Pascal Smet: ‘We zijn een grote vergissing aan het rechtzetten’

woensdag 3 juni 2020
timer 2 min
Brussel heeft een transformatie ondergaan van autostad naar een stad voor mensen. En dat was hard nodig, vindt verantwoordelijk staatssecretaris Pascal Smet: “We hebben de grootste vergissing rechtgezet”, zegt Smet doelend op het faciliteren van de auto in de stad.

Zonder slag of stoot is de transformatie naar een stad voor mensen zeker niet gegaan. “Er was veel weerstand, op een gegeven moment ontving ik zelfs persoonlijke bedreigingen”, vertelt Smet. “Toch merk je dat als de veranderingen zijn doorgevoerd mensen al heel snel hun mening wijzigen.” De mentaliteit van de Brusselaars moest daarvoor terug naar die van de negentiende eeuw toen de auto het straatbeeld nog niet overheerste, zegt Smet. “We zijn de grootste fout aan het rechtzetten nu. Dat is het faciliteren van de auto in onze stad. Mede door Expo Brussel in 1958 veranderde de mentaliteit. Er werden viaducten en tunnels aangelegd om meer autoverkeer mogelijk te maken. Inwoners gingen vervolgens ook met de auto naar bijvoorbeeld de bakker.”

De laatste twee jaren is er veel veranderd in Brussel. De pleinen in de Belgische hoofdstad zijn autovrij gemaakt. Daarnaast werd er geïnvesteerd in nieuwe fietspaden, betere ov-verbindingen en zijn er nieuwe stadsparken aangelegd. “De leef- en luchtkwaliteit is enorm verbeterd. Daarnaast maken we ontmoeting mogelijk in de openbare ruimte en is er meer ruimte voor spelende kinderen. We hebben het aangedurfd om mensen mee laten dromen over een ideaalplaatje en hebben bewust geluisterd naar inwoners die normaal niet aan het woord komen.”

In het begin waren de meeste inwoners tegen de plannen van Smet. “Mensen moeten gaan inzien wat het oplevert. Een mening wordt dan snel bijgesteld.” Hij komt met een treffend voorbeeld om dit te illustreren. “We hadden plannen voor de aanleg van een tramverbinding. Veel inwoners vonden deze verbinding overbodig. Echter een week na de opening hebben we de frequentie al moeten verhogen omdat trams overvol zaten. Ik gebruik dit voorbeeld altijd bij andere projecten om mensen mee te krijgen in de beslissingen die we nemen.”

Pascal Smet vertelt tijdens het Verbindingsfestival meer over de transformatie van de stad Brussel. Heb je nog geen ticket bemachtigd? Bekijk de hele line-up van het festival en meld je gratis aan.

Meer artikelen met dit thema

Een slimme stad, hoe doe je dat?

11 mei om 16:04 uurtimer2 min
Yvonne Kemmerling is voorzitter van de Future City Foundation, een organisatie die zich bezighoudt met…
Lees verder »

Ruinen zet met kwaliteitsimpuls centrum weer op de kaart

10 mei om 13:13 uur
Ruinen weer op de kaart met een bruisend en vitaal centrum. Met deze doelstelling is gemeente De Wolden, waar…
Lees verder »

Interactieve fontein in Leuven zorgt voor spectaculaire watershow

10 mei om 09:47 uurtimer2 min
Rots Maatwerk heeft in opdracht van de Belgische stad Leuven een interactieve fontein aangelegd op het H.…
Lees verder »

Wormer heeft speellocatie met recyclebare onderplaten

4 mei om 15:48 uurtimer2 min
NOVUM Nederland is totaalleverancier van speel- en sporttoestellen. Samen met het zusterbedrijf Prokuru heeft het…
Lees verder »

Apeldoornse klimaatstraat is gereed

23 apr om 08:00 uurtimer2 min
De klimaatstraat in Apeldoorn is gereed. Zo is er een Marktstroom door het centrum, een wadi en meer groen in het…
Lees verder »

Stappenplan klimaatadaptie en energietransitie

22 apr om 08:00 uurtimer4 min
In 4 stappen een uitvoeringsplan voor klimaatadaptatie en energietransitie. Tijdens het opstellen van een…
Lees verder »

Omgevingsvisie gemeente Assen; groen, toegankelijk, ontspannen en veilig

14 apr om 08:00 uurtimer2 min
Het college van B&W van de gemeente Assen heeft de Omgevingsvisie 2040 gepresenteerd. Het doel is om wat Assen…
Lees verder »

Park Vijfsluizen in Vlaardingen showcase van een klimaatadaptieve woonwijk

12 apr om 08:00 uurtimer3 min
In het oosten van Vlaardingen werkt projectontwikkelaar Heijmans aan Park Vijfsluizen. In deze woonwijk staan de…
Lees verder »