Amsterdam experimenteert met de leefstraat

maandag 27 mei 2019
timer 2 min
Gemeente Amsterdam experimenteert volop met leefstraten. In dit type straat worden auto's geweerd: het geeft inwoners de ruimte de straat tijdelijk een andere inrichting en invulling te geven.

In een leefstraat kunnen buurtbewoners samenkomen en activiteiten organiseren. Het is een initiatief van en voor de straat. In 2016 en 2017 was de Hugo de Grootkade in Amsterdam onderdeel van de pilot Leefstraten. Omdat deze straat best lang is, was het een bijzondere locatie. 

In het midden van de straat is een zorgcentrum voor ouderen gevestigd. De activiteiten die daar werden georganiseerd, waren voornamelijk gericht op ouderen. Mede door deze activiteiten, verdwenen er tijdelijk parkeerplekken. Hier waren veel mensen niet over te spreken. Daarom moet er in de toekomst een alternatief worden aangeboden om te parkeren, zo stellen de bewoners. 


Voor een leefstraat geldt een aantal regels:

  • Minimaal tweederde van de inwoners in de straat moet voorstander zijn van dit initiatief
  • Een leefstraat kan maximaal 30 dagen bestaan
  • Initiatiefnemers moeten vanaf het begin samenwerken met bewoners en ondernemers. Het meest optimale is als het als volledig gezamenlijk project wordt ervaren
  • Activiteiten vinden in overleg met ondernemers en omwonenden plaats 
  • Voor een leefstraat is een evenementenvergunning nodig 
  • Er worden heldere afspraken gemaakt met alle bewoners in de straat over toegankelijkheid. Zo moet parkeergelegenheid voor gehandicapten ten alle tijde beschikbaar blijven. Daarnaast moet de straat bereikbaar blijven voor hulpdiensten

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »

Slim regenwaterbeheer in de stad: maatwerk op het terrein van Weberei Conrad in Lörrach

21 aug om 08:00 uur

Hoe vang je regenwater op in een volledig verhard stedelijk gebied, zonder het riool te overbelasten? Die vraag…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van pionieren naar professionaliseren in de circulaire openbare ruimte

19 aug om 14:18 uur

Circulariteit is al jaren een veelbesproken thema in de wereld van de openbare ruimte. Maar wat betekent het nu…

Lees verder »
descriptionArtikel

Praktische tips uit Gelderland voor circulaire vervanging bruggen

15 aug om 13:50 uur

De provincie Gelderland wil in 2050 volledig circulair zijn. Bij het vervangen van bruggen kiest de provincie…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: proefparkeervak in Hoorn

12 aug om 08:00 uur

Mark Deckers heeft als projectleider Circulaire Economie bij de gemeente Hoorn circulariteit en duurzaamheid…

Lees verder »
descriptionArtikel

Toegankelijke fietspaden: ruimte voor verandering

5 aug om 08:26 uur

De fiets is de afgelopen tien jaar in vele opzichten veranderd. Waar vroeger de keuze vaak niet verder ging dan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Circulair werken begint niet bij de afvalbak, maar aan de tekentafel

29 jul om 09:00 uur

Nederland heeft grote ambities: in 2050 moet onze economie volledig circulair zijn. De openbare ruimte speelt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne

10 jul om 10:29 uur

In deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…

Lees verder »