Goed beheer verkleint problemen met Massaria
Een belangrijk probleem bij Massaria is dat de dikke takken meestal aan de bovenzijde worden aangetast. Vanaf de grond is het daarom erg moeilijk om de aantastingsverschijnselen waar te nemen. Wel kunnen losse takken (takjes) op de grond of in de kroon een aanwijzing vormen dat de boom is aangetast, vooral als ze een koffiebruine verkleuring en een onregelmatig breukvlak laten zien.
Gezien de veiligheidsrisico’s is het van belang platanen regelmatig te (laten) controleren op symptomen van Massaria. Het afbreken van dikke takken kan immers tot ernstige schade leiden, zeker wanneer de bomen langs de openbare weg staan. Wij zijn van mening dat een ervaren controleur vaak aan de vitaliteit van de takken kan zien of er eventueel sprake is van (vatbaarheid voor) Massaria. Een inspectie op hoogte is dus niet direct aan de orde. Alleen wanneer er sterke aanwijzingen zijn voor een aantasting, kan een hoogwerker worden ingezet. Aangetaste (en minder vitale) takken kunnen dan meteen worden verwijderd.
Uit diverse inventarisaties is gebleken dat takken met een (sterk) verminderde vitaliteit het meest vatbaar zijn voor Massaria. Een tak kan bijvoorbeeld last hebben van schaduwdruk, waardoor de groei wordt belemmerd. Ook droogtestress kan een negatief effect hebben. Het helpt dus om maatregelen te treffen die de vitaliteit van de takken ten goede komen. Zo is het gunstig om (te) lange takken in te korten, terwijl ‘hol’ snoeien juist ongunstig is. Droogtestress kan worden verminderd door de groeiplaats te verbeteren.
Eigenlijk begint het voorkomen van problemen al bij de keuze van de plantplaats voor de boom. Als de kroon zich zal ontwikkelen in de schaduw van een gebouw of een buurboom, verhoogt dat de kans op Massaria. Het is dus belangrijk dat er voldoende bovengrondse groeiruimte – en dus voldoende licht – beschikbaar is. Een ruime onderlinge plantafstand draagt daaraan bij.
Duidelijk is dat optimale groeiomstandigheden en zorgvuldig beheer veel problemen met Massaria kunnen voorkomen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…
Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge
21 mrt om 09:58 uurDe Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…
Onderzoek naar de waterbergende weg: we volgen de druppel door het hele systeem
19 mrt om 09:03 uurMet meer dan een meter neerslag was het recordnat in Nederland in het afgelopen jaar. Maar 2023 kende ook…
Expertcolumn Luuk Postmes: Verwondering
14 mrt om 10:55 uurBlijf je verwonderen, daar wordt de wereld beter van. En groener! Luuk Postmes van de gemeente Eindhoven heeft…
Weber ontwikkelt eco mortel voor 3D betonprinten
11 mrt om 14:06 uurWeber, een pionier op het gebied van 3D betonprinten, heeft met Weber 3D eco de volgende generatie van haar…
‘Bij groen in de stad is één plus één zeven’
29 feb om 09:35 uurMeer groen in de buitenruimte, het lijkt een inkoppertje in een tijd waarin we steeds regelmatiger kampen met…
Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm
23 feb om 13:40 uurHoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…