Nieuw licht in oude spoorpassage

woensdag 21 februari 2018
timer 2 min
Voetgangers kunnen sinds eind vorig jaar met een gerust hart ’s avonds of ’s nachts het spoor bij station Haarlem CS passeren. Ontwerpbureau ipv Delft voorzag de spoorpassages in de Jansweg en de Kruisweg van nieuwe verlichting, waardoor de donkere tunnels zijn omgetoverd tot prettige doorgangen met een glansrol voor de monumentale architectuur.

Met het sluiten van de ov-poortjes op het station, vorig jaar, werden de spoorpassages de hoofdroute voor voetgangers die het spoor willen passeren. De bestaande passages waren echter slecht verlicht en toe aan onderhoud. De gemeente schakelde TAK architecten in voor een totaalplan om de onderdoorgangen op te knappen. Het architectenbureau vroeg vervolgens lichtarchitect Rob Kruizinga van ipv Delft een lichtplan te maken. Uitgangspunt: de ruimtelijke en architectonische kwaliteiten van de spoorpassages benadrukken en een prettig en uitnodigend lichtbeeld creëren zonder grote contrasten.  

Ruimtelijk

Het inmiddels uitgevoerde lichtplan bestaat uit drie elementen. Allereerst worden de karakteristieke gietijzeren kolommen van bovenaf over de gehele hoogte aangelicht. Hierdoor is de volledige hoogte van de onderdoorgangen zichtbaar, wat het gevoel van ruimtelijkheid en veiligheid vergroot. Vervolgens zorgt lijnverlichting aan het plafond vlak voor de wanden voor een zachte aanlichting van de volledige tunnelwanden. Het metselwerk met de kenmerkende vlakverdeling vormt zo voor tunnelgebruikers een prettige, lichte geleiding. 


Ten slotte zorgen downlights boven de rijbanen voor een gelijkmatige verlichting van de weg en het snelverkeer.


In het midden van de onderdoorgangen is het plafond een stuk hoger en bevindt zich een vide naar het bovenliggende perron. Voorheen was dit nauwelijks zichtbaar, maar door het lichtbeeld van de kolommen en wanden hier naar boven door te trekken, opent de ruimte zich zichtbaar naar boven. Deze extra hoogte versterkt bij voetgangers het gevoel van veiligheid. 

Maatwerk

Om het karakter van de spoorpassages te behouden, is veel aandacht besteed aan de inpassing van bekabeling en armaturen. Zo is de bekabeling weggewerkt in kokers in de kleur van de gietijzeren constructie en bevindt de lijnverlichting zich in een langgerekt stalen profiel dat eveneens donkergroen gecoat is. Voorafgaand aan de realisatie voerde ipv Delft lichtproeven uit om het ontwerp optimaal op de locatie af te stemmen.


Dit artikel verschijnt binnenkort in de nieuwste editie van Straatbeeld. U kunt dit magazine dan ook downloaden in onze bibliotheek.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Verlichting voor verbindingsweg Groningse stadsdeel Suikerzijde

22 sep om 08:00 uur

De Suikerzijde in Groningen transformeert van industrieel terrein naar levendig stadsdeel. Op deze iconische…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »