Menselijke maat terug op Stadionplein Amsterdam
Levendig plein
De onvrede over kale vlakte leidde tot meerdere plannen om het plein te transformeren. In 2009 is het definitieve stedenbouwkundig plan “Een nieuw Stadionplein” vestgesteld. Het ontwerp voorzag in twee bouwblokken met daartussen een nieuw plein van een meer menselijke maat. Het parkeren verdween naar een ondergrondse garage en het nieuwe plein werd vrijgehouden voor kleinschalige evenementen en de markt.
Hoge eisen
Door West 8 Urban Design is een ontwerp gemaakt dat rekening hield met een aantal uitgangspunten zoals een aantrekkelijke verblijfsplek, ontmoetingsplek en ruimte voor evenementen en de weekmarkt. “De toegevoegde functies hebben voornamelijk een wijkgerichte functie”, legt projectleider Ronald Sminia uit. Op die manier ontstaat balans tussen het grootschaliger Olympisch Stadionterrein het naastgelegen buurtplantsoen.
Inrichting
Het plein kent verschillende hoogteverschillen dat door opvallende brede lichtgrijze banden is omkaderd. Het plein zelf is afgewerkt in bruin/rood gebakken klinkers. Er zijn verschillende patronen toegepast die het plein een speels karakter geven. Op het plein zijn de twee karakteristieke gebouwtjes voor de kaartverkoop voor de Olympische Spelen behouden. Op diverse plekken wordt het intieme karakter gecreëerd door diverse groepen van bomen.
Markt
Na een afwezigheid van enkele jaren is de vertrouwde weekmarkt teruggekeerd op het plein. Ronald Sminia: “Omdat het plein multifunctioneel gebruikt moet kunnen worden is ervoor gekozen het plein zo open mogelijk en vrij van obstakels in te richten. Zo ook voor de elektrische voorzieningen. Ondergrondse voorzieningen kun je meer in het ‘gebruiksveld’ plaatsen, zonder er last van te hebben.” In een vroeg stadium is PUTkast BV gevraagd om samen met de gemeente een plan van aanpak en ontwerp met begroting uit te werken. Sminia was al bekend met het bedrijf omdat PUTkast de voorzieningen voor de vroegere zaterdagmarkt ook al in beheer had.
“De samenwerking met PUTkast is goed bevallen”, geeft Sminia aan. “Op basis van onze ideeën heeft PUTkast een ontwerp voor de ondergrondse voorzieningen opgesteld en is deze in goede onderlinge samenwerking geoptimaliseerd. Vervolgens nemen ze je alle zorgen uit handen en regelen zij dat de kasten op elektra en water worden aangesloten.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurDesign Pixel overkapping voor het Alrijne ziekenhuis Leiderdorp
4 apr om 10:58 uurOp het terrein van het Alrijne ziekenhuis in Leiderdorp is een prachtige Pixel fietsenstalling voor het…
Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Fila banken op het dak van een appartementencomplex
21 mrt om 12:34 uurGroen vervult een belangrijke rol in de buitenruimte waarin we leven. Een groene omgeving is niet alleen mooi…
Prestige project De Entree fietsenstalling
18 mrt om 17:29 uurIn het water, voor de hoofdingang van Amsterdam Centraal Station, op het deel dat tot juli 2018 dienst deed als…
Veilig en droog fietsen parkeren bij station Amersfoort Schothorst
12 mrt om 11:01 uurBij station Amersfoort Schothorst is een nieuwe tijdelijke fietsenstalling geopend, waar fietsers hun rijwiel…
Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark
27 feb om 11:13 uurHet Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…