The Green Mile: HvA helpt stad vergroenen
Bron: Biind
Een groene oase middenin een drukke stad. Een plek om te wandelen, langs het water te zitten, te spelen en te sporten. Een plaats waar ruimte is voor de natuur en voor duurzame initiatieven. Met dat beeld voor ogen kwam een groep beeldbepalende bewoners van de Amsterdamse Stadhouderskade eind april bijeen voor de lancering van The Green Mile.
Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar in de zeventiende eeuw was de Stadhouderskade een groene ring om de stad heen, een plek om te wandelen en te flaneren. Inmiddels is het een drukke weg, met veel asfalt en bijbehorend verkeer. Tijd om hier iets aan te doen, vindt een aantal initiatiefnemers. De ambitie is om van de Stadhouderskade 'The Green Mile' te maken; een groene, duurzame, veilige, vitale en toekomstbestendige straat voor mens, dier én natuur. Een betekenisvolle openbare ruimte, die uitnodigt om te wandelen, ontmoeten, sporten en natuur te beleven. Omdat gebruikers van de Stadhouderskade deze ambitie alleen kunnen verwezenlijken door de handen ineen te slaan, is er een beweging in oprichting. De gemeente en een aantal 'bewoners' waaronder Het Rijksmuseum, Heineken Company, De Nederlandsche Bank, Hogeschool van Amsterdam, Blendingbricks en UNStudio nemen het initiatief voor deze beweging.
Met het onderzoeksproject Making the Green Mile ondersteunt Hogeschool van Amsterdam de ontwikkeling van de Stadhouderskade. Met computational design en robots gebruikte materialen omtoveren in duurzaam stadsmeubilair, is het idee. Het project volgt een vernieuwend en iteratief proces van computational design en robotische productie gekoppeld aan hergebruik van materialen. Deze technieken maken het mogelijk om vormen en afmetingen te verkennen, en op termijn een hele ‘familie’ van stadsmeubels te ontwerpen. In het traject wordt rekening gehouden met functionele eisen waaraan het object moet voldoen, zoals uitstraling, vorm, afmetingen en stevigheid, en met de hoeveelheid materialen die beschikbaar zijn. Ook wordt gekeken naar de omgeving waar het terecht komt: het object mag bijvoorbeeld wel parkeerplekken in beslag nemen, maar geen groen. Het prototype wordt gebouwd met inzet van robots van het HvA Robot Lab.
Daarnaast heeft het Robot Lab een handig hulpmiddel ontwikkeld: een augmented reality (AR)-omgeving waarin een stadsmeubel op locatie kan worden gevisualiseerd. Zo kunnen gebruikers zien hoe het object in de omgeving past, nog voordat het is gebouwd. Gebruikers kunnen materialen en kleuren bekijken en het meubelstuk op elke gewenste locatie visualiseren.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Hoe krijg je een bedrijvenpark honderd procent circulair?
31 mei om 13:37 uurHerinrichten van naoorlogse wijken biedt grote circulaire impactkansen
16 mei om 13:56 uurSmart City: ‘de trein is nog niet in volle gang’
4 mei om 14:07 uurACO geeft afwateringsystemen een eigen gezicht
3 mei om 11:42 uurUitgebreide co-creatie levert Hengelo een ‘groen doe-marktplein’ op
17 apr om 13:46 uurEnschede voert proef uit met fietsvlonder
15 apr om 17:00 uurEnschede is half april een proef gestart met een fietsvlonder. Op deze manier test de gemeente of er behoefte…
Belgisch project wint Streetlife Design Competitie
27 mrt om 11:16 uurGouda kiest bewust voor gezonde en duurzame mobiliteit
17 mrt om 13:44 uurIn het streven naar een duurzame, groene en beter bereikbare stad, heeft de gemeente Gouda …