Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij hoge stenen gebruikt, maar bij Vandersanden vonden ze dat het slimmer kon. Het resultaat? De S-line® straatbaksteen. De gemeente Vught paste ze toe bij een drukke verkeersader.
Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden

De S-line® straatbaksteen is een slankere, duurzamere optie die dezelfde uitstraling en functionaliteit biedt als reguliere klinkers, maar met minder materiaal en een lagere milieu-impact, vertelt Wim Beeftink van Vandersanden. "Omdat de steen smaller is, passen er meer op een vrachtwagen, is er minder materiaal nodig en zijn er minder transportbewegingen, wat de kosten verlaagt."
Lager milieu-impact
Uit onderzoek van adviesbureau CE Delft blijkt dat 90 procent van alle straatbakstenen in Nederland wordt hergebruikt, met een gemiddelde levensduur van 135 jaar. Dit onderstreept het circulaire karakter van gebakken klinkers. "Hergebruik gebeurt soms in een andere functie, zoals van straat naar parkeerplaats.”
De mogelijkheid om stenen meerdere keren te hergebruiken draagt sterk bij aan de verlaging van de milieukostenindicator (MKI). "Als je een steen drie of vier keer kunt hergebruiken zonder dat hij tot puin wordt verwerkt, bespaar je enorm op energie en materiaal."
Duurzame kleiwinning
Vandersanden gebruikt voor de S-line® rivierklei uit de omgeving van Tolkamer, een hernieuwbare grondstof die jaarlijks door de Rijn wordt aangevoerd. Deze keuze is niet alleen traditioneel, maar ook duurzaam. Kleiwinning draagt bovendien bij aan veiliger rivierbeheer door ruimte te creëren voor water en zo overstromingsrisico's te verkleinen. "Circulariteit gaat verder dan alleen recycling," aldus Beeftink.
Praktijkvoorbeeld in Vught
De gemeente Vught heeft de S-line® toegepast bij de herinrichting van de Esscheweg, een drukke verkeersader. Het gebruikte keiformaat 70, in kleur Rossa, is 10 millimeter lager dan het standaard keiformaat 80. Simon van Schijndel, projectleider bij de gemeente, vertelt: "De oude klinkers waren aan vervanging toe. Met oog op duurzaamheid hebben we gekozen voor de slankere S-line®. De drukte rond het Moleneindplein vereiste een duurzame en esthetische oplossing, en dat is gelukt."
Met de introductie van de S-line® zet Vandersanden een belangrijke stap richting een toekomstbestendige openbare ruimte. Beeftink concludeert trots: "We dragen bij aan hoogwaardige, duurzame oplossingen voor de komende decennia."
Vandersanden
Tolkamer
088 - 088 5555
vandersanden.com
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen
6 jun om 16:31 uurHet GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe
3 jun om 08:00 uurTraffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…
Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton
21 mei om 08:32 uurHet aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…
Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin
15 mei om 13:03 uurNa aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…
Metamorfose Hofplein Rotterdam van start
11 apr om 13:51 uurMaandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…
Het meest duurzame verkeersbord heeft u al in uw bezit
8 apr om 09:31 uurIn 2030 heeft de Rijksoverheid 50 procent circulaire inkoop als doel. Dit betekent dat producten en…
Waterberging in de wegfundering: ruimtebesparend en effectief
20 mrt om 08:45 uurDoor waterberging in de wegfundering te integreren, ontstaat er bovengronds meer ruimte voor andere functies.…