Hasselt krijgt weer smoel, ook vanaf het water
Het Overijsselse Hasselt is een oude Hanzestad, met veel historische gebouwen en monumenten in het centrum. Het dorp is gelegen aan het Zwarte Water, waar het vooral ’s zomers druk is met scheepvaartverkeer richting Zwolle, Zwartsluis en Nationaal Park Weerribben-Wieden. Hasselt profiteerde echter maar mondjesmaat van de ligging aan het drukbevaren water: vanaf de boot was eigenlijk niet te zien wat het centrum te bieden heeft.
Centrumplan
“Vanaf het water heeft men vooral zicht op de achtererven”, vertelt burgemeester Eddy Bilder. Naast zijn functie van bestuursvoorzitter is hij ook verantwoordelijk voor de portefeuille openbare ruimte. En dus voortrekker van het Centrumplan dat Hasselt een flinke oppepper moet geven. “Want we hebben ook moeite om het winkelbestand op peil te houden," vult Bilder aan. De plannen moeten ervoor zorgen dat de loop naar het centrum wordt bevorderd.
Historische context
Een van de onderdelen van het Centrumplan is de herontwikkeling van de Kaai, de straat die langs het water ligt. Eerder voornamelijk gedomineerd door geparkeerde auto’s, waardoor de aanblik vanaf het water niet al te fraai was. “We hebben bij de herinrichting rekening gehouden met de historische context van het gebied”, vertelt Bilder. “Dit komt onder meer terug in de donkerrode stenen.” Voor het meubilair op de kade is gebruik gemaakt van duurzaam hout.
Bescherming tegen hoogwater
De gemetselde muurtjes ontnemen vanaf het water het zicht op de achtererven en de geparkeerde auto’s. Het aantal parkeerplekken op de Kaai werd teruggebracht en elders gecompenseerd. “Op deze manier biedt de rivierboulevard een verzorgde aanblik”, vindt Bilder. Bovendien hebben de muurtjes een tweeledig doel. Want ze beschermen Hasselt bij hoogwater tegen natte voeten. “In de afgelopen twintig jaar heeft er wel eens water op de kade gestaan”, weet Bilder. “Maar vooral zijn we voorbereid op de toekomst, omdat de verwachting is dat we vaker met hoogwater te maken hebben." De muurtjes kunnen aan elkaar worden verbonden met schotbalken, zodat water niet de kade op kan stromen.
Drijvende steigers
Tijdens de werkzaamheden stuitte men op de resten van een oude stadsmuur en -poort. “We zijn momenteel aan het kijken hoe we deze elementen terug kunnen brengen.”De oude stadspoort zou als blikvanger kunnen gaan dienen, ook weer met als doel om mensen vanaf het water te verleiden hun boot aan te leggen aan een van de drijvende steigers. En wie niet gevoelig is voor historisch erfgoed als de oude stadspoort wordt misschien wel verleid door de ijssalon die dit voorjaar opende in het brugwachtershuisje op de Kaai.Bilder: “De drijvende steigers zorgen ervoor dat kleine jachten ook kunnen aanleggen, vroeger konden alleen grotere boten aanmeren.”
De realisatie van de rivierboulevard is een van de belangrijkste tussenstations van het overkoepelende Centrumplan. Over een jaar of vier zullen alle plannen uitgevoerd zijn. Hanzestad Hasselt is dan weer in al haar schoonheid te aanschouwen, van binnen en van buiten.

Hanzestad Hasselt is een parel aan het Zwartewater Foto: Jos Oude Holtkamp
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bewegen voor iedereen: de openbare ruimte als uitnodiging
24 dec om 09:00 uurDenise Janmaat beweegt zich dagelijks door steden en wijken met een dubbele pet op: als adviseur…
Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum maakt plaats voor ruimte en sfeer
23 dec om 08:41 uurWat ooit een krappe en onoverzichtelijke winkelstraat was, is na een intensief herinrichtingsproces veranderd…
Derde magazine Ruimte voor Bewegen van 2025 is live!
18 dec om 09:12 uurDe nieuwe editie van Ruimte voor Bewegen is gepubliceerd. In dit digitale magazine staat de inrichting van de…
RIVM publiceert vuistregels voor inrichten gezonde leefomgeving
18 dec om 08:00 uurVoor zaken als bewegen, groen en ontmoeten ontbreken harde ruimtelijke normen, wat hun positie in beleid en…
Onderzoek brengt hindernissen én aanbevelingen om in openbare ruimte te bewegen in kaart
15 dec om 08:30 uurHoe beweegvriendelijk is de Nederlandse openbare ruimte eigenlijk? Het Mulier Instituut onderzocht in opdracht…
Nieuw dorpshart Haamstede nodigt uit tot verblijven
1 dec om 07:53 uurWaar auto’s ooit de toon zetten, klopt nu een dorpshart dat mensen vasthoudt. Met een lange adem, een breed…
De beweegvriendelijke openbare ruimte: sporten, ontmoeten en verbinden ineen
26 nov om 09:21 uurNederland staat voor een uitdaging: hoe houden we onze openbare ruimte beweegvriendelijk, toegankelijk en…
De kracht van Park Lingezegen
24 nov om 09:36 uurEen plek waar natuur, cultuur, sport, spelen en bewegen samenkomen. Dat is Park Lingezegen, een uitgestrekt…
