Elektrisch auto's laden zonder vervuiling van het Straatbeeld

woensdag 30 september 2020
timer 2 min
De aanleg van laadpalen voor elektrische auto’s komt in een stroomversnelling. Op 8 juli 2020 werd bekend gemaakt dat er 30 miljoen euro wordt uitgetrokken voor honderdduizenden extra laadpalen. In 2021 moeten er maar liefst 213 per dag worden geplaatst. Dat is goed nieuws voor iedereen met een elektrische auto. Maar er kleven ook wat nadelen aan.

Een veelgehoorde klacht is dat de laadpalen enorm in de weg staan. Daarnaast vinden veel mensen dat al die laadpalen het straatbeeld vervuilen. Zeker in (historische) binnensteden is dit een probleem. Hier is vaak sprake van een klassiek straatbeeld en de moderne laadpaal verstoort hier de uitstraling. Ook staat zo’n modern stukje techniek in groot contrast met de vaak klassieke straatverlichting.

Moderne techniek met klassieke uitstraling

DE NOOD, marktleider in Nederland voor klassieke straatverlichting, ontwikkelde in samenwerking met Ecotap de Klassieke Laadmast (KLM); een slimme samenvloeiing van moderne techniek met een klassieke uitstraling. Het ontwerp is gebaseerd op de klassieke gietijzeren Haagse mast waarvan er ruim 55.000 in Nederland staan. Alleen de connector en passensor verraden dat het een laadmast betreft: het laadgedeelte is compleet geïntegreerd in de mast.

Bestand tegen vandalisme

De KLM werkt met aansluitwaardes van 1x16A t/m 3x32A. Als deze voorziening aanwezig is, kan een bestaande Haagse mast vervangen worden door een Klassieke Laadmast. De KLM is gemaakt van gietijzer en daardoor net zo degelijk als de originele Haagse mast en zodoende vandalismebestendig. De geïntegreerde laadtechniek van Ecotap heeft zijn klasse al bewezen in de standaard laadpalen. De KLM beschikt over één oplaadpunt van maximaal 22 kW en werkt met alle laadpassen. Verlichten én opladen in één. Dat is de Klassieke Laadmast van DE NOOD. Een slimme oplossing voor e-mobility en straatverlichting.

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 4, thema water, groen en klimaat. Download hier het hele magazine.

DE NOOD Group 
Middelburg 
www.denoodgroup.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Prominente rol verlichting bij herinrichting Vlaszak en Nieuwe Mark Breda

13 jun om 09:11 uur

Het historische groene karakter van de Vlaszak aan de oostkant, en het blauwe karakter van de Nieuwe Mark aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lichtvervuiling: span het paard niet achter de wagen

12 jun om 10:17 uur

In elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…

Lees verder »
descriptionArtikel

De favoriete plek van: Nico Roelofs

4 jun om 11:25 uur

Nico Roelofs, ontwerper en adviseur openbare verlichting bij de gemeente Arnhem, heeft een bijzondere band met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Licht in lagen: over de noodzaak van een stadslichtmeester

2 jun om 08:00 uur

Terwijl steden vergroenen en verduurzamen, blijft één aspect onderbelicht: de kwaliteit van licht in de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Excentrieke lichtmasten met gemeentewapen in Winterswijk

27 mei om 08:00 uur

De Groenloseweg in Winterswijk is opnieuw ingericht en heeft naast fietspaden, nieuwe bomen en plantenvakken…

Lees verder »

Nieuw: Lightronics LED2WELL platform

26 mei om 12:05 uur

Gemeenten en provincies staan voor complexe keuzes op het gebied van de kwaliteit van de leefomgeving en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Young professional in de openbare ruimte: Femke Kaskens

26 mei om 10:14 uur

In deze aflevering van onze rubriek Young professional is de beurt aan Femke Kaskens (28). Femke is ontwerper…

Lees verder »
descriptionArtikel

Prominente rol omgevingsgericht lichtontwerp bij transformatie Stationsplein Almere

16 mei om 11:00 uur

Licht en verlichting speelden een belangrijke rol bij het herinrichten van het Stationsplein in Almere van…

Lees verder »