Bundelen van innovaties leidt tot slim en circulair fietspad en een duurzaam kruispunt

Duurzaamheid en circulariteit zijn inmiddels bekende begrippen in de markt, zegt Remco van der Wielen. Hij is directeur beheer en onderhoud bij Vialis, dienstverlener op het gebied van infra en mobiliteit. Hij zag bij Vialis en bij zuster- en partnerbedrijven veel duurzame innovaties voorbijtrekken. Prima initiatieven die allemaal een steentje bijdragen aan een circulaire economie, aan minder CO2-uitstoot en aan meer duurzaamheid, maar die nog niet het grote verschil richting 2030 maken. “Veel kleine productvernieuwingen, andere materiaalkeuzes etcetera. Als je al die innovaties bij elkaar kunt pakken, dan kunnen we heel veel impact maken, dat was de gedachte.”
Zo gezegd, zo gedaan. Van der Wielen en enkele partners gieten verschillende duurzame en slimme innovaties in twee concepten, waarvan, naast een duurzaam kruispunt, het circulaire fietspad er eentje is. Het kruispunt heeft drie uitgangspunten: hergebruik van materialen, slim gebruik van mobiliteit en zelfvoorzienend in energie. Het fietspad voegt daar met waterbeheer en vierde aan toe.
Alle innovaties verzamelen!
Het slimme fietspad bestaat uit hergebruikte materialen, maakt op slimme wijze gebruik van mobiliteit, is zelfvoorzienend en reguleert de waterafvoer. In en om het fietspad komen innovaties als plastic wegelementen, circulaire lichtmasten, een fietsersapp, slimme ledverlichting en wegmarkering met laserstralen bij elkaar. Bij een duurzaam kruispunt komen daar nog vernieuwingen als rijstvliezen besturingskasten met sedumdaken, zonnepanelen en omgevingssensoren bij.
“Alle onderdelen zijn beproefde technieken die we al ergens buiten op straat hebben staan, daar hoeven we niet mee te testen. Alleen staan ze er nog niet in de samenhang van een totaaloplossing, waarmee je de meeste impact kunt maken”, zegt Van der Wielen.

Modulair, circulair en klimaatadaptief fietspad
Het fietspad, geproduceerd door CirculinQ, is een modulair gekoppeld systeem dat voor het overgrote deel uit plastic huisafval bestaat. “We creëren zo gekoppelde elementen, die bestaan uit een topdeklaag en een base unit. Waarbij de base unit voor de waterbergende capaciteit zorgt en het topdek een combinatie is van een honingraatstructuur en een daarop gesmeerde slijtlaag”, vertelt managing director Jeroen Oudshoorn van CirculinQ.
“De onderbouw wordt voor tachtig procent van huishoudelijk kunststofafval, polypropyleen, gemaakt. Het resterende deel is allemaal gerecycled industrieel kunststofafval. De elementen zijn ook her te gebruiken als element of recyclebaar als materiaal. Je kunt een element er in Giethoorn uithalen en in Breda weer neerleggen. En als het niet meer toepasbaar is, kan het in de shredder en maken we er nieuwe elementen van.”
Slimme sensoren eenvoudig in te passen
Voor de metingen komt Vialis om de hoek kijken. Van der Wielen: “In CirculinQ zitten sensoren voor het meten van vervuiling vannhet filter, van waterstanden en van het gebruik van het fietspad. Wij zorgen ervoor dat die sensoren uitgelezen kunnen worden en maken van die data informatie voor een dashboard. Een van die dingen waarvoor we het gebruiken, is dat we meten of er überhaupt verkeer is op het fietspad, waardoor je verlichting niet altijd aan hoeft te staan. Maar ook voor een preventief onderhoudssysteem.”
Verlichten en projecteren
Die slimme uitbreiding gaat verder dan in de ondergrond van het fietspad. Via de Schwung app die fietsers op hun telefoon kunnen zetten bijvoorbeeld. Daarmee kun je verkeerslichten of verlichting afstemmen op de aanwezigheid of komst van fietsers. “Wat we daaraan ook kunnen koppelen is geprojecteerde belijning. Dan heb je geen verf op het fietspad, maar projecteer je die lijnen met laserlicht zodra het pad in gebruik is. Dat heeft ook als voordeel dat je geen last hebt van eventuele bladeren over de belijning. Bovendien kun je die ook inzetten in ecologisch kwetsbare gebieden.”
Oudshoorn: “Wat we eigenlijk met deze samenwerking beogen, is dat je een toepassing als een fietspad naar de moderne tijd trekt. Er is bij veel steden een drive om de fietser meer voorrang te geven en dat maakt het een mooi moment om de technologie daarbij verder toe te passen. En deze oplossing leent zich er uitstekend voor om het fietspad naar de huidige tijdsgeest toe brengen.”

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Circulair werken begint niet bij de afvalbak, maar aan de tekentafel
29 jul om 09:00 uurNederland heeft grote ambities: in 2050 moet onze economie volledig circulair zijn. De openbare ruimte speelt…
Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne
10 jul om 10:29 uurIn deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…
Verkeersborden uit windturbineafval: revolutie in recycling
8 jul om 11:36 uurDe opwekking van duurzame energie groeit in hoog tempo, en dat is goed nieuws. Windmolens domineren steeds…
Duurzaamheid als bestaansrecht
27 jun om 10:59 uurAls familieorganisatie is Schréder continu bezig met het overdragen naar de nieuwe generatie. Micha de Jong…
Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres
25 jun om 14:28 uurTevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…
Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam
17 jun om 15:25 uurNaar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…
GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen
6 jun om 16:31 uurHet GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…