Samenwerken aan een toegankelijke openbare ruimte

dinsdag 26 juli 2022
Om tot daadwerkelijke toegankelijkheid te komen, zou vanaf het allereerste moment van het ontwerp van de openbare ruimte ook Beheer en Handhaving bij het proces betrokken moeten worden. Dát samenspel leidt tot ideeën en oplossingen die ervoor zorgen dat na realisatie de gebruikers tevreden zijn, het goed onderhouden kan worden en toegankelijk blijft.

k laat u graag voorbeelden zien van situaties waaraan u kunt zien dat alle wijsheid en ervaring die er in een gemeente aanwezig is, niet optimaal is benut. Van dat soort voorbeelden leer je meestal het meest. Want het is niet altijd gebruikelijk om de kring van mee-kijkers en mee-denkers wat groter te maken, men is er niet aan gewend of er is niet aan gedacht. Als dat eenmaal wordt gedaan, zijn de ervaringen veelal zo positief dat het een vaste gewoonte wordt. De praktijk leert dat het bij zowel een ‘klein’ ontwerp als een brandgang achter woningen of een groter project als de herinrichting van een binnenstad van grote waarde is.  
 
In onderstaand voorbeeld ziet u hopelijk direct dat een rolstoel hier niet kan passeren, om van een scootmobiel maar niet te spreken. Een rollatorgebruiker redt het wellicht net, maar ruim is het niet. Maar denkt u bijvoorbeeld ook aan een ouder met een bakfiets of kinderwagen; ook voor hen is dit een uitdaging of lukt het gewoon niet.  

toegankelijkheid

Als alle disciplines vanuit hun expertise feedback hadden kunnen geven, inclusief de deskundigen op het gebied van toegankelijkheid, had dit niet aangepast hoeven te worden. Dat had ergernis, tijd en geld bespaard. Een wat omvangrijker project betreft onderstaande foto. Daar is een drukke verkeersader in een grote stad aangepast en is er een duidelijke oversteek gemaakt van de tramhalte naar het trottoir. Helaas is vergeten een oprit te maken voor zowel rolstoelen en rollators als kinderwagens. Een kostbare en onbegrijpelijke vergissing.  

toegankelijkheid 
Bij de situatie daarnaast is een straat in een kleinere gemeente opnieuw ingericht. Nieuwe bestrating, nieuwe trottoirs; zichtbaar nét klaar. Het is spijtig dat niet nagedacht is over de plaatsing van de lantaarnpalen en de ruimte die nodig is voor rollende objecten als rolstoelen, rollators, kinderwagens en mensen met een boodschappenwagentje bijvoorbeeld. De oplossing laat nog op zich wachten, is niet simpel en vraagt een aanzienlijke investering. 

groenlo

En dan onderstaande situatie. Het elektriciteitskastje is voor mensen met een visuele beperking een ‘rare’ sta-in-de-weg die ze hopelijk tijdig opmerken maar waar ze ook lelijk tegenop kunnen lopen of door kunnen vallen. Niet fijn voor degene die dat overkomt en qua aansprakelijkheid en imagoschade ook vervelend voor de gemeente. Zeker als er zo’n mooi plantsoen naast ligt, is het onbegrijpelijk waarom het daar niet in geplaatst is.  
 
Deze situatie kan voorkomen worden als er vanuit de verschillende disciplines en met die kennis en ervaring naar wordt gekeken. Of het nu de vergunningverlening is of in het ontwerp en de fase van aanleg waar iemand aan de bel trekt. Het had moeten worden opgemerkt en er had actie moeten worden genomen. 

leek

Op de onderstaande foto is de intentie zichtbaar om het goed te doen, een comfortabele oprit naar het trottoir zonder hoogteverschil, maar wordt het resultaat teniet gedaan door de plaatsing van de afvalbak op die plek. Samenwerking in de diverse fases van het proces met alle disciplines die hiermee te maken hebben, had dit kunnen voorkomen.  Ik hoop dan ook u hiermee te inspireren om met elkaar de toegankelijkheid nog makkelijker te realiseren en het een vast onderdeel van elke overweging in het proces van ontwerp tot aanleg, beheer en handhaving te laten zijn.  

straatmeubilair in de weg

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

‘Met LiDAR kunnen we voetgangers en fietsers van elkaar onderscheiden’

21 jul om 14:13 uurtimer2 min
Traffic-Care houdt zich al veertien jaar bezig met attentieverhogende maatregelen bij oversteekplaatsen. In die…
Lees verder »
flash_onNieuws

Groningse Leidraad Leefkwaliteit Openbare Ruimte valt in de prijzen

20 jul om 14:11 uurtimer2 min
De ontwerpleidraad Leefkwaliteit Openbare Ruimte ‘Nieuwe Ruimte’ van de gemeente Groningen heeft de Global…
Lees verder »
descriptionArtikel

Het is goed toeven op het Raadhuisplein en de Markt in Waalwijk

18 jul om 12:00 uur
Met de herinrichting van de twee centrale pleinen in Waalwijk; het Raadhuisplein en de Markt, wilde de gemeente…
Lees verder »
descriptionArtikel

Grondige metamorfose voor verouderd Waterlooplein in Amsterdam

29 jun om 10:09 uurtimer2 min
Het Amsterdamse Waterlooplein heeft een grondige metamorfose ondergaan. Zowel op maaiveldniveau als ondergronds…
Lees verder »
descriptionArtikel

The Green Mile: HvA helpt stad vergroenen

28 jun om 14:20 uurtimer3 min
Het doel van The Green Mile is om de Amsterdamse Stadhouderskade, een drukke, vervuilende en onveilige straat, te…
Lees verder »
descriptionArtikel

AFAS Experience Center - Leusden

13 jun om 11:04 uurtimer2 min
Een state of the art complex in opdracht van AFAS Software van 62.000 vierkante meter, waarvoor METTEN Stein+…
Lees verder »
descriptionArtikel

Duurzame herinrichting buitenruimte Provinciehuis Zwolle

6 jun om 23:09 uurtimer2 min
Na een ingrijpende renovatie van het gebouw moest ook de aangrenzende buitenruimte bij het Provinciehuis Zwolle…
Lees verder »
descriptionArtikel

Circulaire en klimaatadaptieve straatbakstenen worden de norm in de openbare ruimte

19 mei om 13:46 uurtimer4 min
Straatstenenfabrikant Vandersanden wil voorop lopen in de sector en bijdragen aan de duurzame transformatie van de…
Lees verder »