Inwoners steeds alerter op vuil en afval op straat

woensdag 8 september 2021
timer 3 min
Afgelopen maand werd de miljoenste melding geregistreerd bij Fixi, het online platform waarmee inwoners problemen in de openbare ruimte aan hun gemeente kunnen doorgeven. De melding betrof een vuilniszak die was ‘bijgeplaatst’ naast een ondergrondse container in Tilburg. Fixi bestaat nu vijf jaar en ziet het aantal meldingen flink stijgen.

Het totaal aantal meldingen bij Fixi voor 2021 bedraagt tot nu toe 338.329. Vooral het aantal registraties van vuil en afval stijgt sinds 2019 hard en is nu goed voor 34 procent van het totaal (114.129 meldingen). Op de tweede plaats staan problemen met openbaar groen (53.305 meldingen) en op de derde plek (39.555 meldingen) problemen met wegen, trottoirs en fietspaden.

Doelgroep centraal

“Als je mensen wilt betrekken bij hun leefomgeving, dan moet je er als gemeente voor zorgen dat het melden van problemen heel simpel gaat. Als iets te veel moeite kost, haken inwoners af, maar ze blijven wel mopperen. Bij Fixi dus geen gedoe met DigiD of verplichte inloggegevens. Wij stellen de doelgroep centraal.” Aan het woord is Wendy van Duijvenvoorde van het Noordwijkse IT-bedrijf Decos, de ontwikkelaar en eigenaar van het platform. “Stel, iemand loopt over straat en ziet iets wat vies of kapot is. Dan moet je dit direct kunnen doorgeven. Daarom is de app het belangrijkste onderdeel van Fixi. De kans is tenslotte een stuk groter dat die inwoner zijn telefoon bij de hand heeft, dan zijn laptop.” Het platform maakt een forse groei door. Werkten er eind 2019 nog 53 gemeenten met Fixi, nu zijn dat er 75. Dat is 20 procent van alle gemeenten, met gezamenlijk 2,7 miljoen inwoners. Onder andere Hoorn, Dronten en Amstelveen gingen dit jaar van start. 

Eenvoudige stappen

Een online melding maken over de openbare ruimte gaat in een paar eenvoudige stappen via de iOS- of Android-app of de webapplicatie Fixi.nl. Ook blijft het mogelijk om meldingen telefonisch of aan de gemeentebalie door te geven. De inwoner maakt een foto van het probleem, vult een paar velden in om het toe te lichten en stuurt de melding op. Binnengekomen meldingen worden automatisch toegewezen aan het juiste behandelteam van de gemeente. Daar is de werkvoorraad altijd bij de hand, inclusief locatie, contactgegevens, enzovoort. De melder wordt proactief op de hoogte gehouden van de status van de melding. Als het probleem is verholpen, krijgt hij of zij daarvan bericht. 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

‘Je merkt dat steeds meer gemeenten over circulariteit nadenken’

24 jan om 12:05 uurtimer4 min
De inrichting van de openbare ruimte is aan het veranderen. Dat is de constatering van Marco Ekelmans, directeur…
Lees verder »
descriptionArtikel

Toegankelijkheid 2022: duidelijkheid en creativiteit

17 jan om 10:47 uurtimer3 min
Vorig jaar sloten we af met de vurige wens en hoop dat alles zich in 2021 weer zou ‘normaliseren’. Dat we zouden…
Lees verder »
descriptionArtikel

Samen succesvol: een nieuw initiatief van Acquire

7 jan om 15:29 uurtimer3 min
Honderden bedrijven, kennisinstellingen, overheden en andere branchegenoten maken dagelijks gebruik van onze podia…
Lees verder »
descriptionArtikel

Bruggen van composiet: niet meer weg te denken

5 jan om 15:37 uurtimer4 min
In 2007 plaatste FiberCore Europe ’s-werelds eerste prefab composietbrug in Dronten. Inmiddels zijn er 1200…
Lees verder »
descriptionArtikel

Duurzaamheid ook van toepassing op de visie van een onderneming

7 dec 2021 timer4 min
Het begrip duurzaamheid kent meerdere interpretaties. Waar voorheen dit predicaat met name betrekking had op…
Lees verder »
person_outlineBlog

Wat als stadsbomen ons zouden kunnen vertellen wanneer ze dorst hebben?

8 nov 2021 timer4 min
Nadina Galle is gepromoveerd tot ecologisch ingenieur, is technoloog, TEDX-spreker en podcaster. Galle zet slimme…
Lees verder »
descriptionArtikel

Drie Haagse wijken op de schop na intensief participatietraject

5 nov 2021 timer5 min
In de wijken Mariahoeve, Nieuw Waldeck en Houtwijk in Den Haag worden de komende jaren zeven…
Lees verder »
Harwil de Jonge
descriptionArtikel

‘Het maken van andere ontwerpkeuzes vraagt om lef’

1 nov 2021 timer4 min
Harwil de Jonge, directeur van Heijmans, is één van de keynotesprekers tijdens het NCBOR op 25 november in Helmond…
Lees verder »