Reflecterende trottoirbanden
De unieke reflectie wordt bereikt door middel van een strook op de trottoirbanden. De strook bestaat uit kleine glaspareltjes. Deze glasparels zorgen voor een sterke retroreflectie.
 
Witheid is iets anders dan refelctie
V.d. Bosch Beton was op zoek naar een manier om betonbanden en hierdoor ook de rijbaan, nog beter zichtbaar te maken. Een “update” van de bestaande reflecterende banden bleek de oplossing te zijn. De witte natuurlijke steenslag in de deklaag van de RWS-banden is alom bekend. Hierdoor reflecteert een witte band overdag prima, maar v.d. Bosch Beton b.v. was op zoek naar super reflectie die juist in het donker de weggebruikers de weg wijst. “Dat hebben we gevonden in de toepassing van deze nieuwe uitvoering”, aldus Berry Mullink van v.d. Bosch Beton. “Witheid is immers iets anders dan reflectie. Bij reflectie praat je over het terugkaatsen/retro reflecteren van het licht van (auto)lampen, iets wat o.a. speelt op de openbare weg. Kortom een optimale benutting van het effect van koplampen, waardoor een besparing op straatverlichting mogelijk is”, vervolgt hij. De reflectiewaarde van deze Lumencolor Line Rijkswaterstaat trottoirbanden is ruim vijf maal hoger dan de norm voor reflectie van wegdekmarkering.
De toegepaste parels van rond één millimeter zijn aan v.d. Bosch Beton geleverd door Coateq. Dit bedrijf is exclusief importeur van de wegmarkeringsproducten van Swarco en in die hoedanigheid heeft ze kennis van reflectie d.m.v. glasparels. In 2013 is v.d. Bosch Beton in contact gekomen met dhr. Van Leeuwen van Coateq. Op advies van Coateq zijn speciale Swarco hoog-index-parels in combinatie met een hoogwaardig vulmiddel toegepast voor de Lumencolor Line. Een unieke productietechniek, ontwikkeld door v.d. Bosch Beton, heeft tot een bijzonder resultaat geleid. Zij is hiermee de eerste producent in Europe en wellicht wereldwijd die een hoog reflecterend betonproduct kan aanbieden: de reflectiewaarden zijn tot een factor 5 hoger dan wat minimaal vereist is voor belijning in Nederland.
 
Geen lichtvervuiling
De positie van de glasparels is zodanig gekozen dat zij niet of nauwelijks onderhevig zijn aan slijtage of vervuiling. Goede zichtbaarheid en daarmee veiligheid wordt hiermee, door de retro reflecterende werking van de glasparels, duurzaam gecreëerd. Alleen als er een auto langskomt, kaatst de streep licht terug. Is er geen verkeer? Dan is het gewoon donker. Zo wordt er geen lichtvervuiling gecreëerd. Daarnaast zijn de banden deels geproduceerd met secundaire grondstoffen. Dat wil zeggen dat 50 procent van de grove fractie groter dan vier millimeter in de onderbeton is vervangen door betongranulaat (gerecycled beton). Deze banden worden daardoor geleverd onder het certificaat van (ECOTON) milieukeur. Ook op deze manier draagt Súdwest-Fryslân, met dit project, als Millennium Gemeente een steentje bij aan een beter milieu.

De Lemmerweg in Sneek heeft de primeur met de reflecterende trottoirband.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
