Nieuw bedrijventerrein biedt ruimte voor biodiversiteit en waterbuffering

maandag 11 november 2019
timer 2 min
Dat meer grijs niet per definitie minder groen betekent, laat het gloednieuwe bedrijventerrein Russchemors in Neede zien.

De zachtgeurendeRosa ‘Shorttrack’, groenblijvende kardinaalsmutsen vroegbloeiende sleedoorn zorgen voor een aantrekkelijke omgeving voor mens en dier. Door de aangelegde wadi’s is het bedrijventerrein toekomstbestendig en klaar voor stevige buien deze herfst en winter 


De potentie van de natuur benutten en verder uitbouwen, dat is het uitgangspunt van het ontwikkelde groen- en beplantingsplan in opdracht vanHakfoort Management BV. Miriam Spermon, Technisch Adviseur bij BTL Advies: “Russchemors ligt in een beekdal. Het bostype wat hier van nature voor kan komen is het Vogelkers-Essenbos. Dat is mooi, want het is een van de rijkste soorten met bloeiende bomen. Dit is dan ook de basis voor onze plantlijst geworden. Door vogel- en vlindersoorten toe te voegen,krijgt de biodiversiteit een verdere impuls.  


Samen met collega Ron Brummelhuis (projectleider) heeft Spermon tijdens het gehele traject (van grasland tot bedrijventerrein) intensief contact gehad met de verschillende betrokken partijen, zodat de belangen en wensen van iedereen direct vertaald konden worden. Het grote voordeel hiervan was dat er bijna geen aanpassingen zijn geweest na het eerste concept. Een mooi voorbeeld van een goed begin is het halve werk. 


In het plan staan groen, water en klimaat centraal, uiteraard wel rekening houdend met het gebruik van het terrein. “De toegepaste heesters zijn uitgezocht op het aantrekken van vogels, eekhoorns en vleermuizen, maar zijn tevens robuust, onderhoudsarm en hebben voldoende uitstraling”, vertelt Brummelhuis.“Er is een mix van bomensoorten (els, zoete kers en iep) aangeplant", vult Spermon aan. “Deze zijn gemixt in de straten en het bosplantsoen toegepast. In de wadi’s zijn wat natuurlijkere soorten toegepast, zoals de fladderiep en de lijsterbes.Het plan omvat hiermee een aantal verschillende groenstructuren: cultuurrijk in de straten waar de bedrijven staan en natuurlijk aan de randen. Deze laatste structuren zorgen voor een goede inpassing in het landschap.  


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 05/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop

22 sep om 10:57 uur

Rotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

REstart, dé complete tool voor hergebruik

20 sep om 13:48 uur

Kleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact

18 sep om 13:37 uur

Winkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden

18 sep om 10:54 uur

De fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »