Keer het om
Schoentjes maat 23 aan en naar buiten. Bal was het eerste woord dat Gijs kon zeggen. Met de voetbal onder de arm naar het kleine omhekte speelterreintje in deze ruime nieuwbouwwijk. We moeten eerst een echte straat oversteken, dus handje vast, is verordonneerd door zijn moeder. Maar er komen hooguit zo’n 10 auto’s per uur langs. En die straat is eigenlijk een perfecte ruimte om te voetballen. Raar eigenlijk, waarom moeten kinderen genoegen nemen met het omhekte reservaat. Waarom zo’n prominente rol voor auto’s?
Keer het om: beschouw de straat, de directe woonomgeving allereerst als domein voor mensen, om te lopen en te fietsen, speel- en scharrelgebied voor kinderen. Waar de enkele auto’s zich als voorzichtige gast gedragen.
Ruimte voor mensen?
In de dichtbebouwde 30-er jarenwijk, waar ik tussen rijen geparkeerde auto’s door heen fiets op weg naar Gijs is de meeste ruimte op straat bestemd voor auto’s. Op de smalle stoepjes valt slecht te spelen. Maar ook de moeilijk lopende buurman kan er niet op rekenen dat hij veilig over de stoep naar de bakker kan. Waarom accepteren we deze schrale woonomgeving? Waarom zijn we het normaal gaan vinden dat de auto zoveel schaarse ruimte opslokt en vuilcontainers en fietsen niet op parkeerplaatsen staan. Is het niet raar dat de mens genoegen moet nemen met de restruimte?
Janneke Zomervrucht: "Omgekeerd ontwerpen betekent in de woonomgeving beginnen met ruimte voor de mens als belangrijkste straatgebruiker."
Keer het om: begin bij herinrichting met het maken van ruimte voor mensen, jong en oud, en kijk dan wat er nog overblijft voor de rest van het verkeer. Dat verkeer heeft teveel bepaald hoe onze straten momenteel zijn ingericht.
Van Corona kan je leren
Het zijn momenteel bijzondere tijden, het coronavirus beperkt ingrijpend onze bewegingsvrijheid. Velen leven in een lager tempo en merken dat de nabijheid, de directe woonomgeving plotseling erg belangrijk is. Onze kinderen zijn ineens allemaal thuis, en willen tussendoor ook wel even buitenspelen, gewoon voor de deur of in de buurt, op straat.
Wat nodig is, is lef
Omgekeerd ontwerpen betekent in de woonomgeving beginnen met ruimte voor de mens als belangrijkste straatgebruiker, voor oma met de rollator, voor de thuiswerker om een rondje te lopen en voor kinderen om te spelen. MENSenSTRAAT pleit voor dit omgekeerd ontwerp-principe (1), en wel voor iedereen (2); gedachtengoed, dat verankerd zit in de voorlopers waaruit MENSenSTRAAT is ontstaan. Voor straten om te leven, aangenaam en veilig voor iedereen. Waarom blijven gemeenten woonstraten ontwerpen vanuit het ‘verkeersframe’? Toon lef, ontwerpers, beleidsmakers, bestuurders, keer het om! Voor de verblijfskwaliteit van onze nabije woonomgeving, de leefkwaliteit van onze steden. Voor de toekomst van alle Gijsjes.
1. Stedenbouw en verkeer, B. Bach, CROW 2006
2. De nieuwe normmens, mens… maat der dingen, E. Asmussen, 1996.
Deze blog is verschenen in Straatbeeld 2, thema ontwerp & inrichting. Download hier het magazine. Lees meer over MENSenSTRAAT.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen
9 sep om 13:00 uurAls strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Wassenaar kiest voor slimme kast
10 sep om 08:29 uurWie op dinsdagen over de Berkheistraat in Wassenaar wandelt, treft er een levendige weekmarkt met een breed…
Roelofs Groep: 65 jaar bouwen aan de leefomgeving van morgen
10 sep om 08:18 uurDit jaar viert Roelofs Groep haar 65-jarig jubileum. Vanaf de eerste vrachtwagen van oprichter Herman Roelofs…
De MB Air tilt fietsparkeren naar een hoger niveau
9 sep om 08:12 uurDe lancering van de MB Air, een fietsparkeersysteem waarbij de fiets met behulp van perslucht horizontaal de…
Nieuw leven met ruimte voor fietsers, voetgangers en klimaat
29 aug om 08:52 uurWat begon als een klein onderhoudsproject is inmiddels uitgegroeid tot een indrukwekkende transformatie van de…
Kunst in de openbare ruimte kan verschillende doelen dienen
23 jan om 08:45 uurDoor de tijd heen is er wisselende aandacht en ruimte voor kunst in de openbare ruimte. Van de standbeelden op…
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…