Project

De nieuwe Maasboulevard van Venlo

In Straatbeeld #6 een uitgebreid interview met de gemeente Venlo en Peter Lubbers over de metamorfose van de Maasboulevard, -kade en het aangrenzende winkelgebied. Als onderdeel van de grote stadvisie Venlo aan de Maas, ontwierp Buro Lubbers een hoogwaardige openbare ruimte.

De nieuwe Maasboulevard van Venlo

{igallery 255}

De nieuwe Maasboulevard van Venlo

In Straatbeeld #6 de metamorfose van de Maasboulevard, -kade en het aangrenzende winkelgebied, als onderdeel van de grote stadvisie Venlo aan de Maas. Buro Lubbers ontwierp een hoogwaardige openbare ruimte die als een neutraal maar prachtig uitgevoerd tapijt de nieuwe architectuur omlijst.

 


Het uitgebreide artikel met prachtige foto's en een diepteïnterview met Roel Ramakers van de gemeente Venlo en landschapsarchitect Peter Lubbers leest u in Straatbeeld #6. Dhr Lubbers van Buro Lubbers heeft tevens meegewerkt aan de rubriek '5 Vragen Aan' in deze editie.

Bestel hier uw proefnummer of neem een abonnement op Straatbeeld Magazine

De totale herinrichting van het gebied omvatte ook de bouw van een grote ondergrondse parkeergarage met daarboven een nieuwe winkelveste en 183 luxe appartementen, grenzend aan de kade. Om de openbare ruimte op esthetische en praktische wijze aan te laten sluiten op de nieuwe bebouwing hield landschapsarchitect Peter Lubbers de inrichting rustig: “Deze stad heeft al veel eigen kleur en veel mooie, oude elementen die verbonden moesten worden aan de nieuwe. Die verbinding moest daarom zo neutraal mogelijk worden, met een hoge kwaliteit in materialen, detaillering en afwerking. Als ware het een neutraal, tijdsbestendig tapijt.”


Straat- en pleinprofiel


Deze gedachte kreeg vorm in de keus van één steensoort voor de bestrating van winkelstraten; de warmbruine straatbaksteen Terra Antra van CRH. De straatstenen werden omlijst door zogeheten neggen van donkergrijs hardsteen. Deze plinten sluiten precies aan op de puien van de winkelpanden en bieden een rechte lijn om de bestrating tegenaan te leggen. Bijzondere locaties, zoals oude pleinen of ruimten bij architecturale gebouwen, zijn geaccentueerd met een pleinprofiel. Hier zijn de straatbakstenen juist tegen de gevels aan gelegd en bestaat de bestrating uit granieten keien, in een gemêleerde, warme tint. Deze keien konden worden hergebruikt, afkomstig uit delen van de oude inrichting. Bij de herinrichting werd in totaal maar liefst 14.000 m2 verharding toegevoegd, waarmee de verharde oppervlakte van de openbare ruimte nu 35.000m2 bedraagt.

Historische knipogen


Het maaiveld van de boulevard en de kade is bestraat met dezelfde warmkleurige klinkers als de winkelstraten. De kademuren zijn opgemaakt uit langwerpige stenen in diverse diktes, gekloofd uit Belgisch hardsteen. In een willekeurig patroon werden stenen van hetzelfde materiaal toegevoegd, maar met gezaagde kanten die daardoor een lichter oppervlak lijken te hebben. De laagste kademuur bevat een knipoog naar de geschiedenis van Venlo, te zien vanaf het park op de dijk aan de overkant wanneer het licht de juiste hoek heeft. DS Landschaparchitecten deed geschiedenisonderzoek naar de namen die de stad in vroegere tijden droeg. Deze historische aanduidingen, waaronder Vennele en Venloe, zijn met dieper gelegen stenen in de onderste kademuur verwerkt. Als de wanden van een ware vesting zijn alle kademuren in een hellende hoek op het maaiveld is gezet. Het aantal graden van die hoek is hetzelfde als het historische stuk stadsmuur dat een stukje verderop bij de haven nog te zien is.

Natuurstenen trappartijen


De transparante relingen langs de boulevard en trappen bevatten dezelfde subtiele historische verwijzing en hellen van het water af. Het frame, waarvan de voeten met stoere bouten zijn vastgezet aan het maaiveld, is van donker gecoat staal. Bovenop een balustrade van vergrijsd, onbehandeld maar geschaafd FSC hardhout. Tussen de houten balk en het stalen frame zijn staaldraden gespannen. Vanaf het winkelcentrum voeren drie grote stenen trappartijen bezoekers naar de lager gelegen boulevard. Vanaf daar lopen meerdere kleinere, smallere trappen richting de kade. De treden zijn maatwerk, vervaardigd uit Chinees hardsteen. De trappen werden gemaakt door 


Traptribune van beton


De grootste trap ontwierp Lubbers aan de kopse kant van de haven. Door een heel geleidelijke afloop beslaat de betonnen trap een enorm oppervlak. De traptribune is opgebouwd uit grote platen van Meteoor/Romein en trapelementen van A. Jansen B.V. die tegen keerwanden van Dumont Beton zijn aangelegd. Op twee plekken aan de zijkant zijn verjongingen aangebracht om op- en afdalen gemakkelijk te maken. Reden voor deze vormgevingskenmerken is de functie van de trap als tribune bij evenementen, zoals de opening van de Maasboulevard in september waarbij onder meer Acda en de Munnick een concert gaven op een drijvend plateau in de haven. Op een aantal van de betonnen treden staan de desbetreffende NAP niveaus te lezen; door de wisselende Maasstanden kan ook de tribune onder water komen te staan. De keerwanden in de traptribune werden geleverd door Dumont beton.

Stadspark op de dijk


De grootste uitdaging van het plan was het creëren van een ‘watervaste’ verbinding tussen de Maasboulevard en Maaswaard. De parkeerplaats op de dijk aan de andere kant van de haven werd hiervoor getransformeerd tot een smal stadspark met een rechte fiets-wandelroute, ook wel de strip genoemd, die onder de spoorbrug doorloopt tot in Maaswaard en zo de twee stadsdelen verbindt.

Bestel hier uw proefnummer of neem een abonnement op Straatbeeld Magazine


Het uitgebreide artikel met prachtige foto's en een diepteïnterview met Roel Ramakers van de gemeente Venlo en landschapsarchitect Peter Lubbers leest u in Straatbeeld #6. Dhr Lubbers van Buro Lubbers heeft tevens meegewerkt aan de rubriek '5 Vragen Aan' in deze editie.

 

Terug naar overzicht projecten >>>

 

Deel dit artikel