verkeer.
Veiliger voor verkeer
"Elke werkdag maken ruim 100.000 automobilisten gebruik van de Utrechtsebaan. Met deze maatregelen wordt deze toegangsweg tot het hart van Den Haag een passend visitekaartje voor de internationale stad van vrede en recht. Door de betere inrichting wordt het er bovendien veiliger voor automobilisten, fietsers en voetgangers", aldus wethouder Revis. "Je ziet bij aankomst in Den Haag een overzichtelijk kruispunt, dat echte Haagse, groene plekken als de Koekamp, het Malieveld en het Haagse Bos met elkaar verbindt. Haagser kan het niet."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

