Project

Eerste fase herinrichting Plein '44

Eerste fase herinrichting Plein ’44 Nijmegen is eindelijk op weg met de herinrichting van Plein '44 in het centrum. Veel bomen zijn gerooid en verplant, het archeologisch onderzoek is afgerond en de bekabeling en nieuwe riolering zijn gedeeltelijk aangelegd.

Eerste fase herinrichting Plein ’44

{igallery 74}

Eerste fase herinrichting Plein ’44

Nijmegen is eindelijk op weg met de herinrichting van Plein '44  in het centrum. Veel bomen gerooid en verplant, het archeologisch onderzoek is afgerond en de bekabeling en nieuwe riolering zijn gedeeltelijk aangelegd.

Zorgenkindje


Midden in het hart van de binnenstad, bij het busstation en direct naast de hoofdwinkelstraat de Broerstraat en de oorspronkelijke Houtstraat, vormt het plein de directe schakel tussen het oostelijke, meer commerciële en het westelijke, meer authentieke deel van de binnenstad. Plein '44 is al tientallen jaren een zorgenkindje van de gemeente. Het was jarenlang een parkeerterrein, later een weinig uitnodigende ‘kale kuil’.  Al in 2003 schreef de gemeente een ontwerpwedstrijd uit. De bewoners kozen het ontwerp van Buro Lubbers en Soeters van Eldonk Architecten.

Scheiding tussen groen- en busplein


Plein ’44 krijgt een geheel nieuwe uitstraling en wordt geheel nieuw ingericht, zonder kuil.
Het plein wordt in twee delen opgesplitst waardoor een scheiding ontstaat tussen het stedelijke groene plein en het busplein. Dat maakt het stedelijke plein weer meer besloten en een ware ontmoetingsplek.

Ontwerp


Het nieuw te realiseren plein wordt levendig met een warme uitstraling.  Tafels, stoelen en bankjes dragen daar aan bij, alsook de kleinere verhoogde, houten podia, waar bezoekers kunnen zitten, liggen of waar kinderen kunnen spelen. Het beeld van de gevallen soldaat en de huidige platanen een betere nieuwe plek en worden er nieuwe bomen toegevoegd. Her en der zal een waterelement te vinden zijn.

Sociale veiligheid en verlichting


Naast sfeer is er ook aandacht voor de sociale veiligheid. Om het plein heen komen nieuwe winkels, appartementen en meer horeca, dus meer sociale controle. Bovenal is er goede en voldoende verlichting op het plein, heeft het busplein een open karakter en liggen er veel ingangen van woningen aan het plein. Alles om de veiligheid te waarborgen en te garanderen.

(Fiets)parkeren


Behalve de inrichting van het plein zelf moeten ruim 11.000 m² winkels, 400 m² horeca, 117 appartementen, een vijftiental hofwoningen en een grote fietsenstalling  het plein aantrekkelijk maken. Onder het plein wordt een niet-openbare parkeergarage gerealiseerd voor bewoners en ondernemers. Wanneer het plein nu wordt opgeverd is nog onbekend.

Terug naar overzicht projecten >>>

 

Deel dit artikel