Retailagenda versterkt toekomst detailhandel
Kamp: “De detailhandel is een omvangrijke sector in Nederland. Winkels zijn een belangrijke werkgever en zorgen voor 800.000 banen. Voor de leefbaarheid en bedrijvigheid van een stad zijn vitale binnensteden en aantrekkelijke winkelgebieden onmisbaar. Met de Retailagenda slaan we de handen ineen om samen ervoor te zorgen dat de detailhandel in Nederland een mooie toekomst tegemoet gaat”.
Kansen en uitdagingen
De detailhandel is een sector in beweging. Structurele veranderingen in het consumentengedrag, de snelle opkomst van online winkelen, groeiende leegstand van winkelpanden, toenemende faillissementen in de detailhandel en de veranderende behoefte aan winkelruimte zijn ontwikkelingen die niet door één partij binnen de sector kunnen worden aangepakt. Een integrale aanpak met alle partijen is noodzakelijk. Ondernemers, winkeliers, gemeenten, vastgoedeigenaren, provincies, banken en het Rijk hebben daarom afgesproken een Retailagenda op te stellen met als doel werk te maken van de toekomst van de detailhandel. Door nauw samen te werken worden kansen gepakt en uitdagingen het hoofd geboden. Dit gebeurt langs drie thema’s: de ‘fysieke’ omgeving van de winkels, het beter benutten van kansen voor de online verkoop en ruimte voor ondernemerschap.
Afspraken
De Retailagenda sluit aan op al lopende initiatieven voor de detailhandel en zal deze versterken en waar mogelijk versnellen. Onder leiding van Marijke van Hees – voormalig wethouder van Economische Ontwikkeling in Enschede, zullen de partijen concrete afspraken maken die de toekomst van de detailhandel, de verdienkracht van de sector en de leefbaarheid van onze steden verbeteren. In januari 2015 zullen de afspraken worden gepresenteerd, die in 2015 worden uitgevoerd. Betrokken partners zijn Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org, IVBN, Vastgoedbelang, MKB Nederland, VNO-NCW, Rabobank, IPO, VNG, G32 stedennetwerk en het Ministerie van Economische Zaken. De organisatie Platform31 en de UvA zijn als kennispartner verbonden aan de Retailagenda.
Op 27 oktober organiseert Acquire Publishing een PopUp-sessie met als onderwerp ‘Belang van de auto voor winkelcentra’. Aanmelden kan via deze link: http://www.apform.nl/formulieren/view.php?id=30

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop
22 sep om 10:57 uurRotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
REstart, dé complete tool voor hergebruik
20 sep om 13:48 uurKleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…