Smart City, Smart Mobility, Smartphone vragen om Smart Choices

dinsdag 29 maart 2022
timer 3 min
Heden ten dagen wordt alles gemeten en uitgedrukt in cijfers en euro’s. Rondje 29,04 sec, 812 bezette ziekenhuisbedden, 6,3 procent meer ongevallen, een auto van een ton en een huis van een half miljoen. Helaas wordt ook veel beleid bepaald op basis van cijfers in plaats van wat goed is voor mens en natuur.

Column: Ton Kooymans, Dutch Bike Parking Academy  

Met IoT kunnen we ‘dingen’ in de openbare ruimte signaleren, monitoren, meten en vervolgens op basis van deze data actie ondernemen en beleid maken. Regelen van verkeersstromen, meten van CO2-uitstoot, besparen op energiegebruik, efficiënter onderhoud en dergelijke.

Ik hoorde dat er in Den Haag driftig gelobbyd wordt een subsidie binnen te halen voor het samenstellen van een database van alle Nederlandse verkeersborden. Dit zou onder andere het beheer en de verkeersveiligheid ten goede komen. Ben ik de enige die zich dagelijks stoort aan de Nederlandse bebordingsziekte?  Er is geen plek meer te vinden in de openbare ruimte of er staat wel een bord. Bij iedere parkeerautomaat staat een bord ‘parkeerautomaat’ (Echt hoor, let er maar op!) en een bord ‘parkeerplaats’ vergezeld van een bord ‘parkeerzone’. Ter completering ook nog en P-aanduiding op de bestrating. Alle fietspaden zijn, nota bene na ieder kruispunt, voorzien van een bord ‘fietspad’, ‘verboden te bromfietsen’, ‘knooppuntroute’ en ‘fietsroute’. En om ieder risico op aansprakelijkheid te voorkomen ook nog de borden: ‘wildrooster’, ‘overstekend vee’, ‘fietsdrempel‘ en ga zo maar door. Honderdduizenden door verschillende organisaties  geplaatste borden op afzonderlijke vervuilende thermisch verzinkte palen. Het mag wat kosten en dat doet het ook. 

Mocht voornoemde subsidie worden toegekend bij deze een vriendelijk verzoek om bij de inventarisatie alle onnodige, dubbele, onleesbare, achterhaalde, onduidelijke, beschadigde en slecht geplaatste borden per direct te verwijderen en de resterende borden te combineren op een minimum aantal palen. Dat levert pas echte besparingen op. Financieel: een overzichtelijker en goedkopere database, minder onderhoud- en beheerkosten en een schat aan waardevol ‘oud ijzer’. Tata Steel kan weken dicht! Milieutechnisch: minder vervuiling ten gevolge van productie, transport en plaatsing van vervuilende thermisch verzinkte borden en palen. En ‘last but not least’. Visueel: een enorme afname van horizonvervuiling in onze zo te koesteren schaarse openbare ruimte. 

Overigens is het hele fenomeen bewegwijzering al lang ingehaald door de informatie die tot ons komt via smart mobility en smartphone. 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Universiteit Twente innovatief met duurzaam buitenmeubilair

18 jun om 17:13 uur

Onlangs is het buitenmeubilair op de campus van de Universiteit Twente vervangen en uitgebreid. De enige echte…

Lees verder »
descriptionArtikel

3D-geprint straatmeubilair biedt veel voordelen

17 jun om 16:20 uur

Het 3D-printen van betonnen straatmeubilair en skate-objecten blijkt veel voordelen te bieden. “Je  hebt een…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Niet alleen de olie, maar ook het tandwiel zijn'

10 jun om 08:44 uur

Om het kantoorgedeelte van het warehouse langs de A15 bij Pernis een aantrekkelijke uitstraling te geven, kiest…

Lees verder »
rrr
descriptionArtikel

De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid

28 mei om 11:17 uur
Dat het thema klimaat en groen van Straatbeeld nummer 1 van dit jaar op meerdere manieren invloed heeft op…
Lees verder »

KLARA banken: elegantie in de buitenruimte

27 mei om 17:28 uur

Maak kennis met de KLARA banken-serie: elegant en slank vormgegeven banken en boombanken, die onderling perfect…

Lees verder »

Het belang van straatmeubilair: verrijken en verbeteren van de leefbaarheid

29 apr om 15:01 uur

De noodzaak van een goed functionerende buitenruimte, met voldoende zitmogelijkheden, groen en veilige en…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »