Smart City, Smart Mobility, Smartphone vragen om Smart Choices

dinsdag 29 maart 2022
timer 3 min
Heden ten dagen wordt alles gemeten en uitgedrukt in cijfers en euro’s. Rondje 29,04 sec, 812 bezette ziekenhuisbedden, 6,3 procent meer ongevallen, een auto van een ton en een huis van een half miljoen. Helaas wordt ook veel beleid bepaald op basis van cijfers in plaats van wat goed is voor mens en natuur.

Column: Ton Kooymans, Dutch Bike Parking Academy  

Met IoT kunnen we ‘dingen’ in de openbare ruimte signaleren, monitoren, meten en vervolgens op basis van deze data actie ondernemen en beleid maken. Regelen van verkeersstromen, meten van CO2-uitstoot, besparen op energiegebruik, efficiënter onderhoud en dergelijke.

Ik hoorde dat er in Den Haag driftig gelobbyd wordt een subsidie binnen te halen voor het samenstellen van een database van alle Nederlandse verkeersborden. Dit zou onder andere het beheer en de verkeersveiligheid ten goede komen. Ben ik de enige die zich dagelijks stoort aan de Nederlandse bebordingsziekte?  Er is geen plek meer te vinden in de openbare ruimte of er staat wel een bord. Bij iedere parkeerautomaat staat een bord ‘parkeerautomaat’ (Echt hoor, let er maar op!) en een bord ‘parkeerplaats’ vergezeld van een bord ‘parkeerzone’. Ter completering ook nog en P-aanduiding op de bestrating. Alle fietspaden zijn, nota bene na ieder kruispunt, voorzien van een bord ‘fietspad’, ‘verboden te bromfietsen’, ‘knooppuntroute’ en ‘fietsroute’. En om ieder risico op aansprakelijkheid te voorkomen ook nog de borden: ‘wildrooster’, ‘overstekend vee’, ‘fietsdrempel‘ en ga zo maar door. Honderdduizenden door verschillende organisaties  geplaatste borden op afzonderlijke vervuilende thermisch verzinkte palen. Het mag wat kosten en dat doet het ook. 

Mocht voornoemde subsidie worden toegekend bij deze een vriendelijk verzoek om bij de inventarisatie alle onnodige, dubbele, onleesbare, achterhaalde, onduidelijke, beschadigde en slecht geplaatste borden per direct te verwijderen en de resterende borden te combineren op een minimum aantal palen. Dat levert pas echte besparingen op. Financieel: een overzichtelijker en goedkopere database, minder onderhoud- en beheerkosten en een schat aan waardevol ‘oud ijzer’. Tata Steel kan weken dicht! Milieutechnisch: minder vervuiling ten gevolge van productie, transport en plaatsing van vervuilende thermisch verzinkte borden en palen. En ‘last but not least’. Visueel: een enorme afname van horizonvervuiling in onze zo te koesteren schaarse openbare ruimte. 

Overigens is het hele fenomeen bewegwijzering al lang ingehaald door de informatie die tot ons komt via smart mobility en smartphone. 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Bewegen voor iedereen: de openbare ruimte als uitnodiging

24 dec om 09:00 uur

Denise Janmaat beweegt zich dagelijks door steden en wijken met een dubbele pet op: als adviseur…

Lees verder »
descriptionArtikel

Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum maakt plaats voor ruimte en sfeer

23 dec om 08:41 uur

Wat ooit een krappe en onoverzichtelijke winkelstraat was, is na een intensief herinrichtingsproces veranderd…

Lees verder »
flash_onNieuws

Derde magazine Ruimte voor Bewegen van 2025 is live!

18 dec om 09:12 uur

De nieuwe editie van Ruimte voor Bewegen is gepubliceerd. In dit digitale magazine staat de inrichting van de…

Lees verder »
flash_onNieuws

RIVM publiceert vuistregels voor inrichten gezonde leefomgeving

18 dec om 08:00 uur

Voor zaken als bewegen, groen en ontmoeten ontbreken harde ruimtelijke normen, wat hun positie in beleid en…

Lees verder »

Straatmeubilair verrijkt het nieuwe stedelijke centrum Four Frankfurt

16 dec om 12:15 uur

In het hart van Frankfurt staat FOUR, een modern stedelijk complex waar wonen, werken, winkelen en ontspanning…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ode-aan-de-vrijwilligerbank in ’s-Hertogenbosch

16 dec om 09:38 uur

Lekker uitkijken over natuurgebied ‘Het Bossche Broek’ kun je sinds kort vanaf het vernuftig geconstrueerde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Onderzoek brengt hindernissen én aanbevelingen om in openbare ruimte te bewegen in kaart

15 dec om 08:30 uur

Hoe beweegvriendelijk is de Nederlandse openbare ruimte eigenlijk? Het Mulier Instituut onderzocht in opdracht…

Lees verder »
descriptionArtikel

Nieuw dorpshart Haamstede nodigt uit tot verblijven

1 dec om 07:53 uur

Waar auto’s ooit de toon zetten, klopt nu een dorpshart dat mensen vasthoudt. Met een lange adem, een breed…

Lees verder »