Hoofdentree Den Haag groener en veiliger
Verkeerssituatie overzichtelijker
"Wie eind volgend jaar de tunnel uitkomt, ziet meteen dat Den Haag een internationale stad van vrede en recht en een groene wereldstad aan zee is", zegt wethouder Boudewijn Revis (Stadsbeheer). De Utrechtsebaan wordt fraaier en tegelijkertijd verkeersveiliger gemaakt door het zoveel mogelijk vergroenen van de verkeersruimte. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door het verbreden en toevoegen van brede groene midden- en zijbermen. Ook worden de trottoirs verschoven en versmald, waardoor de fietspaden verder van de rijbanen komen te liggen en tussen de rijbanen en fietspaden groene bermen kunnen worden gemaakt. Dat maakt de verkeerssituatie overzichtelijker en de fietsroute aantrekkelijker.
Ophangsystemen voor verkeerslichten
Voor voetgangers wordt een wandelpad aangelegd dat tussen de bomen door kronkelt. Langs het Malieveld komen nieuwe bomen te staan in een groene, drie meter brede, middenberm om beter aan te sluiten bij het beeld van het Haagse Bos en de Koekamp. Het ontwerp is zodanig langs de rand van het Haagse bos ingepast dat zoveel mogelijk bestaande bomen kunnen blijven staan. Ook wordt het ‘palenwoud' flink uitgedund. Er komen ophangsystemen voor verkeerslichten en matrixborden. Daardoor verbetert het zicht op het verkeer.
Veiliger voor verkeer
"Elke werkdag maken ruim 100.000 automobilisten gebruik van de Utrechtsebaan. Met deze maatregelen wordt deze toegangsweg tot het hart van Den Haag een passend visitekaartje voor de internationale stad van vrede en recht. Door de betere inrichting wordt het er bovendien veiliger voor automobilisten, fietsers en voetgangers", aldus wethouder Revis. "Je ziet bij aankomst in Den Haag een overzichtelijk kruispunt, dat echte Haagse, groene plekken als de Koekamp, het Malieveld en het Haagse Bos met elkaar verbindt. Haagser kan het niet."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurKlimaat Expo: Mobiele waterkering van Waterschot B.V. beschermt tegen waterschade
8 apr om 09:51 uurSamen herstellen we de waterkringloop
8 apr om 09:25 uurKlimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel
2 apr om 08:52 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Young professional in de openbare ruimte: Thijs Ebbers
21 mrt om 14:53 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge
21 mrt om 09:58 uurDe Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…