De Weesperstraat is één van de drukste verkeersaders in Amsterdam. Afgelopen jaar voerde de gemeente een proef uit door gedurende zes weken de Weesperstraat en drie omringende straten zes weken lang af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, de zogeheten Weesperknip. Waar de leefbaarheid in het proefgebied fors verbeterde, ervoeren de bewoners aan de omleidingsroute een flinke toename van overlast.
Gemengde gevoelens over leefbaarheid openbare ruimte bij proef Weesperknip
Leefbaarheid
In de straten die autoluw werden door de afsluiting, verbeterde de luchtkwaliteit met veertien procent. De meeste bewoners van de Weesperbuurt reageerden positief op de proef: ze kwamen meer buiten, konden eenvoudiger oversteken en weer met de ramen open slapen.
De bewoners langs de omleidingsroute waren minder te spreken: zij gaven aan last te hebben van onbereikbaarheid, lawaai, stank, overlast, machteloosheid, een opgesloten gevoel en een agressieve sfeer. Ook waren er zorgen over de verkeersveiligheid en de luchtvervuiling. De luchtkwaliteit bleek tijdens de proefperiode in dit aangrenzende gebied inderdaad te zijn afgenomen.
Mobiliteit
In de proefperiode reden er achttien procent minder auto's door het proefgebied. Ook in de rest van Amsterdam werd het rustiger; er waren elfduizend auto's minder dan normaal (drie procent). De doorstroming in de stad verbeterde met twee procent. De afsluiting zorgde vooral voor een afname van verkeer dat geen bestemming had in het gebied, precies wat de proef beoogde.
Op de omleidingsroute werd het drukker, op de Kattenburgstraat nam die toe met veertig procent vekeer. Op de verkeershoeveelheid en doorstroming op de A10 had de proef geen effect.
Driekwart respondenten ontevreden
Voor, tijdens en na de proef is onderzocht wat mensen van de proef vonden. Iedereen kon hierover zijn mening kwijt en driekwart van de respondenten gaf aan ontevreden te zijn. Van de overige 26 procent was acht procent tevreden en achttien procent zeer tevreden.
De geleerde lessen
De gemeente Amsterdam geeft aan veel te hebben geleerd tijdens de proef. Bijvoorbeeld dat ze de stad nog meer bij dit soort maatregelen moet betrekken. Maar ook over het effect op verkeer, luchtkwaliteit, geluidsoverlast, beleving in de buurt en effecten op verschillende doelgroepen.
Sinds de proef is beëindigd is de situatie in het proefgebied weer hoe die ervoor was, met het slechte oude niveau qua leefbaarheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Om hier een oplossing voor te vinden kijkt de gemeente naar drie opties: een 30km/u zone,waardoor de drukte vermindert of de Weesperstraat versmallen zodat deze minder aantrekkelijk wordt voor doorgaand verkeer en er automatisch 30km/u geldt. Een derde optie is een gedeeltelijke afsluiting, waarbij alleen nog bepaalde doelgroepen toegang hebben. Deze maatregel is vooralsnog te complex voor deze route.
Meer over het project is hier te vinden.
Bron: gemeente Amsterdam
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Neem vaker de trap!
12 feb om 11:07 uurHet is gezond om vaker trap te lopen. In de openbare ruimte zijn er genoeg mogelijkheden om dat te doen.…
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Wonen begint op straat
2 jan om 08:00 uurIn deze column deelt Remco Deelstra, strategisch adviseur wonen bij de gemeente Leeuwarden, zijn visie op…
Hellingbanen zijn de sluitpost
10 dec 2024De aanleg van een hellingbaan blijkt nog vaak een kwestie van ‘het passend maken’. En dat terwijl het helemaal…
Innovatieve oversteekplaatsen verbeteren verkeersveiligheid Etten-Leur
2 dec 2024In de strijd voor een veiliger straatbeeld heeft Etten-Leur een vooruitstrevende stap gezet. De gemeente heeft…
Duurzame verkeersborden: het POL Re-Sign-concept
26 nov 2024Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov 2024Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Brabants fietspad van weg vol hobbels en barsten naar onderhoudsarme gladde baan
28 okt 2024Barsten in het fietspad, een wegdek dat omhoog komt en lappen asfalt die zijn vervangen door stenen. Het…