Karrenspoor Enschede moet op de schop

vrijdag 18 juni 2010
timer 2 min
De karrensporen in de binnenstad van Enschede functioneren niet. De grote natuurstenen platen waaruit de sporen zijn opgemaakt liggen vaak los of zijn gebroken. Het stadsdeel is op zoek naar een goed alternatief.
Karrenspoor Enschede moet op de schop

 

Onveilig en overlastgevoelig


De toestand van de karrensporen zorgt niet alleen voor onveilige situaties, omwonenden worden klagen over het gerammel voor hun deur wanneer voertuigen over de sporen rijden.
Bij noodreparaties is de afgelopen jaren het natuursteen al deels vervangen door klinkers. Op andere plekken, in de Brammelerstraat en de Marktstraat zijn proefstukken aangelegd om alternatieven voor het natuursteen te testen. Voorafgaand aan de stadsdeelcommissie Centrum zijn de leden met stadsdeelwethouder Marijke van Hees en ambtenaren naar de proefstukken wezen kijken. In de Marktstraat konden ze constateren dat een onbeschadigde natuursteenplaat een uitzondering is.

Proefstukken


De stadsdeelleden zagen ook de proefstukken met gewone straatklinkers en dikkere stenen maar moesten vaststellen dat na een half jaar ook deze verzakken of flink zijn beschadigd. Dit is overigens zeer beperkt bij de in kleine stukken gezaagde natuursteenplaten die zijn vastgelegd in beton. Maar hier verkruimelen de voegen door weersinvloeden en vooral het zware verkeer. Bovendien wordt duidelijk dat het verzagen van de platen en het nieuw leggen een uiterst kostbare operatie is.

Alternatieven


Het beste alternatief voor het natuursteen ligt volgens de onderhoudsploeg van de straten in de Brammelerstraat buiten de bollard nabij het Hoedemakersplein. Hier is in oktober vorig jaar als eerste in plaats van natuursteen een grijze klinker gelegd in een speciaal profiel. Deze bestrating kan het zware vrachtverkeer het beste aan en de kleur sluit bovendien goed aan bij het idee van de grijze karrensporen. Een suggestie van Albert Veldt (BurgerBelangen) om het natuursteen te vervangen door asfalt in een afwijkende kleur, is eerder onderzocht maar afgewezen. Het asfalt is als losliggende strook tussen klinkers is namelijk niet slijtvast.


Aanpak


Voor de wethouder van onderhoud, Hans van Agteren, is de zaak inmiddels duidelijk. Hij wil nog voor de zomervakantie met een voorstel komen. „De keuze die we moeten maken is alleen de noodzakelijke stukken steeds aanpakken, dan zijn de grote platen in de belangrijkste straten over tien jaar vervangen, of we kiezen voor een versnelde procedure.” Dat laatste heeft zijn voorkeur om het aanzien van de binnenstad te herstellen maar hij zal er nog wel het geld voor moeten zien te vinden.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen

12 sep om 13:00 uur

Als strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…

Lees verder »
descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »

Agora Makers: zes vertrouwde merken onder één dak

16 sep om 13:34 uur

Wij geven het inrichten van de buitenruimte een nieuwe dimensie. Zes toonaangevende producenten – één krachtige…

Lees verder »
descriptionArtikel

Transformatie Oranjebuurt Dieren als model voor duurzame wijkontwikkeling

16 sep om 13:24 uur

In de afgelopen jaren heeft de Oranjebuurt in Dieren een ingrijpende metamorfose ondergaan. Waar de Oranjebuurt…

Lees verder »

Maak openbare voorzieningen slimmer met online beheer

16 sep om 13:19 uur

Met onze Slimme kast® heb je altijd en overal inzicht in de status van je installatie. Storingen worden direct…

Lees verder »

TG Lining maakt de openbare ruimte toegankelijk

16 sep om 12:32 uur

TG Lining is specialist op het gebied van geleideroutes voor mensen met een visuele beperking. 

Lees verder »