Elektrisch auto's laden zonder vervuiling van het Straatbeeld

woensdag 30 september 2020
timer 2 min
De aanleg van laadpalen voor elektrische auto’s komt in een stroomversnelling. Op 8 juli 2020 werd bekend gemaakt dat er 30 miljoen euro wordt uitgetrokken voor honderdduizenden extra laadpalen. In 2021 moeten er maar liefst 213 per dag worden geplaatst. Dat is goed nieuws voor iedereen met een elektrische auto. Maar er kleven ook wat nadelen aan.

Een veelgehoorde klacht is dat de laadpalen enorm in de weg staan. Daarnaast vinden veel mensen dat al die laadpalen het straatbeeld vervuilen. Zeker in (historische) binnensteden is dit een probleem. Hier is vaak sprake van een klassiek straatbeeld en de moderne laadpaal verstoort hier de uitstraling. Ook staat zo’n modern stukje techniek in groot contrast met de vaak klassieke straatverlichting.

Moderne techniek met klassieke uitstraling

DE NOOD, marktleider in Nederland voor klassieke straatverlichting, ontwikkelde in samenwerking met Ecotap de Klassieke Laadmast (KLM); een slimme samenvloeiing van moderne techniek met een klassieke uitstraling. Het ontwerp is gebaseerd op de klassieke gietijzeren Haagse mast waarvan er ruim 55.000 in Nederland staan. Alleen de connector en passensor verraden dat het een laadmast betreft: het laadgedeelte is compleet geïntegreerd in de mast.

Bestand tegen vandalisme

De KLM werkt met aansluitwaardes van 1x16A t/m 3x32A. Als deze voorziening aanwezig is, kan een bestaande Haagse mast vervangen worden door een Klassieke Laadmast. De KLM is gemaakt van gietijzer en daardoor net zo degelijk als de originele Haagse mast en zodoende vandalismebestendig. De geïntegreerde laadtechniek van Ecotap heeft zijn klasse al bewezen in de standaard laadpalen. De KLM beschikt over één oplaadpunt van maximaal 22 kW en werkt met alle laadpassen. Verlichten én opladen in één. Dat is de Klassieke Laadmast van DE NOOD. Een slimme oplossing voor e-mobility en straatverlichting.

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 4, thema water, groen en klimaat. Download hier het hele magazine.

DE NOOD Group 
Middelburg 
www.denoodgroup.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Bewegingssensoren laten gemeente Helmond maximaal besparen

3 apr om 09:57 uur

De gemeente Helmond is al zo’n tien jaar bezig met het ‘verslimmen’ van de openbare ruimte. Op het gebied van…

Lees verder »
flash_onNieuws

Zó maak je impact in je eigen gemeente

25 mrt om 09:41 uur

Wil jij ook je gemeente mooier, groener en slimmer maken? Kom naar de kennissessie van Signify op 16 april in…

Lees verder »
flash_onNieuws

An ode to darkness, speciale editie van 'Scape Magazine

19 mrt om 13:32 uur

'Scape, het internationale tijdschrift voor landschapsarchitectuur en stedenbouw - wijdt een gehele editie aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Minder is meer voor duurzame buitenruimtes

8 mrt om 09:12 uur

Een fraaie, goed ontworpen buitenruimte speelt een cruciale rol in hoe we een stad, dorp, of landelijk gebied…

Lees verder »
rrrrrrrr
descriptionArtikel

Innovatie in openbare verlichting: doorontwikkeling armaturen

20 jan om 10:00 uur
De rol van openbare verlichting in de transitie naar duurzaamheid en circulariteit is cruciaal. Het gebruik van…
Lees verder »
rrrr
descriptionArtikel

Column Chantal Verspaille: Laadpalen

19 jan om 12:15 uur
Chantal Verspaille is schepen in een Vlaamse stad en schrijft regelmatig een column voor Straatbeeld. Dit keer…
Lees verder »
eeeeeeee
descriptionArtikel

Lichtmasten die de biodiversiteit bevorderen

17 jan om 11:05 uur
Valmont komt met een nieuw product op de markt genaamd LINNÉ. Dit in samenwerking met een Frans bureau voor Design…
Lees verder »
flash_onNieuws

Ledlampen moeten zebrapaden Harlingen beter zichtbaar maken

12 jan om 12:07 uur

Op initiatief van raadslid Antoinette Berkhouwer is in Harlingen een eerste zebrapad voorzien van…

Lees verder »