The Green Mile: HvA helpt stad vergroenen

dinsdag 28 juni 2022
timer 3 min
Het doel van The Green Mile is om de Amsterdamse Stadhouderskade, een drukke, vervuilende en onveilige straat, te transformeren tot een groene, duurzame en toekomstbestendige plek.

Bron: Biind 
 
Een groene oase middenin een drukke stad. Een plek om te wandelen, langs het water te zitten, te spelen en te sporten. Een plaats waar ruimte is voor de natuur en voor duurzame initiatieven. Met dat beeld voor ogen kwam een groep beeldbepalende bewoners van de Amsterdamse Stadhouderskade eind april bijeen voor de lancering van The Green Mile.  
 
Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar in de zeventiende eeuw was de Stadhouderskade een groene ring om de stad heen, een plek om te wandelen en te flaneren. Inmiddels is het een drukke weg, met veel asfalt en bijbehorend verkeer. Tijd om hier iets aan te doen, vindt een aantal initiatiefnemers. De ambitie is om van de Stadhouderskade 'The Green Mile' te maken; een groene, duurzame, veilige, vitale en toekomstbestendige straat voor mens, dier én natuur. Een betekenisvolle openbare ruimte, die uitnodigt om te wandelen, ontmoeten, sporten en natuur te beleven. Omdat gebruikers van de Stadhouderskade deze ambitie alleen kunnen verwezenlijken door de handen ineen te slaan, is er een beweging in oprichting. De gemeente en een aantal 'bewoners' waaronder Het Rijksmuseum, Heineken Company, De Nederlandsche Bank, Hogeschool van Amsterdam, Blendingbricks en UNStudio nemen het initiatief voor deze beweging. 
 
Met het onderzoeksproject Making the Green Mile ondersteunt Hogeschool van Amsterdam de ontwikkeling van de Stadhouderskade. Met computational design en robots gebruikte materialen omtoveren in duurzaam stadsmeubilair, is het idee. Het project volgt een vernieuwend en iteratief proces van computational design en robotische productie gekoppeld aan hergebruik van materialen. Deze technieken maken het mogelijk om vormen en afmetingen te verkennen, en op termijn een hele ‘familie’ van stadsmeubels te ontwerpen. In het traject wordt rekening gehouden met functionele eisen waaraan het object moet voldoen, zoals uitstraling, vorm, afmetingen en stevigheid, en met de hoeveelheid materialen die beschikbaar zijn. Ook wordt gekeken naar de omgeving waar het terecht komt: het object mag bijvoorbeeld wel parkeerplekken in beslag nemen, maar geen groen. Het prototype wordt gebouwd met inzet van robots van het HvA Robot Lab. 
 
Daarnaast heeft het Robot Lab een handig hulpmiddel ontwikkeld: een augmented reality (AR)-omgeving waarin een stadsmeubel op locatie kan worden gevisualiseerd. Zo kunnen gebruikers zien hoe het object in de omgeving past, nog voordat het is gebouwd. Gebruikers kunnen materialen en kleuren bekijken en het meubelstuk op elke gewenste locatie visualiseren. 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Hoe krijg je een bedrijvenpark honderd procent circulair?

31 mei om 13:37 uur
Hoewel bedrijventerreinen vaak aan de rand van de stad liggen, zijn het plekken waar inwoners veel tijd…
Lees verder »
descriptionArtikel

Herinrichten van naoorlogse wijken biedt grote circulaire impactkansen

16 mei om 13:56 uur
Na de oorlog speelde de auto een voorname rol in het ontwerp van onze steden, daardoor bestaat het overgrote deel…
Lees verder »
descriptionArtikel

Smart City: ‘de trein is nog niet in volle gang’ 

4 mei om 14:07 uur
Wanneer is een stad slim? Hebben we de voordelen die een slimme openbare ruimte ons kan bieden goed in beeld of…
Lees verder »

ACO geeft afwateringsystemen een eigen gezicht

3 mei om 11:42 uur
Lijnafwatering is dé corebusiness van ACO wereldwijd. Meer dan een halve eeuw zijn wij koploper op dit specifieke…
Lees verder »
descriptionArtikel

Uitgebreide co-creatie levert Hengelo een ‘groen doe-marktplein’ op

17 apr om 13:46 uur
"Op het marktplein kwam alles samen wat de Hengeloër niet goed vond aan de binnenstad", zegt programmamanager…
Lees verder »
descriptionArtikel

Enschede voert proef uit met fietsvlonder

15 apr om 17:00 uur

Enschede is half april een proef gestart met een fietsvlonder. Op deze manier test de gemeente of er behoefte…

Lees verder »
flash_onNieuws

Belgisch project wint Streetlife Design Competitie

27 mrt om 11:16 uur
Het Belgische team bestaande uit architect Aikaterini Ntavou en landschapsarchitect Laura Peralta won met het…
Lees verder »
descriptionArtikel

Gouda kiest bewust voor gezonde en duurzame mobiliteit

17 mrt om 13:44 uur

In het streven naar een duurzame, groene en beter bereikbare stad, heeft de gemeente Gouda …

Lees verder »