Gemengde gevoelens over leefbaarheid openbare ruimte bij proef Weesperknip

vrijdag 16 februari 2024

De Weesperstraat is één van de drukste verkeersaders in Amsterdam. Afgelopen jaar voerde de gemeente een proef uit door gedurende zes weken de Weesperstraat en drie omringende straten zes weken lang af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, de zogeheten Weesperknip. Waar de leefbaarheid in het proefgebied fors verbeterde, ervoeren de bewoners aan de omleidingsroute een flinke toename van overlast.

Leefbaarheid

In de straten die autoluw werden door de afsluiting, verbeterde de luchtkwaliteit met veertien procent. De meeste bewoners van de Weesperbuurt reageerden positief op de proef: ze kwamen meer buiten, konden eenvoudiger oversteken en weer met de ramen open slapen. 

De bewoners langs de omleidingsroute waren minder te spreken: zij gaven aan last te hebben van onbereikbaarheid, lawaai, stank, overlast, machteloosheid, een opgesloten gevoel en een agressieve sfeer. Ook waren er zorgen over de verkeersveiligheid en de luchtvervuiling. De luchtkwaliteit bleek tijdens de proefperiode in dit aangrenzende gebied inderdaad te zijn afgenomen.

Mobiliteit

In de proefperiode reden er achttien procent minder auto's door het proefgebied. Ook in de rest van Amsterdam werd het rustiger; er waren elfduizend auto's minder dan normaal (drie procent). De doorstroming in de stad verbeterde met twee procent. De afsluiting zorgde vooral voor een afname van verkeer dat geen bestemming had in het gebied, precies wat de proef beoogde.

Op de omleidingsroute werd het drukker, op de Kattenburgstraat nam die toe met veertig procent vekeer. Op de verkeershoeveelheid en doorstroming op de A10 had de proef geen effect.

Driekwart respondenten ontevreden

Voor, tijdens en na de proef is onderzocht wat mensen van de proef vonden. Iedereen kon hierover zijn mening kwijt en driekwart van de respondenten gaf aan ontevreden te zijn. Van de overige 26 procent was acht procent tevreden en achttien procent zeer tevreden.

De geleerde lessen

De gemeente Amsterdam geeft aan veel te hebben geleerd tijdens de proef. Bijvoorbeeld dat ze de stad nog meer bij dit soort maatregelen moet betrekken. Maar ook over het effect op verkeer, luchtkwaliteit, geluidsoverlast, beleving in de buurt en effecten op verschillende doelgroepen.

Sinds de proef is beëindigd is de situatie in het proefgebied weer hoe die ervoor was, met het slechte oude niveau qua leefbaarheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Om hier een oplossing voor te vinden kijkt de gemeente naar drie opties: een 30km/u zone,waardoor de drukte vermindert of de Weesperstraat versmallen zodat deze minder aantrekkelijk wordt voor doorgaand verkeer en er automatisch 30km/u geldt. Een derde optie is een gedeeltelijke afsluiting, waarbij alleen nog bepaalde doelgroepen toegang hebben. Deze maatregel is vooralsnog te complex voor deze route.

Meer over het project is hier te vinden.

Bron: gemeente Amsterdam

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Groningen wil meer regie op plaatsen laadpalen elektrische auto's

8 jan om 10:50 uur

De gemeente Groningen heeft eind december haar eerste door de gemeente zelf geëxploiteerde laadpaal voor…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Revealing Art, AI and Tech als thema van Amsterdam Light Festival

14 dec 2023

Tot en met 21 januari vindt in Amsterdam het Amsterdam Light Festival plaats. Het thema van de twaalfde editie…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kinderen co-ontwerpers kleurrijke kruispunten in Zwolse wijk Stadshagen

14 dec 2023

Wat gebeurt er als we kinderen de baas maken in het verkeer? In de Zwolse wijk Stadshagen was dat in september…

Lees verder »
descriptionArtikel

Proef met gratis Stadshopper in Nijmegen

5 okt 2023

Nijmegen voert een proef uit met de gratis Stadshopper. Dit elektrisch aangedreven busje gaat vanaf 1 oktober…

Lees verder »
descriptionArtikel

Almere wil plaatsing elektrische laadpalen versnellen

5 okt 2023

Om te kunnen voldoen aan de de toename van de vraag naar elektrisch rijden zet  Almere in op een versnelling…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ledsignalering in de weg laten voetganger en fietser veilig oversteken

26 sep 2023

Veilig oversteken is voor elke weggebruiker van essentieel belang, maar vooral voor fietsers en voetgangers is…

Lees verder »
rerer
descriptionArtikel

Focus op: exposanten Vakbeurs Openbare Ruimte uitgelicht

22 sep 2023
Op 27 en 28 september vindt de Vakbeurs Openbare Ruimte plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Tijdens de beurs zijn…
Lees verder »