Eerste fase herinrichting Plein ’44

Eerste fase herinrichting Plein ’44
Nijmegen is eindelijk op weg met de herinrichting van Plein '44 in het centrum. Veel bomen gerooid en verplant, het archeologisch onderzoek is afgerond en de bekabeling en nieuwe riolering zijn gedeeltelijk aangelegd.
Zorgenkindje
Midden in het hart van de binnenstad, bij het busstation en direct naast de hoofdwinkelstraat de Broerstraat en de oorspronkelijke Houtstraat, vormt het plein de directe schakel tussen het oostelijke, meer commerciële en het westelijke, meer authentieke deel van de binnenstad. Plein '44 is al tientallen jaren een zorgenkindje van de gemeente. Het was jarenlang een parkeerterrein, later een weinig uitnodigende ‘kale kuil’. Al in 2003 schreef de gemeente een ontwerpwedstrijd uit. De bewoners kozen het ontwerp van Buro Lubbers en Soeters van Eldonk Architecten.
Scheiding tussen groen- en busplein
Plein ’44 krijgt een geheel nieuwe uitstraling en wordt geheel nieuw ingericht, zonder kuil.
Het plein wordt in twee delen opgesplitst waardoor een scheiding ontstaat tussen het stedelijke groene plein en het busplein. Dat maakt het stedelijke plein weer meer besloten en een ware ontmoetingsplek.
Ontwerp
Het nieuw te realiseren plein wordt levendig met een warme uitstraling. Tafels, stoelen en bankjes dragen daar aan bij, alsook de kleinere verhoogde, houten podia, waar bezoekers kunnen zitten, liggen of waar kinderen kunnen spelen. Het beeld van de gevallen soldaat en de huidige platanen een betere nieuwe plek en worden er nieuwe bomen toegevoegd. Her en der zal een waterelement te vinden zijn.
Sociale veiligheid en verlichting
Naast sfeer is er ook aandacht voor de sociale veiligheid. Om het plein heen komen nieuwe winkels, appartementen en meer horeca, dus meer sociale controle. Bovenal is er goede en voldoende verlichting op het plein, heeft het busplein een open karakter en liggen er veel ingangen van woningen aan het plein. Alles om de veiligheid te waarborgen en te garanderen.
(Fiets)parkeren
Behalve de inrichting van het plein zelf moeten ruim 11.000 m² winkels, 400 m² horeca, 117 appartementen, een vijftiental hofwoningen en een grote fietsenstalling het plein aantrekkelijk maken. Onder het plein wordt een niet-openbare parkeergarage gerealiseerd voor bewoners en ondernemers. Wanneer het plein nu wordt opgeverd is nog onbekend.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…
Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft
18 sep om 09:15 uurIn het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…