Geheel reflecterend fietspad bevordert veiligheid

vrijdag 3 mei 2019
timer 2 min
Fietsverkeer neemt toe en verandert. Met steeds meer snellere e-bikes, traditionele fietsen, snor- en bromfietsen en scooters wordt het op fietspaden steeds drukker, ook in het donker. Dan is het van groot belang dat veilig gebruik van het fietspad gewaarborgd is. 

Nederland vergrijst en juist veel ouderen rijden op e-bikes. Het is een feit dat ouderen een hogere lichtbehoefte hebben en belang hebben bij een hoger contrast. Reflexpath is een innovatie die in die behoefte voorziet: een fietspadelement dat in zijn geheel is voorzien van een reflecterende slijtvaste toplaag. Het licht in z’n geheel op als het verlicht wordt. 

Bermen blijvend in beeld 

Veel (eenzijdige) ongevallen op fietspaden vinden plaats waar de overgang van fietspad naar de vaak lager gelegenberm niet goed zichtbaar (meer) is. In de praktijk blijkt dat traditionele belijning of verlichting aan de zijkant van het fietspad door verloop van tijd bevuild raakt en daardoor niet meer voldoende functioneel is.


Het aanbrengen van voldoende contrast tussen het fietspad en de berm is essentieel om (eenzijdige) bermongevallen te voorkomen.
Dankzij een reflecterend wegdek is daarnaast minder straatverlichting noodzakelijk om het fietspad helder en duidelijk zichtbaar te maken. Dit levert op alle fronten besparingen op.

Wetenschappelijk onderlegde oplossing 

Omdat het hele rijoppervlak van ReflexPathreflecterend is blijft het fietspad duidelijk zichtbaar ten opzichte van de bermen en wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de veiligheid van de fietser. Volgens de formule van Michelson (contrast tussen berm en weg) levert ReflexPath een uitstekende contrastwaarde van K > 0,35. Door toevoeging van lichte tot witte toeslagmaterialen wordt het zicht verbeterd als de reflectiegraad toeneemt.


Fabrikant
Leicon past een witte steenslag toe in combinatie met prefab beton. De toevoeging van Luxovit zorgt voor een uitstekende reflectie, een hoge stroefheid en een lagere temperatuur van het wegdek bij hoogzomerse omstandigheden. In alle gevallen vallen de waarden binnen de range van de indicatietabel uit voornoemde Kennismodule. 


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 02/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eerste sessies MOVE24 bekend

30 jun om 10:54 uur

Spelen, sporten, bewegen en ontmoeten zijn de pijlers van de tweede editie van MOVE24. Dit keer krijgt het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres

25 jun om 14:28 uur

Tevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…

Lees verder »
descriptionArtikel

Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam

17 jun om 15:25 uur

Naar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het onderschatte potentieel van schoolpleinen

5 jun om 08:00 uur

Schoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »

Samen sterk voor duurzame buitenruimte

20 mei om 13:36 uur

GroundLevel en MeierGuss slaan de handen ineen: vanaf nu is GroundLevel de officiële distributeur van de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen

24 apr om 08:46 uur

Diane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…

Lees verder »