Slim beheer is óók klimaatvriendelijk beheer

dinsdag 9 november 2021
timer 2 min
“We souperen de aardbol op”, stelt Maikel Schepers, accountmanager bij Valmont Nederland. “Dat besef ik zelf, maar proef ik ook bij andere mensen. Een lichtmast heeft een bepaalde ontwerp-levensduur, daarna is de mast voor de gemeente een risicofactor. Dat betekent niet dat de mast dan altijd maar vervangen of verschroot moet worden. Ook bij verschrotten gaat een lichtmast naar de smeltpan, maar dat kost meer energie dan hergebruik van een mast.”

Het slim opnieuw inzetten van een gebruikte mast is óók slim beheer, vindt Schepers. “Hergebruik van een mast eist wel een slimme strategie. De mast wordt gereconserveerd en zo behandeld dat deze weer als nieuw is en een tijd mee kan. In Assen hebben we, samen met adviesbureau Montad, een pilot uitgevoerd om masten retour te halen, te reinigen, door te meten en daarna, voorzien van een nieuwe poedercoating, weer in te zetten. Naar aanleiding van die pilot zijn we met een aantal gemeentes bezig met een vergelijkbare pilot. Daaruit maken we op dat dit niet alleen binnen Valmont leeft, maar ook bij de gemeentelijke politiek.” 

“Uiteindelijk zouden we een pool kunnen creëren van herbruikbare licht- en andere masten en zo op een klimaatvriendelijke manier de masten slim kunnen beheren. Als de mast niet herbruikbaar is, dan recyclen we de mast. Soms is de mast dermate versleten dat je bijvoorbeeld opnieuw zou moeten verzinken. Dat kan wel, maar dan stop je daar zoveel energie in, dat je je doel voorbij schiet.” 

Voor het hergebruik van masten maakt het niet uit of het een Valmont-mast is of een andere mast. “Als je daar rekening mee moet houden maak je het voor gemeentes nodeloos ingewikkeld. Wij beoordelen het product als het terug is bij onze fabriek in Maarheeze", aldus Schepers.  

Logistieke uitdaging 

Het plaatsen en vervangen van masten levert ook klimaatvraagstukken op. Veel binnensteden worden in de nabije toekomst een zero-emissie-zone, dan moet je als leverancier daar ook over nadenken. Schepers: "Hoe ga je de masten dáár krijgen waar ze moeten zijn? Rotterdam wil voorloper zijn op dat gebied. Wij nemen ook actief deel aan Logistiek010, het platform dat de gemeente Rotterdam heeft opgezet om nu al, in een vroeg stadium, op tafel te brengen met welke vervuilers de gemeente te maken heeft en hoe je dat praktisch gaat inkleden. Immers, je kunt wel een zero emissiezone instellen, maar die lichtmasten moeten wel op de goede plek kunnen komen. Ook aan de uitvraagkant is dit aspect vaak al van belang, om een opdracht te krijgen of behouden moet je nadenken over de logistieke aspecten en de milieuvraagstukken daaromheen. Wij werken met een vaste vervoerspartner, Pleging Transport uit Eersel. Voor ons houdt het in dat we wel met onze vervoerspartner in overleg moeten over de logistiek, ‘wat betekent dit voor ons, maar ook voor jullie?’ Maak je gebruik van een hub, en ga je dan met elektrische dollies de stad in, bijvoorbeeld? Dat soort plannen moet je wel ontplooien om aan de klantvraag te kunnen voldoen.” 
 
Valmont Nederland 
www.valmont.nl 

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 5 / 2021, thema duurzaamheid. Download hier gratis het magazine.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Praktische tips uit Gelderland voor circulaire vervanging bruggen

15 aug om 13:50 uur

De provincie Gelderland wil in 2050 volledig circulair zijn. Bij het vervangen van bruggen kiest de provincie…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: proefparkeervak in Hoorn

12 aug om 08:00 uur

Mark Deckers heeft als projectleider Circulaire Economie bij de gemeente Hoorn circulariteit en duurzaamheid…

Lees verder »
descriptionArtikel

Nieuw: de Peak 320 van Focus Lighting

31 jul om 09:00 uur

Waarom Modernista zoveel belang hecht aan duurzaam werken? Mede-eigenaar Ronald Vredenborg moet even nadenken…

Lees verder »
descriptionArtikel

Actualisering roadmaps duurzame infra: focus, concreter, afspraken maken

21 jul om 08:00 uur

Om als infrasector in 2030 en 2050 op de duurzame plek van bestemming aan te komen, zijn sinds 2020 door Rijk,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Groningen zet vol in op Warm Mix Asfalt: ‘Het is geen rocket science’

10 jul om 12:32 uur

Werken met Warm Mix Asfalt? ‘Ga het gewoon doen.’ Tot die conclusie komt de gemeente Groningen, dat Warm Mix…

Lees verder »
descriptionArtikel

Verkeersborden uit windturbineafval: revolutie in recycling

8 jul om 11:36 uur

De opwekking van duurzame energie groeit in hoog tempo, en dat is goed nieuws. Windmolens domineren steeds…

Lees verder »
descriptionArtikel

Duurzaamheid als bestaansrecht

27 jun om 10:59 uur

Als familieorganisatie is Schréder continu bezig met het overdragen naar de nieuwe generatie. Micha de Jong…

Lees verder »
descriptionArtikel

Toegankelijkheid door licht

20 jun om 10:29 uur

Voor mensen met een visuele beperking vormt de openbare ruimte een dagelijkse uitdaging. Slechtzienden, die nog…

Lees verder »