Nieuws

Utrechtse Catharijnesingel is weer rond

De Utrechtse Catharijnesingel is weer rond. De singel werd in de jaren zeventig gedempt om ruimte te maken voor de auto. "Die fout uit het verleden is na jaren van slopen, bouwen en graven nu hersteld", zo klinkt het uit de Domstad.

De herstelde singel markeert de afsluiting van de eerste fase van de transformatie van het Utrechtse Stationsgebied. Twee gescheiden delen water zijn weer met elkaar verbonden door een vaarverbinding onder Hoog Catharijne te maken. Hiermee heeft Utrecht ook het eerste overdekte winkelcentrum van ons land waar je onderdoor kunt varen.

“Wat begon met de sloop en wederopbouw van Muziekcentrum Vredenburg tot muziektempel TivoliVredenburg, de vernieuwing van Hoog Catharijne, de bouw van het Stationsplein met daaronder ’s werelds grootste fietsenstalling en de sprong over het spoor met de bouw van kantoren en woontorens eindigt met het terugbrengen van het water. Een prachtige grootse afsluiting van de eerste fase. Niet alleen voor mij, maar ook voor al mijn voorgangers die verantwoordelijk waren voor het Stationsgebied én natuurlijk al die betrokken Utrechters die zich jaren hard hebben gemaakt voor de singel”, zo zegt verantwoordelijk wethouder Eelco Eerenberg.

Stadsontwikkeling

Op bijna geen andere plek in Utrecht zijn er zo veel veranderingen geweest als aan de singel. Een klooster stond aan de basis van het Academisch Ziekenhuis, dat later werd getransformeerd tot woningen en kantoren. Een ander klooster werd een militair hospitaal en uiteindelijk een hotel. Een schouwburg en korenbeurs werden samen de Jaarbeurs en later kwam daar Muziekcentrum Vredenburg voor in de plaats. Een oude stationswijk werd Hoog Catharijne. En met de komst van de spoorwegen werden grote kantoren van de NS aan de singel gebouwd. Eerenberg; “De singel kun je zien als een soort caleidoscoop van moderne stadsontwikkeling. Het blijft uniek dat een autoweg, met ruimte voor twaalf rijbanen, weer plaatsmaakt voor water en groen. En nu de singel terug is van weggeweest, verbindt deze weer op prachtige wijze allerlei belangrijke stedelijke functies. Onder andere het station, een poppodium, theater en groen hebben hun plekje aan het water gevonden.”

D
e Utrechtse singel is een monument. Samen met de bruggen, het aangrenzend groen, de monumenten en de historische resten die zich aan weerszijden van de oevers bevinden, bestrijkt de historie bijna 900 jaar. Met het herstel van het laatste deel van de Catharijnesingel is de singel eindelijk weer ‘compleet’ en is er weer een hoofdstuk aan het singelverhaal toegevoegd.

Deel dit artikel