Rijk bemoeit zich minder met ruimte

Regionale verschillen nemen toe
De voorgestelde wijziging van het ruimtelijk beleid komt volgens het ministerie voort uit verschillende ontwikkelingen. “De belangrijkste is dat de regionale verschillen in Nederland toenemen. Dat maakt maatwerk noodzakelijk”, meldt I&M.
Schrappen in regels en procedures
Kern van beleid het beleid van Schultz is dat ze de invloed van het Rijk op ruimtelijke beslissingen wil terugbrengen, door te schrappen in regels en procedures. Lagere overheden krijgen in zo'n geval de ruimte. Volgens Schultz is dat helemaal geen verslechtering, want zij vindt dat er nu nog te veel zaken op het gebied van ruimtelijke ordening worden bepaald vanuit Den Haag.
Groengebiedje
Om haar woorden kracht bij te zetten refereerde ze aan haar tijd als wethouder in Leiden. Toen wilde ze 'een groengebiedje' gebruiken als nieuwe vestigingsplaats van een bedrijf. Het Rijk gaf haar daar toestemming voor. Toen de graafmachines al klaar stonden om uit te rukken was er in Leiden een nieuw stadsbestuur aangetreden. Die stak een stokje voor het plan. “Het is dus niet zo dat de regie van het Rijk altijd nodig is en dat anders de ruimte wordt verkwanseld'', aldus Schultz. ,,Groengebieden kunnen juist in heel goede handen zijn bij de gemeenten. Zij kunnen maatwerk leveren.''
Zo dicht mogelijk bij de burger
Beslisruimte moet zo dicht mogelijk bij de burger liggen, is haar uitgangspunt. “Het Rijk moet zo weinig mogelijk op de stoel van provincies en gemeenten willen zitten. Mensen weten zelf het best hoe ze moeten inspelen op de eigen situatie'', aldus Schultz. “Zo kunnen de regionale verschillen in groei en krimp gericht worden aangepakt.''
Nationaal belang
Projecten van nationaal belang blijven wel in de portefeuille van het Rijk. Het gaat daarbij om projecten als de Zuidas, de ontwikkeling van Schiphol, Rotterdam-Zuid en de Schaalsprong Almere. “De ontwikkeling van de stedelijke regio’s rond mainports, brainport en greenports gaat gepaard met economische ontwikkeling, energiebehoefte, vraag naar woningen en meer mobiliteit.”
Bron: Architectenweb
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam
17 jun om 15:25 uurNaar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
5 jun om 08:00 uurSchoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe
3 jun om 08:00 uurTraffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…
Samen sterk voor duurzame buitenruimte
20 mei om 13:36 uurGroundLevel en MeierGuss slaan de handen ineen: vanaf nu is GroundLevel de officiële distributeur van de…
Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen
24 apr om 08:46 uurDiane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…
Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin
16 apr om 12:10 uurOldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…
Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving
10 apr om 09:19 uurBewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…