Slim beheer is óók klimaatvriendelijk beheer
Het slim opnieuw inzetten van een gebruikte mast is óók slim beheer, vindt Schepers. “Hergebruik van een mast eist wel een slimme strategie. De mast wordt gereconserveerd en zo behandeld dat deze weer als nieuw is en een tijd mee kan. In Assen hebben we, samen met adviesbureau Montad, een pilot uitgevoerd om masten retour te halen, te reinigen, door te meten en daarna, voorzien van een nieuwe poedercoating, weer in te zetten. Naar aanleiding van die pilot zijn we met een aantal gemeentes bezig met een vergelijkbare pilot. Daaruit maken we op dat dit niet alleen binnen Valmont leeft, maar ook bij de gemeentelijke politiek.”
“Uiteindelijk zouden we een pool kunnen creëren van herbruikbare licht- en andere masten en zo op een klimaatvriendelijke manier de masten slim kunnen beheren. Als de mast niet herbruikbaar is, dan recyclen we de mast. Soms is de mast dermate versleten dat je bijvoorbeeld opnieuw zou moeten verzinken. Dat kan wel, maar dan stop je daar zoveel energie in, dat je je doel voorbij schiet.”
Voor het hergebruik van masten maakt het niet uit of het een Valmont-mast is of een andere mast. “Als je daar rekening mee moet houden maak je het voor gemeentes nodeloos ingewikkeld. Wij beoordelen het product als het terug is bij onze fabriek in Maarheeze", aldus Schepers.
Logistieke uitdaging
Het plaatsen en vervangen van masten levert ook klimaatvraagstukken op. Veel binnensteden worden in de nabije toekomst een zero-emissie-zone, dan moet je als leverancier daar ook over nadenken. Schepers: "Hoe ga je de masten dáár krijgen waar ze moeten zijn? Rotterdam wil voorloper zijn op dat gebied. Wij nemen ook actief deel aan Logistiek010, het platform dat de gemeente Rotterdam heeft opgezet om nu al, in een vroeg stadium, op tafel te brengen met welke vervuilers de gemeente te maken heeft en hoe je dat praktisch gaat inkleden. Immers, je kunt wel een zero emissiezone instellen, maar die lichtmasten moeten wel op de goede plek kunnen komen. Ook aan de uitvraagkant is dit aspect vaak al van belang, om een opdracht te krijgen of behouden moet je nadenken over de logistieke aspecten en de milieuvraagstukken daaromheen. Wij werken met een vaste vervoerspartner, Pleging Transport uit Eersel. Voor ons houdt het in dat we wel met onze vervoerspartner in overleg moeten over de logistiek, ‘wat betekent dit voor ons, maar ook voor jullie?’ Maak je gebruik van een hub, en ga je dan met elektrische dollies de stad in, bijvoorbeeld? Dat soort plannen moet je wel ontplooien om aan de klantvraag te kunnen voldoen.”
Valmont Nederland
www.valmont.nl
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 5 / 2021, thema duurzaamheid. Download hier gratis het magazine.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
Samen herstellen we de waterkringloop
8 apr om 09:25 uurBewegingssensoren laten gemeente Helmond maximaal besparen
3 apr om 09:57 uurDe gemeente Helmond is al zo’n tien jaar bezig met het ‘verslimmen’ van de openbare ruimte. Op het gebied van…
Klimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel
2 apr om 08:52 uurCirculaire waterberging onder asfalt met duurzame keuzes in Oss
26 mrt om 08:49 uurHet bedrijventerrein Moleneind in Oss ondergaat een opmerkelijke metamorfose richting duurzaamheid. De…
Zó maak je impact in je eigen gemeente
25 mrt om 09:41 uurWil jij ook je gemeente mooier, groener en slimmer maken? Kom naar de kennissessie van Signify op 16 april in…
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…
An ode to darkness, speciale editie van 'Scape Magazine
19 mrt om 13:32 uur'Scape, het internationale tijdschrift voor landschapsarchitectuur en stedenbouw - wijdt een gehele editie aan…