Toegankelijkheid in het nieuwe normaal

vrijdag 22 januari 2021
timer 4 min
Denise Janmaat stelt vast dat de toegankelijkheid in 2020 flink onder vuur is komen te liggen. Door het uitvoeren van de coronamaatregelen is er aan toegankelijkheid ingeleverd. En daarmee zijn mensen met een beperking afhankelijker geworden.

Tekst: Denise A.M. Janmaat, directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid

Toen de maatregelen in maart moesten worden ingesteld, waren ze snel nodig en werd er niet overal nagedacht over de gevolgen ervan voor de toegankelijkheid voor mindervaliden. Daardoor ontstonden er smallere doorgangen of minder makkelijk of niet te maken bochten op diverse plekken in de openbare ruimte en bij toegangen van supermarkten en winkels.

Improvisatie

Omdat alles zo snel moest gebeuren en er vaak ter plekke geïmproviseerd moest worden, kan ik me voorstellen dat niet iedereen die dat moest aanbrengen alle kennis had over toegankelijkheid. Inmiddels zijn we echter al vele maanden verder en hebben vele gebruikers hun gemeente en de winkeliers geattendeerd op de aandachtspunten en zouden die dus opgelost kunnen zijn. Dat is nog niet overal het geval. Ik geef u graag inzicht aan de hand van een paar voorbeelden.

Gehandicaptenparkeerplaatsen

De zwaar getroffen horeca mocht buiten grote(re) terrassen maken om gasten te kunnen ontvangen. Een belangrijk initiatief om hen de mogelijkheid te bieden toch nog omzet te maken. Wat daarbij regelmatig gebeurde, was dat er parkeerplaatsen werden opgeofferd om dat terras voor de deur te kunnen aanbrengen. Op zich geen probleem, ware het niet dat het ook in een flink aantal gevallen gehandicaptenparkeerplaatsen betrof. Die werden afgesloten, maar er werden geen vervangende parkeerplaatsen dicht in de buurt aangebracht. Dat is wel een probleem.

Het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen is in de meeste gemeenten al niet heel groot en als er dan nog een paar wegvallen, is dat een groot gemis en beperkt het de mobiliteit van de gebruikers aanzienlijk. Vooral omdat de spreiding ervan juist zo belangrijk is om de diverse locaties in een gemeente op bereikbare afstand te brengen.

Daarom doe ik hier graag een oproep om in de komende dagen even te inventariseren of dit in uw gemeente ook het geval is en hoe dit is opgelost. Het zou fijn zijn als u dan direct vlakbij deze nu opgeofferde gehandicaptenparkeerplaatsen, nieuwe laat aanbrengen.

Routegeleiding

In de meeste gemeenten werd het ook noodzakelijk om in het centrum de voetgangersstromen te gaan sturen. Bijvoorbeeld door belijning aan te brengen waardoor er tweerichtingsverkeer aangeduid kan worden.

In de stijl van de stad heeft de gemeente Tiel het heel ludiek opgelost. Zij hebben hun befaamde Flipje de rol van routegeleider gegeven. In de straten zijn Flipjes geplaatst die het voetgangersverkeer scheiden. Heel leuk. 

Overal, maar vooral in smallere straten zoals op de foto, levert het echter wel een risico op voor blinden en slechtzienden. Met hun taststok zullen zij voelen dat er iets in hun route staat. Bijna op datzelfde moment hebben ze echter grote kans al de uitgestoken hand/vinger van Flipje in hun gezicht te krijgen. Zeker omdat ze aan hun rechterkant zien dat daar ook een reclamebord staat dat ze willen ontwijken. Door een witte cirkel om de sokkel aan te brengen op de volle breedte van het beeld, zorgt dat ervoor dat gebruikers wijder om het beeld heenlopen. Het lost alleen het probleem voor blinden niet op en ook de zeer slechtzienden zullen dit vermoedelijk niet of te laat opmerken. Mede gezien de aansprakelijkheid reden om hier een oplossing voor te vinden.

Naar het oude

Nog steeds hoop ik dat we spoedig teruggaan naar het ‘oude normaal‘ en de afstandsmaatregelen kunnen verdwijnen. Dat biedt meer ruimte om de mensen met een beperking hun vertrouwde routes te laten gebruiken, de geleidelijnen weer te kunnen benutten zoals ze gewend waren, en hun onafhankelijkheid terug te geven.

Tot die tijd hoop ik dat u bij elke keuze die u maakt om maatregelen te treffen, telkens ook denkt aan de gevolgen voor mensen met een beperking en hoe u hen kunt helpen toch zelfstandig hun weg te blijven volgen. Ik wens ons allen een gezond en toegankelijk 2021.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »