Sloten graven niet altijd effectief voor klimaatadaptatie

woensdag 9 oktober 2019
timer 2 min
Door klimaatverandering is meer berging nodig. Toch is het aanleggen van extra sloten niet altijd de beste keuze.

Water wordt in Nederland van oudsher gebufferd in sloten en vijvers. Op zich prima, ware het niet dat de benodigde ruimte in veel gemeenten schaars en kostbaar is geworden. Andere bergingen, zoals, de “ondergrondse sloot” - het Aquaflowsysteem – worden daarom vaker toegepast. Het biedt veel berging, kost geen ruimte en kan,vooral dankzij de WT kolk, onder alle straten en parkeerterreinen worden toegepast.

Niet afvoeren maar vasthouden 

In Nederland is waterschaarste nooit een issue geweest. Daardoor is ons hemelwatersysteemgericht op het afvoeren van hemelwater en het voorkomen van overlast. Door de voortgaande verstening van steden ontstaan er inmiddels ook watertekorten. Nu verdroging op de agenda staat, is een heroverweging van onze huidige oplossingen op zijn plaats. Sloten zijn prima als waterberging, maar het meeste water wordtweggepompt richting Noordzee. Om verdroging, verzilting en bodemdaling tegen te gaan, zou er nog veel meer hemelwater moeten infiltreren.

Neerslag opdelen is effectiever 

“We kunnen meer bereiken tegen lagere kosten als we onderscheid zouden maken tussen lichte, normale en extreme neerslag” aldus Ad de Groot van Aquaflow bv. Lichte neerslagzou moeten wegzakken waar het valt en vooral niet afstromen, bijvoorbeeld door het toepassen van Flowsand. Normale neerslagwordtopgevangen en bij voorkeur geïnfiltreerd. Door haar grote oppervlak is het Aquaflow systeem daarvoor heel geschikt. Tot slot is er extreme neerslag. Die zouden we beter bovengronds kunnen opvangen. Het gaat statistisch vaak maar om een paar uur in 10 jaar. Dus daarom moeten we de openbare ruimte heel gericht ontwerpen met hoogteverschillenen accepteren dat er heel soms even wat water staat in het groen, het parkeerterrein of op straat.” 


Hiermee verschuift de focus binnen het hemelwater verder naar minder afvoeren en meer vasthouden. Open water is effectief als berging,maar kostbaar en ongeschikt als infiltratievoorziening. Zodra deze sloot onder de weg ligt, in de vorm van een Aquaflow systeem, zijn de kosten laag en komt al het water in de bodem. 


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 04/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »