Verduurzamen van de buitenruimte met groen, blauw én grijs
Tekst: Maarten van Santvoort, marketingmanager Struyk Verwo Infra
De laatste jaren is behoud van de biodiversiteit een belangrijk aanvullend thema geworden. Dit is ook logisch en noodzakelijk omdat de teruggang in biodiversiteit en belangrijke ecosystemen naast klimaatverandering één van de grootste bedreigingen voor de mensheid is. Als producent van bestratingsmaterialen, straatmeubilair en verkeerselementen kiezen wij nadrukkelijk positie de transitie naar de duurzame, klimaatadaptieve- en natuurinclusieve buitenruimte te ondersteunen en faciliteren.
Een klimaatbestendige en biodiverse openbare ruimte en infrastructuur vereist anders ontwerpen en bouwen. Anders omdat het proces meer integraal moet zijn en omdat de materialisatie en functionele uitwerking anders moet. Door de aanvullende klimaatadaptieve en natuurinclusieve functies, als het tegengaan van verdroging, overstromingen en hittestress en bijdragen aan instandhouding van biodiversiteit, worden bijvoorbeeld verhardingen, bermen en openbaar groen onderdeel van het transport en het infiltreren van regenwater. Deze maatregelen hebben tevens een positieve invloed op de natuur en leveren een bijdrage aan het herstel van biodiversiteit.

Anders denken creëert ruimte
Idealiter zijn deze groenblauwe systemen te realiseren zonder technische oplossingen, waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van oplossingen die de natuur biedt. De wadi is hiervan een mooi en effectief voorbeeld. Maar in de bebouwde omgeving blijft ook in groenblauwe systemen vaak ‘grijs’ nodig om de openbare ruimte bereikbaar en leefbaar te houden. De natuurlijke oplossingen vergen soms ruimte die er niet is of ze zijn niet verenigbaar met de andere functies van de buitenruimte. Dus blijven verhardingen, verkeersgeleiding en functiescheiding in de buitenruimte noodzakelijk voor een goed functionerende, veilige, comfortabele en gemakkelijk te onderhouden infrastructuur en openbare ruimte.
Tegelijk is het ook zo dat er meer mogelijk is dan nu het geval lijkt als we bij het ontwerp niet de auto, maar de voetganger en fietser centraal stellen. En vaste verkeerskundige conventies los durven te laten. Het nadrukkelijk kiezen voor gedeeld en multifunctioneel ruimtegebruik creëert ruimte om regenwater op te vangen, te bufferen en te infiltreren én ruimte voor groen ter ondersteuning van de biodiversiteit en als koelteplekken in de stad.
Concrete klimaatadaptieve en natuurinclusieve oplossingen
Struyk Verwo Infra wil de deeloplossingen bieden die bouwen met het natuurlijk systeem mogelijk maakt. Bouwen met groen en blauw én grijs, waarbij ‘ons’ grijs ook moet bijdragen aan beter werkende groenblauwe systemen. Met onze concrete klimaatadaptieve oplossingen hebben we al een uitgebreid assortiment dat past bij deze ambitie. We voeren tien productlijnen van infiltrerende groenbestrating en vier verschillende vormen van waterpasserende en waterdoorlatende bestratingen.
Daarnaast bieden we veel verschillende uitstroom- en infiltratieoplossingen: van wadibanden, wadigootbanden en Well-O-uitstroomtegels tot het Kerb-IT waterinfiltrerend bandensysteem. Met maatwerkoplossingen in zelfverdichtend beton worden projectspecifieke deeloplossingen mogelijk. Dit kan variëren van waterinfiltrerende parkbanden tot wadi-stapstenen. Natuurinclusieve oplossingen zoals wadi’s vragen om maatwerkoplossingen. We rekenen dan ook op meer vragen en ideeën vanuit de markt.

Vorm en functie
Ook in de klimaatadaptieve en natuurinclusieve buitenruimte is vormgeving belangrijk. Dat is de belangrijkste reden dat we zo veel en verschillende lijnen groenbestrating voeren. Zo is er voor elk project een passende combinatie van vormgeving en functionaliteit met het gewenste begroeibare oppervlak, comfort, belastbaarheid.
Verduurzaming beton
Op gebied van productverduurzaming zijn onze CirCOton producten de duurzame basis: ze bestaan voor ten minste 15 procent van de grove fracties uit secundaire bouwstoffen. Bij onze CERO-producten is het cement vervangen door geopolymeer waardoor de MKI van deze producten gemiddeld meer dan gehalveerd wordt.
Met de inzamelings- en hergebruikservice Cycle for Concrete (C4C) garanderen wij opdrachtgevers 100 procent hergebruik van een uit het werk vrijkomend beton. Met de innovatiekracht van CRH werken we hard aan het duurzame beton van de (nabije) toekomst. Want ambitie is mooi maar het gaat om het resultaat.
Struyk Verwo Infra
0800 – 55 55 554
verkoop@struykverwoinfra.nl
www.struykverwoinfra.nl
Dit artikel is verschenen in ons digitale magazine Duurzaamheid. Lees het volledige magazine >>
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Noord-Holland investeert in doorfietsroutes
30 sep om 14:13 uurDe komende jaren investeert de provincie Noord-Holland samen met de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

