Wat te doen met oude infiltratiebestratingen?

maandag 15 maart 2021
timer 2 min
Al in 2010 heeft Aquaflow bv de omslag gemaakt om waterbergende wegen te vullen vanuit een kolk in plaats van met onderhoudsgevoelige infiltratiebestratingen.

Vaak is het ombouwen naar kolkafvoer al terugverdiend na één uitgespaarde reinigingsbeurt van doorlatende verharding. Daarbij kan men gelijktijdig de waterging intelligent maken door deze te voorzien van Flowfacts. Vulling, ledigingstijd en het algehele functioneren kan dan, overal en op elk moment, gevolgd worden. 

De infiltrerende stad

Eind 2020 is vanaf de Waterstraat in Delft het rapport ‘Infilterende stad’ gepresenteerd. Van meer dan 100 infiltratiebestratingen is in de praktijk de doorlatendheid gemeten. Conclusies: de gemiddelde doorlatendheid bedraagt 600 millimeter per uut, dat is 300 procent boven de norm van 200 millimeter per uur, maar de doorlatendheid neemt wel jaarlijks 80 millimeter per uur af. Juist onderhoud is gewenst en ook zeer effectief, het verbetert de doorlatendheid met 500 procent. Maar willen beheerders dat onderhoud wel?


Oude vervuilde infiltratiebestratingen kunnen eenvoudig worden omgebouwd naar waterafvoer met WT kolken

Betrouwbare waterafvoer

Met 20 jaar praktijkervaring denkt Aquaflow bv, dat voor een bedrijfszekere waterafvoer, de WT (water treatment) kolk voor veel beheerders beter werkt. Water afvoeren met kolken is bekend en het onderhoud ervan kent geen verrassingen. Daarbij zijn er in de deze kolk extra zekerheden ingebouwd. Het ontwerp is gestoeld op een veel gebruikt rioleringsprincipe, waarbij met een overstortwand de stroomsnelheid wordt verlaagd, waardoor zwevend vuil bezinkt. De kolk voert daarom af in een bezinkunit die in de waterbergende wegfundering ligt en rondom een lengte heeft van 350 centimeter.

De unit kan vanuit de kolk gereinigd worden, maar dat lijkt na 10 jaar gebruik nauwelijks nodig. Jaarlijks komt er zo’n twee millimeter bezinksel in, terwijl er ruimte is voor 70 millimeter. Dit komt vooral omdat de kolk wordt voorzien van een zeefscherm, dat fungeert als groffilter. Hierdoor wordt groter vuil, zoals blad, takjes en overig straatafval, in de onderbak van de kolk opgevangen. Door plaatsing van dit universele zeefscherm blijkt de hoeveelheid vuil in de kolk te verdubbelen. Hoge bedrijfszekerheid en weinig onderhoud, een welkome ontwikkeling voor beheer.

Aquaflow bv
Amsterdam
085 – 485 32 70
https://aquaflow.nl/

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »