Retailagenda versterkt toekomst detailhandel
Kamp: “De detailhandel is een omvangrijke sector in Nederland. Winkels zijn een belangrijke werkgever en zorgen voor 800.000 banen. Voor de leefbaarheid en bedrijvigheid van een stad zijn vitale binnensteden en aantrekkelijke winkelgebieden onmisbaar. Met de Retailagenda slaan we de handen ineen om samen ervoor te zorgen dat de detailhandel in Nederland een mooie toekomst tegemoet gaat”.
Kansen en uitdagingen
De detailhandel is een sector in beweging. Structurele veranderingen in het consumentengedrag, de snelle opkomst van online winkelen, groeiende leegstand van winkelpanden, toenemende faillissementen in de detailhandel en de veranderende behoefte aan winkelruimte zijn ontwikkelingen die niet door één partij binnen de sector kunnen worden aangepakt. Een integrale aanpak met alle partijen is noodzakelijk. Ondernemers, winkeliers, gemeenten, vastgoedeigenaren, provincies, banken en het Rijk hebben daarom afgesproken een Retailagenda op te stellen met als doel werk te maken van de toekomst van de detailhandel. Door nauw samen te werken worden kansen gepakt en uitdagingen het hoofd geboden. Dit gebeurt langs drie thema’s: de ‘fysieke’ omgeving van de winkels, het beter benutten van kansen voor de online verkoop en ruimte voor ondernemerschap.
Afspraken
De Retailagenda sluit aan op al lopende initiatieven voor de detailhandel en zal deze versterken en waar mogelijk versnellen. Onder leiding van Marijke van Hees – voormalig wethouder van Economische Ontwikkeling in Enschede, zullen de partijen concrete afspraken maken die de toekomst van de detailhandel, de verdienkracht van de sector en de leefbaarheid van onze steden verbeteren. In januari 2015 zullen de afspraken worden gepresenteerd, die in 2015 worden uitgevoerd. Betrokken partners zijn Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org, IVBN, Vastgoedbelang, MKB Nederland, VNO-NCW, Rabobank, IPO, VNG, G32 stedennetwerk en het Ministerie van Economische Zaken. De organisatie Platform31 en de UvA zijn als kennispartner verbonden aan de Retailagenda.
Op 27 oktober organiseert Acquire Publishing een PopUp-sessie met als onderwerp ‘Belang van de auto voor winkelcentra’. Aanmelden kan via deze link: http://www.apform.nl/formulieren/view.php?id=30
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Circulair werken begint niet bij de afvalbak, maar aan de tekentafel
29 jul om 09:00 uurNederland heeft grote ambities: in 2050 moet onze economie volledig circulair zijn. De openbare ruimte speelt…
Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne
10 jul om 10:29 uurIn deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…
Eerste sessies MOVE24 bekend
30 jun om 10:54 uurSpelen, sporten, bewegen en ontmoeten zijn de pijlers van de tweede editie van MOVE24. Dit keer krijgt het…
Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres
25 jun om 14:28 uurTevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…
Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam
17 jun om 15:25 uurNaar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
5 jun om 08:00 uurSchoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe
3 jun om 08:00 uurTraffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…