Nederlanders ervaren minder verloedering
Auteur: Math Akkermans, CBS
In de afgelopen jaren hebben steeds minder mensen last van bekladding van muren of gebouwen, vernieling van bus- of tramhokjes, of hondenpoep in hun buurt. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Deze afname vond zowel in de stad als op het platteland plaats, al ervaren stedelingen wel nog steeds meer overlast dan dorpelingen. Ook in de vier grote steden zijn de inwoners hun woonbuurt als minder verloederd gaan ervaren.
Minder overlast van hondenpoep en vernieling straatmeubilair
In 2008 gaf 33 procent van de Nederlanders aan dat hondenpoep vaak voorkomt in de eigen buurt. Dit is geleidelijk gedaald tot 29 procent in 2011. Ook vernieling van straatmeubilair is in de afgelopen jaren afgenomen. Zei in 2008 nog 14 procent van de Nederlanders dat dit vaak voorkomt in de eigen buurt, in 2011 is dit gedaald tot 9 procent. Bekladding van muren of gebouwen komt ook minder voor dan enkele jaren geleden, maar deze afname is geringer.
Meeste last in de stad
Stedelingen ervaren meer verloedering in hun woonomgeving dan dorpelingen. In sterk stedelijke gemeenten is het aandeel mensen dat zegt dat rommel op straat vaak voorkomt in de buurt twee keer zo groot als in minder stedelijke gemeenten. Last door bekladding van muren of gebouwen wordt in de stad zelfs drie keer zo vaak ervaren als op het platteland. Zowel in de stad als op het platteland zijn de mensen in de afgelopen jaren minder verloedering gaan ervaren. Het verschil in overlastbeleving tussen stedelingen en dorpelingen is niet wezenlijk veranderd.
Ook in de vier grote steden minder overlast
De ontwikkeling van de verloedering in de vier grote steden is vergelijkbaar met het landelijke beeld. Ook hier zijn de inwoners in de periode 2008-2011 vooral minder last van hondenpoep en vernieling van straatmeubilair gaan ervaren. Opvallend is dat bekladding van muren of gebouwen, en rommel op straat in de vier grote steden duidelijk vaker voorkomen dan gemiddeld, terwijl overlast van hondenpoep en vernieling van straatmeubilair hier niet wezenlijk meer of minder ervaren worden dan gemiddeld.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop
22 sep om 10:57 uurRotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
REstart, dé complete tool voor hergebruik
20 sep om 13:48 uurKleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…
Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact
18 sep om 13:37 uurWinkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…
Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden
18 sep om 10:54 uurDe fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…