Blog

Een geruststellende gedachte

‘This City is equipped with Smart Lighting. The use of Smart Lighting is in no way harmful to health, nor does it affect the soundness of sleep’. Dit citaat zal u wellicht bekend voorkomen, het is de enigszins aangepaste tekst van de illustratie bij mijn eerste blog voor Straatbeeld. Een plaatje uit het einde van de 19e eeuw. De tweede zin in deze aangepaste versie roept duidelijk vraagtekens op. Voor elektrisch licht geldt heel vanzelfsprekend “Simply turn key on wall by the door” en dan heeft het werkelijk geen negatief effect op onze nachtrust. Maar gaat dit ook op voor Smart Lighting? Ik kan daar aardig wakker van liggen.

 

Onze leefwereld is in rap tempo digitaal aan het worden en de invoering van nieuwigheden an sich lijkt zowaar vaak de grootste drijfveer te zijn. Het kan, dus we doen het! Sociale, culturele en etnische achtergronden verdwijnen maar al te gemakkelijk ook letterlijk naar de achtergrond. Allemaal ten gunste van slimme services en diensten gebaseerd op de kille cijfers en feiten uit de big data van onze samenleving.

 

Nieuwe services en diensten zullen en moeten worden ontwikkeld. En de nieuwe generatie openbare verlichting gaat helpen de hiervoor benodigde big data nog completer en beter beschikbaar te maken. We zijn niet ver meer verwijderd van het moment dat we onze levensvreugde volledig laten bepalen door de mate van ‘smartness’ die onze leefomgeving ons kan bieden (vakantie vieren we liever in een hotel zonder zwembad maar met wifi dan in een hotel met alleen een zwembad). Of laten we ons, onwetend als we zijn, vrijwillig saboteren?

 

Smart lighting is als exponent van het smart city concept een nog vrijwel onontgonnen gebied. Toch haasten we ons maar al te graag vooruit, overtuigd van de gedachte dat alles beter kan. Ik wil dit zeker niet tegenspreken. Maar ondertussen ben ik wel de uitspraak gaan koesteren die Anthony Townsend* deed tijdens het Smart City event in Amsterdam in mei 2014: “People get aware that the path to smartness is going to take longer”.

 

* Senior Research Scientist aan de New York University's Rudin Center for Transportation Policy & Management.

Deel dit artikel