Project

Nieuw licht in oude spoorpassage

Voetgangers kunnen sinds eind vorig jaar met een gerust hart ’s avonds of ’s nachts het spoor bij station Haarlem CS passeren. Ontwerpbureau ipv Delft voorzag de spoorpassages in de Jansweg en de Kruisweg van nieuwe verlichting, waardoor de donkere tunnels zijn omgetoverd tot prettige doorgangen met een glansrol voor de monumentale architectuur.

Met het sluiten van de ov-poortjes op het station, vorig jaar, werden de spoorpassages de hoofdroute voor voetgangers die het spoor willen passeren. De bestaande passages waren echter slecht verlicht en toe aan onderhoud. De gemeente schakelde TAK architecten in voor een totaalplan om de onderdoorgangen op te knappen. Het architectenbureau vroeg vervolgens lichtarchitect Rob Kruizinga van ipv Delft een lichtplan te maken. Uitgangspunt: de ruimtelijke en architectonische kwaliteiten van de spoorpassages benadrukken en een prettig en uitnodigend lichtbeeld creëren zonder grote contrasten.  

Ruimtelijk

Het inmiddels uitgevoerde lichtplan bestaat uit drie elementen. Allereerst worden de karakteristieke gietijzeren kolommen van bovenaf over de gehele hoogte aangelicht. Hierdoor is de volledige hoogte van de onderdoorgangen zichtbaar, wat het gevoel van ruimtelijkheid en veiligheid vergroot. Vervolgens zorgt lijnverlichting aan het plafond vlak voor de wanden voor een zachte aanlichting van de volledige tunnelwanden. Het metselwerk met de kenmerkende vlakverdeling vormt zo voor tunnelgebruikers een prettige, lichte geleiding. 


Ten slotte zorgen downlights boven de rijbanen voor een gelijkmatige verlichting van de weg en het snelverkeer.


In het midden van de onderdoorgangen is het plafond een stuk hoger en bevindt zich een vide naar het bovenliggende perron. Voorheen was dit nauwelijks zichtbaar, maar door het lichtbeeld van de kolommen en wanden hier naar boven door te trekken, opent de ruimte zich zichtbaar naar boven. Deze extra hoogte versterkt bij voetgangers het gevoel van veiligheid. 

Maatwerk

Om het karakter van de spoorpassages te behouden, is veel aandacht besteed aan de inpassing van bekabeling en armaturen. Zo is de bekabeling weggewerkt in kokers in de kleur van de gietijzeren constructie en bevindt de lijnverlichting zich in een langgerekt stalen profiel dat eveneens donkergroen gecoat is. Voorafgaand aan de realisatie voerde ipv Delft lichtproeven uit om het ontwerp optimaal op de locatie af te stemmen.


Dit artikel verschijnt binnenkort in de nieuwste editie van Straatbeeld. U kunt dit magazine dan ook downloaden in onze bibliotheek.

Deel dit artikel